راپرت حکومت سلدوز حاکی است که از نظر نهضت زنها فقط چادر را برداشته و آنهایی که رعیت کرد هستند چارقد برداشتن را یکی از کارهای قبیح میدانند
متن سند:
خلاصه
راپرت حکومت سلدوز حاکی است که از نظر نهضت زنها فقط چادر را برداشته و آنهایی که رعیت کرد هستند چارقد برداشتن را یکی از کارهای قبیح میدانند و در محالات آن حدود مردها هم هنوز کاملا متحدالشکل نشده و اگر در بین زنهای اکراد موضوع چارقد برداشتن عملی شود1 عموم کردهای سلدوز به محلات کردستان کوچ خواهند نمود. و ضمناً زنهای قره پاپاق نیز که از صبح در صحرا مشغول کار هستند، سر برهنه در زیر آفتاب نمیتوانند کار بکنند و از طرفی قادر به خرید کلاه هم نیستند و هر گاه موضوع چارقد برداری عملی شود از خانه خود بیرون نخواهند آمد
باید راپرت تهیه شود که به شرف عرض برسد
توضیحات سند:
١ - استعمال چارقد در بخش سلدوز یکی از حجابهای معمولی و سنتی آن بخش و اکراد بوده است. ولی بعد از کشف حجاب و مبارزه شدید عوامل رضا خان با چادر، زنان سایر ولایات به نظر میآید برای حفظ ستر و عفاف خود بتدریج چارقد استعمال میکردند تا هم حفظ پوشش کرده باشند و هم مأمورین شهربانی از برخوردهای خشن و شدید با آنها خودداری کرده و دست از سر آنها بردارند، این گونه چارهاندیشی به سمع و نظر مسئولین میرسد و لذا رئیسالوزراء طی دستورالعملی، فرمان میدهد که مأمورین شهربانی و حکام ولایات از این رویه جلوگیری به عمل آورند. در این خصوص به متن سند زیر توجه کنید
نامه رئیسالوزراء به اداره کل شهربانی، تاریخ 11 /3 /1315 ، فوری است، محرمانه
«از قراری که به عرض رسیده، بانوان در تهران و ولایات با چارقد در معابر عبور و مرور مینمایند. چنانکه حضوراً هم تذکر داده شد، این ترتیب ممنوع است، قدغن نمایید در تهران و چه در ولایات، مأمورین شهربانی نهایت مراقبت را به عمل آورند که این رویه متروک شود و با چارقد کسی را در کوچهها راه ندهند.»
[حاشیه] سواد شرح فوق برای آگاهی وزارت داخله ارسال میگردد و در این زمینه متحدالمال لازم به کلیه حکام نیز صادر شده است.» (حکایت کشف حجاب، مؤسسه قدر ولایت، صفحات ۵۸ و ۵۹).
منبع:
کتاب
تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد صفحه 354