تاریخ سند: 19 شهریور 1343
موضوع : فعالیت روحانیون
متن سند:
شماره : 24049 /321
طبق اطلاع واصله روحانیون مشهد به رهبری آیت الله قمی و آقای آیت الله
سید هادی میلانی جهت عقیم نمودن فعالیت مذهبی پیرامون مسلک بهائی1 و
مبارزه با طرفداران دولت اسرائیل در ایران و ادامه عملیات گذشته خود جبهه
واحدی تشکیل داده و تماسهائی به شرح زیر اخیرا حاصل شده است.
1ـ بین آیت الله قمی و سید هادی میلانی در مشهد و آیت الله خمینی در قم روابط
مشترک و مستقیم برقرار گردیده ضمن تلاشهائی که ظاهرا در پوشش تحکیم
دین مبین اسلام ـ مبارزه با مسلک بهائی ـ مخالفت با سیاست دولت اسرائیل در
ایران معروف می گردد جمع آوری وجوهاتی از طرف طبقات مختلف مشغول
بوده و زمینه را برای مبارزه آینده خود با دولت و تهیه مقدمات جهاد فراهم
می نمایند.
2ـ آقایان مهندس بازرگان.
جوادی.
علی اکبر امیرپور و حسن صالحی ساکنین
مشهد به تبلیغات ضد بهائی در مشهد و سبزوار و نیشابور و بجنورد مشغول بوده
و جمع آوری وجوهاتی مشغول می باشند.
3ـ در تربت جام آقای حاج شیخ علی نجفی معروف به توسلیان2 که قبلاً نماینده
مرحوم آیت الله بروجردی بوده و در مقابل مهدیه طباطبائی تربت جام سکونت
دارد به نمایندگی از طرف آیت الله قمی و میلانی مشغول جمع آوری وجه نقد بوده
و شنیده شده است تعدادی از افسران مقیم تربت جام نیز مبالغی
به نامبرده پرداخت نموده و اخیرا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال از طرف
مشارالیه به آیت الله میلانی تحویل شده است.
4ـ اخیرا شخصی به نام انزابی که به تبلیغات علنی در مجلس روضه خوانی مشهد
مشغول می باشد با دو نفر از خوانین بویراحمدی به نام نصرت اللّه و سردار محمد
الهامی در منزل آیت الله میلانی دیده شده که نامبردگان حامل تعداد زیادی
اعلامیه و چند جلد کتاب طومار...
[ناخوانا] بوده اند که از طرف آیت الله خمینی
در قم به آنان داده شده و در همان جلسه مبلغ 280 هزار تومان چک تضمینی از
طرف دو نفر مزبور به آقای میلانی تحویل و گویا دو برابر این مبلغ هم در قم به
آیت الله خمینی پرداخت شده باشد (یک برگ اعلامیه مورد نظر به پیوست
می باشد).
3
5ـ از اعلامیه های مزبور 500 برگ به آقای شیخ محمد صادق صدیقی مزینانی
داده شده که به سبزوار حمل و موجبات پخش و انتشار آن را فراهم بنماید ضمنا
200 برگ اعلامیه های مذکور جهت کربلائی شیخ جواد میان بند به نیشابور
ارسال گردیده و متقابلاً مبالغی وجه نقد از سبزوار و نیشابور جهت آیت الله میلانی
حواله شده است.
6ـ آیت الله میلانی به استناد نامه ای که از قم برای ایشان واصل شده بود
عبدالناصر4 را شیعه اثنی عشری معرفی نموده و مدعی شده است که از طرف
وی 200 نفر مبلغین مصری در خارج از کشور به تبلیغات دینی مشغول
می باشند.
نامبرده افزوده است که اخیرا عده ای از استرالیائیها به دین اسلام در
آمده ضمنا آقای عبدالکافی 25 ساله استرالیائی را که به دین اسلام مشرف
شده و در آن جلسه حضور داشته است معرفی و گفته است که وی در دانشگاه
لندن به تحصیل در رشته پزشکی مشغول بوده و با داشتن گذرنامه بین المللی به
گردش پرداخت و در نظر دارد فردا به طرف یوسف آباد افغانستان عزیمت بنماید.
7ـ حاج میرزا علی فاطمی که از سرمایه داران بجنورد می باشد اکثرا از بازداشت
مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی اظهار تأسف نموده و به نمایندگی از طرف
آیت الله قمی و میلانی مبالغ زیادی جمع آوری و به مشهد فرستاده است.
ضمنا
دائی نامبرده ساکن نجف بوده و گویا روابط مکاتباتی بین نامبردگان وجود داشته
باشد.
اصل در پرونده 32ـ ر بایگانی است
این نسخه در پرونده میلانی بایگانی شود 19 /4
توضیحات سند:
1ـ در متن نوشته ها و انتشارات
فرقه بهائیت در خصوص نحوه
شکل گیری این فرقه آمده است
در 23 مه سال 1866 یک
ایرانی جوان اعلام کرد که مبشّر
ظهور یک شخصیت روحانی
عظیم است و به لقب «باب»
ملقب گردید...
یکی از فعالترین
بابی ها میرزا حسینعلی پسر یکی
از وزیران بود که از اوان کودکی
علائق معنویش بر تعلقات
سیاسی و اجتماعی برتری و
توفق داشت.
میرزا حسینعلی در
آغاز نهضت بابی به آن اقبال کرد
و تسلط خود را در درک معانی
مکنون در تعالیم بابی معلوم
داشت.
در سال 1853 که به
جهت انتساب به نهضت بابی
زندانی گردیده بود ملهم گردید
که او خود پیغمبری است که
حضرت باب آمدنش را وعده
داده است.
ولی این موضوع را
تا سال 1863 به طور رسمی
اظهار نداشت پس از اظهار
رسمی امر در سال 1863 به
لقب بهاءاللّه موصوف گردید...
آخرین سالهای زندگانی بهاءاللّه
در قشله عکّا و در جوار قصر
بهجی به سر آمد.
بهاءاللّه طی
وصیتنامه خود عبدالبهاء (پسر
او) را به عنوان جانشین خود
معرفی نمود که وی در سال
1908 در اثر انقلاب ترک های
جوان از زندان آزاد شده و به
حیفا نقل مکان نموده که امروز
مرکز جهانی امربهایی در حیفا
در کوه کرمل مستقر و برقرار
است (ر.ک : دیانت بهائی
چیست و هدف آن کدام است؟
از انتشارات فرقه بهائیت) و
عملاً از سال 1312 ه ق و بدنبال
فوت حسینعلی بهاء، پسرش به
دلیل همکاری نزدیک با
انگلیسیها به
دریافت نشان «سر» نائل آمد
پس از مرگ او نوه دختریش،
شوقی افندی به جانشینی او
انتخاب شد.
وی سعی وافری در
راه دوام بهائیت داشت و
تشکیلاتی را نیز به نام
«بیت العدل» تأسیس کرد و یک
آمریکایی به نام «چارلز میس
ریمی» پس از خود به ریاست
آن برگزید.
این دو تن به قصد
تأسیس حکومت جهانی بهائیت
نقشه دهساله ریخته بودند.
شوقی افندی در سال 1336
یک هفته پس از ورودش به
لندن به طور مشکوکی
درگذشت و شخص آمریکایی
جای او را گرفت.
ر.ک : کوثر، ج 1، از انتشارات
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام
خمینی» در زمینه نوع ادعای
فرقه بهائیت و خواست جهانی
آنها آمده است که : «در سال
1260 (ه ق) فردی به نام علی
محمد که خود را «باب» امام و
وسیله تماس مردم با امام زمان
(عج) معرفی نمود و سپس
دعوت مهدویت کرد و گفت که
در آینده از میان بابیها پیامبری
قیام خواهد کرد و دین تازه ای
خواهد آورد.
به دستور
ناصرالدین شاه و امیر کبیر
بسیاری از پیروان باب دستگیر
و کشته شدند و مابقی به عراق
تبعید و شخص «باب» نیز
تیرباران شد (1266 ه ق) در
میان اتباع «باب» دو برادر مورد
توجه بودند که مدعی جانشینی
وی شدند.
لیکن بین آن دو برادر
اختلاف افتاد.
گروهی پیرو برادر
اول مشهور به «یحیی صبح
ازل» «ازلی ها» «بابیها» و
عده ای دیگر پیرو برادر دوم
بهاءاللّه (بهاییها) شدند.
در نزاع
سختی که
بین این دو و اتباع آنان در گرفت
بسیاری از طرفین کشته شدند.
دولت عثمانی «بهاءاللّه و
طرفدارانش را به «عکّا»
(فلسطین اشغالی) و یحیی را با
یارانش به جزیره قبرس روانه
کرد.
فعالیت های بهاء در عکاء و
همکاری با یهودی ها باعث شد
تا بیشتر بابیان و به ویژه بابیان
ایران پیرو او شوند آئین «بها»
جز زن پدر، ازدواج با همه زنان
(مادر، خواهر، دختر، دختر
برادر، عمه و خاله) را جایز
می داند.
در پیدایش این مسلک
مأموران روسیه نقش مهمی
داشتند.
سپس انگلیسیها بهائیت
را در کشورهای اسلامی به ویژه
ایران ترویج می کردند.
بدین
ترتیب بهائیت از بدو پیدایش
تاکنون به اسم یک عقیده مذهبی
ولی در واقع با قدرت یک حزب
سیاسی در خدمت استکبار بوده
و هم اکنون نیز آمریکا و رژیم
صهیونیستی از حامیان قوی این
مسلک اند.
در حکومت
محمدرضا پهلوی علی رغم
مبارزه روحانیت شیعه علیه این
فرقه، بهائیان موقعیتی ویژه
داشتند و آنها از حمایت شاه
بهره مند بودند و همیشه افرادی
از سران این فرقه در دربار
بودند و در تصمیم گیری های
دولت و سیاست خارجی تأثیر
جدی داشتند و به نفع صهیونیسم
جهانی فعالیت می کردند.
امیر عباس هویدا بهایی برای
سیزده سال پست نخست وزیری
را در اختیار داشت.
(ر.ک : کوثر، انتشارات مؤسسه
نشر امام خمینی، ج 1)
2ـ حجت الاسلام والمسلمین
حاج شیخ علی توسلی نجفی
از علماء معاصر در تربت جام
بوده که در سال 1295 (ه ش) در
حومه میانجام متولد شده و
دروس ابتدائی را در محل خواند
و سپس به مشهد عزیمت نمود و
در سال 1314 (ه ش) به نجف
مهاجرت کرد و از محضر علمائی
همچون آیت الله العظمی خوئی،
آیت الله میرزا باقر زنجانی،
آیت الله آقا سید ابوالقاسم رشتی،
آیت الله میرزا باقر زنجانی،
آیت الله حاج شیخ موسی
خوانساری و آیت الله ضیاءالدین
عراقی و آیت الله اصفهانی بهره
جست.
و پس از 15 سال اقامت
در نجف اشرف به ایران مراجعت
نموده و به توصیه آیت الله
بروجردی رهسپار تربت جام
شدند و منشأ اثرات خیری
همچون ساخت مدرسه علمیه،
مهدیّه طباطیایی و مسجد جامع
ثقلین و...
گردیدند (ر.ک : محمد
شریف رازی، گنجینه دانشمندان،
ج 3 صص 3 ـ 281)
3 ـ با بررسی به عمل آمده در
پرونده آیت الله میلانی در اسناد
ساواک دسترسی به اعلامیه
مزبوره حاصل نشد.
4ـ جمال عبدالناصر رئیس
جمهوری پیشین مصر در سال
1916 میلادی متولد شد.
وی در
نظام خدمت می کرد و تحت
رهبری ژنرال نجیب در کودتای
سال 1952 در براندازی
حکومت ملک فاروق شرکت
مؤثر داشت.
پس از آن نجیب را
از کار برکنار کرد و خود زمام
امور را در دست گرفت و به
ریاست جمهوری رسید.
در سال
1954 انگلیسی ها را از کانال
سوئز براند و عواید آن مسیر را
ملی اعلام کرد و در نتیجه
هواپیماهای انگلستان و فرانسه و
ارتش اسرائیل به مصر حمله
بردند ولی بدنبال دخالت امریکا
جنگ پایان و مسئله کانال سوئز
به سود مصر خاتمه یافت.
عبدالناصر پس از استحکام
موقعیت خویش در صدد تشکیل
جمهوری متحده عرب متشکل از
مصر و سوریه برآمده و بدین امر
تحقق بخشید و بعدا سوریه خود
را مستقل اعلام کرد.
هر چند عبدالناصر در دوران
حکومت خود کمک زیادی به
رشد و شکوفایی ناسیونالیسم
عربی نمود و افکار ملت عرب و
مسلمانان را علیه اسرائیل تهییج
نمود.
اما باید توجه داشت که
ناصر پس از به قدرت رسیدن
علاوه بر سرکوب کمونیست ها با
وسعتی بیشتر به کشتار نیروهای
انقلابی مسلمان دست زد و ضمن
بازداشت بسیاری از هواداران
اخوان المسلمین و رهبران آن و از
جمله سید قطب را به شهادت
رسانید و با توجه به تقارن
سرکوب مسلمانان در مصر
(1954) با بازداشت آیت الله
کاشانی و شهادت فدائیان اسلام
دی ماه 1334) در ایران،
چگونگی به قدرت رسیدن
عبدالناصر و طرحهای آمریکا و
انگلیس در منطقه و افشاء
عملیات براندازی ملک فاروق
توسط «سیا» در سال 1978 و ...
جهت اطلاع از مسائل و
رویدادهای قبل و بعد از به
قدرت رسیدن عبدالناصر در
مصر به کتاب خاطرات فردوست
رجوع شود نقل از کتاب آیت الله
فومنی حائری ص 5 ـ 349
ضمنا موضوع شیعه اثنی عشری
بودن جمال عبدالناصر جای تأمل
دارد و لذا مفاد بند 6 این سند
صحیح به نظر نمی رسد.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 118