صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : سخنرانی مذهبی محمدرضا بیک یزدی

تاریخ سند: 26 آذر 1356


موضوع : سخنرانی مذهبی محمدرضا بیک یزدی


متن سند:

ساعت 2040 روز 26 /9 /36 برنامه سخنرانی مذهبی محمدرضا بیک یزدی در مسجد جزایری با حضور عده ای در حدود هزار نفر برگزار شد.
بعد ناطق اظهار داشت چندین سال پیش که دانشجویان آلمانی درباره وضع خودشان تظاهرات کرده بودند بدنبال این وضع دامنه تظاهرات بسایر کشورها سرایت نمود یکنفر از رهبران این تظاهرات گفته بود که این تظاهرات در جامعه ما اثری داشته و جوانان ما نمی دانند که چه چیزی را میخواهند.
در جامعه کنونی، در جهان سوم، وضع اجتماعی ما، حقیقت آنست که ما نمی دانیم چه چیز می خواهیم.
پیرمرد، جوان، روشنفکر، ارتجاعی ومذهبی ما نمیدانند دنبال چه چیزی هستند و هر کدام با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
رسالت هر انسان متعهد و مسئول اقتضا می کند که این جامعه را کمک کنند تا باین فریادها جهت خاصی بدهند تا جامعه از این وضع بیرون آید البته روشنفکر مسئول نه روشنفکر کاباره رو و پشت ماشین نشین و بنگ کش.
او دارد خود جامعه را معتاد میکند روشنفکری که مسئولیت در برابر جامعه را نمی داند چه می خواهد و نمیداند چه بکند باید انگشت بگذارد و بگوید این را نمی خواهم.
همه کس آزادی و سعادت می خواهد همه استقلال با قاف نه استقلال با غین را دیده ولی نمی دانند هدفش در اجتماع چه است.
رسالت اینست که باین جامعه خدمت کرد اگر یک انسان را روشن کنی جامعه را زنده کرده ای.
بعد افزود: معرفی کردن مذهب امروز یک وظیفه است اما جوانان ما از مذهب فرار میکنند چون از رهبران مذهب شلاق زیادی خورده اند و دیگر جرأت نمیکنند پا جلو بگذارند.
بعد از انقلاب کبیر فرانسه یک چیزی بوجود آمد که در تمدن نقش جالبی ایفا کرد.
رهبران کلیسا دستهای خودشان را بخون مردم رنگین کردند و خودشان در خانه ها نشستند و اگر کسی می خواست حرفی بزند می گفتند او بر خلاف خداوند حرف زده است.
مردم چندین قرن ذلیل بودند در این موقع انقلاب کبیر فرانسه شروع شد و زندانها باز شد و دوران علم شروع شد و تحول صنعتی بوجود آمد.
کلیسا مذهب را با خرافات توأم کرده بود برای خالی کردن جیب مردم.
باید چنین مذهبی را کوبید.
بعد از انقلاب کبیر فرانسه همه چیز عوض شد.
بشر در طول تاریخ از همه چیز نالید از شلاق دولتها و ظلم و فقر، مارکس آمد و گفت مردم تاید بدون فقر و شلاق زندگی کنند باید همه نیروها را بر اساس این پایه بکار برد تا پیروز شد.
بعد اضافه کرد: در هر جامعه ای که انتقاد باشد آن جامعه انسانی است.
مارکسیسم گفت دولت را از بین میبریم ولی بعدا دیدند که ریشه دولت محکم است و فقر نیز وجود دارد چون انسان در طول تاریخ شلاق خورده دیگر نمی توانند بمذهب برگردد.
ای برادر متحد تو بگو مذهب چه است، این نسل فریاد میزند چه چیزی میخواهی، مذهب ارتجاعی یا مذهب علی.
مذهبی که مردش علی ـ حسن ـ حسین و زنش زینب است.
برادر اگر می خواهی مثل حسین شوی باید کشته شوی باید فرزندانت اسیر شود.
اگر اینها را قبول داری آنوقت درست است.
برنامه در ساعت 2215 پایان پذیرفت.
1 نظریه شنبه: نظری ندارد.
نظریه سه شنبه: بگزارش شنبه میتوان اعتماد داشت ضمنا از اظهارات محمدرضا بیک یزدی استنباط می گردد فردی ناراحت میباشد.
اعمال و رفتار مشارالیه بنحو مقتضی تحت مراقبت میباشد و هر گونه اعمال خلافش بموقع گزارش خواهد شد.
بدایع نظریه 26: ضمن تأیید نظریه سه شنبه برهبر عملیات دستور داده شد از کلیه مجالس مذهبی مراقبت بعمل آید.
نظریه یکشنبه 6 ه1: ضمنا از طریق سازمان اطلاعات در مورد خودداری از اظهار مطالب خلاف بوی تذکر لازم داده شده است.
گرشاسب

توضیحات سند:

1 ـ این مراسم و دیگر جلساتی که به مناسبت دهه اول محرم در سراسر کشور برپا شد با مراقبت و نظارت مأمورین امنیتی رژیم شاه برای تهیه گزارش روبه رو بود.
مجموعه این گزارشها به طور فشرده و در قالب نوشتاری تحلیلی در بولتن نوبه ای ساواک (23 /6 /36 تا 23 /12 /36 ) که در تاریخ 23 /12 /56 منتشر شد، درج گردید.
در آنجا آمده است: «عناصر افراطی مذهبی که همواره مترصد به دست آوردن فرصت برای انجام فعالیتهای اخلالگرانه در جهت هدفهای روحانیون افراطی و متعصبین مذهبی هستند، در ادامه فعالیتهن ی اخلالگرانه خود در نقاط مختلف کشور در روزهای عاشورا و تاسوعا (29 و 30 /9 /36) در شهرهای قم، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، دزفول، بهبهان، شیراز، جیرفت، نجف آباد، ساری، آمل، بابل و برخی دیگر از نقاط کشور فعالیتهایی را به صورت برپا کردن تظاهرات خیابانی، دادن شعارهای ضد میهنی، آتش زدن تعدادی از مغازه های مشروب فروشی، شکستن شیشه های تعدادی از سینماها و شعب بانکها، پخش اعلامیه مضره و ایراد سخنرانی خلاف مصالح مملکتی، حمل پلاکارد و پرچمهایی با شعارهای تحریک آمیز دنبال کرده اند.
»

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 01 صفحه 278



صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.