صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: هدایت‌الله فهیمیواعظ (بابل)

تاریخ سند: 23 بهمن 1356


موضوع: هدایت‌الله فهیمیواعظ (بابل)


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ : 23 /11 /2536[]
به: 2ﻫ1 و312 شماره‌: 2536 /2ﻫ ب
موضوع: هدایت‌الله فهیمیواعظ (بابل)
پیرو 2404 /2ﻫ ب- 10 /11 /36
1123
در ملاقاتی که ظهر مورخه 20 /11 /36 با شیخ فهیمی صورت گرفت یادشده اظهار داشت که برای چهلم (شهیدان قم)1 مراسم وسیع و عمیقی در پیش است نامبرده در پاسخ این سوال که چه روزی است. جواب داد روز مراسم هنوز معلوم نیست ولی بسیار گسترده است و نیز می‌گفت که رقم (شهیدان) خیلی بیشتر از شایعات است، بیش از 400 نفر راجع به نشریه و تراکت تازه جواب داد جدیداً چیزی به دستم نرسیده و افزود البته به محض وصول ارسال خواهم داشت.
نظریه‌ شنبه: توجه آن سازمان را در مورد مراسم چهلّم جلب می‌نمایم.
نظریه‌ یکشنبه: باتوجه به صداقت منبع خبر صحت دارد اصلح است در زمینه‌ برگزاری مراسم چهلّم معدومین قم پیش‌بینی‌های لازم معمول گردد.
نظریه‌ دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تایید است به مصلحت می‌باشد که به منظور پیشگیری از اقدامات احتمالی روحانیون افراطی قم که ممکن است در منطقه‌ استحفاظی باشند و فعالیت‌هایی در این زمینه از ناحیه‌ آنان صورت گیرد مراتب به مراجع انتظامی تابعه منعکس گردد.
نظریه‌ 2ﻫ ب: این اظهارات فهیمی نشان می‌دهد که اخبار لازم از حوزه‌ علمیّه‌ قم به وی می‌رسد به هر حال نامبرده فرد آرامی از نظر این سازمان نمی‌باشد ایجاد تضییقات لازم جهت وی باتوجه به این‌که یکی از سردفتران منطقه می‌باشد لازم به نظر می‌رسد. اعلامیه‌های اخیری که در اختیار داشته و به منبع ارائه نموده خود سند بارزی است از فعالیت وی.2
در ساعت 100 روز 26 /11 /36 به بخش 312 واصل گردید. آقای مرعشی 30 /11 /36

توضیحات سند:

1. خبر جنایت تاریخی در شهر قم در سرتاسر ایران پیچید. با آگاهی توده مردم از این خبر، موج تنفر و انزجار عمومی نسبت به رژیم و همدردی و پشتیبانی از مراجع معظّم و حوزه‌های علمیّه، فضای کشور را فراگرفت. چند روز قبل از فرارسیدن اربعین شهدای قم، حضرات آیات با صدور بیانیه‌های جداگانه، مردم را به شرکت در مراسم این روز دعوت کردند و خواستار اعلان انزجار مجدّد شدند. متقابلاً، سردمداران رژیم نیز با ایجاد رعب و وحشت، سعی کردند از هرگونه فعالیت به اصطلاح اخلالگرانه جلوگیری به عمل آورند. مزدوران ساواک در تمام شهرها به حالت آماده‌باش درآمده بودند و کوچکترین حرکت غیرعادّی را به شهربانی و ساواک مرکز گزارش می‌کردند. احتمال درگیری میان مردم و مأموران شهربانی و ساواک هر لحظه شدیدتر می‌شد....
در شهر تبریز هنگامی که مردم با درهای بسته مساجد مواجه شدند و مراکز مذهبی خود را در محاصره‌ مأموران ساواک دیدند، بی اختیار با خشم و خروش به مقابله برخاستند. در این حرکت که به قیام سراسری مبدّل شد، چندین تن از مردم سلحشور تبریز به دست دژخیمان شاه به شهادت رسیدند. این رویداد در این روز،(29 بهمن) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به ثبت رسید.) عبدالرحیم اباذری، انقلاب اسلامی در شهرستان میانه (تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی‌)، صص 154 تا 152.
2. ساواک مرکز در تاریخ 15 /12 /56 در پاسخ به این گزارش به ساواک مازندران نوشت: «ضمن مراقبت از نامبرده بالا به نحو مقتضی تحقیق شود نامبرده بالا توسط چه کسانی نشریه و تراکت دریافت می‌دارد رابطین وی در این مورد شناسایی گردند؛2ـ تضییقاتی که می‌توان برای مشارالیه در نظر گرفت از لحاظ قانونی منعی دارد یا خیر [؟]؛ 3ـ چنانچه نامبرده نقاط ضعفی دارد تعیین و اعلام گردد؛ 4ـ تعیین گردد در صورتی که مشارالیه احضار و به وی تذکر لازم داده شود مؤثر خواهد بود یا خیر؟» اسناد ساواک‌. پرونده‌های موضوعی مازندران.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران (بابل)، جلد 1 صفحه 146


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.