صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در مسجد امام حسین

تاریخ سند: 15 دی 1352


موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در مسجد امام حسین


متن سند:

از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 15 /10 /1352
به: 312 شماره: 9393 /20 ﻫ 12
موضوع: سخنرانی ناصر مکارم شیرازی در مسجد امام حسین

جلسه سخنرانی نامبرده فوق از ساعت 8000 روز 7 /10 /52 در مسجد امام حسین واقع در میدان شهناز با شرکت حدود سیصد نفر از حضار تشکیل گردید و ناصر مکارم شیرازی بالای منبر رفت و چنین اظهار نمود. تضاد دین و دانش، بحث امروز ما می‌باشد و این فاصله‌ای که بین روشنفکران اجتماع و مذهب موجود است از چه ایجاد شده. دنیای مسیحیت دین را مانند پل بین گناهان و بهشت می‌پندارد. در فلسطین، بمب ناپالم روی افراد می‌ریزند و هزاران مردم را بی‌خانمان می‌سازند و روز یکشنبه (جمعه مسیحیان) در مقابل کشیش اعتراف می‌نمایند و پول می‌دهند تا کشیش گناهان آنها را ببخشد. ناطق افزود، مگر دین جنبه تجارت دارد و یا دست کشیش است که مطابق دلخواه خود عمل نماید. متأسفانه این مسئله از مسیحیت به میان مسلمین هم کشیده شده و کسانی هستند که مدت یک سال تمام خیانت می‌کنند و مردم‌آزاری می‌نمایند و در ایام عاشورا برای امام حسین روضه‌خوانی راه می‌اندازند و به خاطر یک نوع آرامش کاذب در این روضه‌ها اشک می‌ریزند. اما اشک این قبیل افراد اشک کاذب می‌باشد. سخنرانی مشارالیه ساعت 1000 خاتمه یافت. ضمناً یک برگ که حاوی مطالب درسی از مکتب پیشوایان اسلام که در مسجد بین حضار تقسیم می‌شد به پیوست1 می‌باشد.
نظریه شنبه. نظری ندارد.
نظریه یکشنبه. مطالب مفاد مندرج در این خبر از ناحیه ناصر مکارم شیرازی عنوان گردیده است.
نظریه چهارشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است.

توضیحات سند:

________
1. منظور از این برگ، آگهی مجمع دین و دانش تحت عنوان «درس‌هایی از مکتب پیشوایان اسلام» و محتوی شرح کوتاهی از این کلام حضرت علی ‌علیه‌السلام است که: «انّ الأشیاء لما ازدوجت ازدواج الکسل و العجز فنتجا بینهماالفقر. آن روز که همه چیز با هم ازدواج کردند تنبلی و ناتوانی به هم آمیخته و از آن دو فرزندی به نام فقر و تنگدستی متولد شد.» بخش ضمائم

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب دوم صفحه 159


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.