صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی مرتضی مطهری در حسینیه ارشاد عطف : 2847/316 ـ 19/6/49

تاریخ سند: 24 شهریور 1349


موضوع: سخنرانی مرتضی مطهری در حسینیه ارشاد عطف : 2847/316 ـ 19/6/49


متن سند:

از : 20 ه 3 به : 316 شماره : 17106 /20 ه3 از ساعت 00:20 مورخه 19 /6 /49 جلسه حسینیه ارشاد تشکیل و حدود 800 نفر از جوانان و دانشجویان و طبقات مختلف شرکت نموده بودند پس از قرائت قرآن وسیله شیخ خلیل الرحمان شخصی پشت میکروفن قرار گرفته و اعلام نمود فردا شب دانشمند محترم استاد مجاهد آقای ناصر مکارم شیرازی1 منبر می روند و سپس مبادرت به خواندن اشعار مذهبی نمود.
در ساعت 40:20 شیخ مرتضی مطهری منبر رفت و نامبرده سخنان خود را راجع به آتش زدن کتابخانه اسکندریه آغاز و اظهار داشت امشب می خواهم درباره یک موضوع تاریخی صحبت کنم موضوعی که امروز مسیحی ها و یهودیها بر ضد مسلمانان بکار می برند و در بیشتر کتابها نوشته اند زمانی که مسلمانان مصر را فتح کردند کتابخانه اسکندریه را که بزرگترین کتابخانه جهان بود و شش قرن سابقه داشت ویران کرده و کتابهای آنرا بجای هیزم در حمامهای شهر اسکندریه به مدت شش ماه می سوزاندند.
2 اولاً در فتح مصر حضرت پیغمبر و حضرت علی نبودند و هیچکس نمی تواند بگوید که به دستور آنها کتابخانه آتش زده شد و اما می گویند کتابها را به مدت شش ماه در حمامهای اسکندریه به جای هیزم سوزانیدند آیا این موضوع به عقل صحیح به نظر می رسد؟ در عصر ما بزرگترین کتابخانه های جهان یکی در امریکا و دیگری در شوروی هست که روی هم تمام کتابهای این دو کتابخانه برای گرم کردن چند حمام به مدت دو ماه کافی نیست چه رسد به آن زمان که کاغذ نبوده و مطالب را روی پوست حیوانات و درختان می نوشتند پس بنا بر این موضوع نمی تواند حقیقت داشته باشد.
از شروع بنیاد اسلام مسیحی ها و یهودیها پیوسته می کوشیدند که اسلام را ضایع کنند و پاپ ها و کشیش ها و رهبران اسرائیل هستند که با تبلیغات و آوردن دلیل های پوچ بر ضد اسلام اقدام می کنند همین اروپائیها بودند که باعث تمام بدبختی های این جهان شده اند حتی حمله مغول و جنگ دوم جهانی و بسیاری از مصائب دیگر را همین استعمارگران غربی بوجود آوردند و اکنون نیز همین ها هستند که نمی گذارند دنیا آرام باشد.
یاد شده در ساعت 40:21 به سخنان خود خاتمه داد.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری ندارد.
آزرم نظریه چهارشنبه : چهارشنبه نظری ندارد.
نگهبان

توضیحات سند:

1ـ آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سال 1347 هجری قمری در شیراز بدنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شیراز به پایان رساند و آنگاه به تحصیل علوم دینی پرداخت و مقدمات را در مدرسه آقا بابا خان شیراز گذراند و سپس در سال 1324ش به قم رفته و در درس آیات حجت کوه کمره ای و بروجردی حاضر شد.
در سال 1369 قمری (سالهای 29ـ30 ش) به نجف اشرف رفته و یکسال در آن شهر ماند و در همانجا به درجه اجتهاد رسید و سپس به قم مراجعت کرده و در درس فلسفه علامه طباطبایی شرکت جست و در عین حال به تدریس فقه و اصول پرداخت.
یکی از خدمات ایشان تأسیس مجله مکتب اسلام است که در سال 1340 ش به انتشار آن پرداخت.
از جمله آثار ایشان القواعد الفقهیه، تعلیقات علی العروه الوثقی، فیلسوف نماها، تفسیر 27 جلدی نمونه، شرح سه جلدی نهج البلاغه، آفریدگار جهان، خدا را چگونه بشناسیم و رهبران بزرگ و مسؤولیت های بزرگتر است.
ایشان همچنین در اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی عضو این مجلس بود و در حال حاضر از مراجع تقلید و ساکن قم می باشند.
(سخنوران نامی معاصر ایران، سید محمد باقر برقعی) 2ـ در اواخر قرن دوم هجری مورخین اسلامی و حتی چند نفر مسیحی فتح شهر اسکندریه را به دست اعراب مسلمان به تفصیل که قبل از جنگهای صلیبی تألیف شده اند نامی از کتابسوزی اسکندریه نبرده اند.
برای اولین بار در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری یک نفر مسیحی به نام عبدالطیف بغدادی در کتابی بنام «الافادۀ و الاعتبار من الامور المشاهدۀ و الحوادث المعانیه بارسن مصر» با عبارت گفته می شود آتش سوزی کتابخانه مصر را به عمروعاص نسبت داده است.
فتح اسکندریه در سالهای 17 و 18 هجری اتفاق افتاده و این قصه حدود 600 سال بعد نقل می شود.
کتب تاریخی شهادت می دهند که کتابخانه اسکندریه چندین بار قبل از آنکه اسکندریه به دست مسلمانان فتح شود و مورد تاراج و یغما حریق واقع شده است و اساسا کتابخانه ای به آن صورت وجود نداشته است.
ویل دورانت آتش سوزی قسمت مهم کتابخانه اسکندریه را به مسیحیان متعصب دوران سقف توفینس در سال 392 میلادی نسبت می دهد.
(کتابسوزی ایران و معاصر ـ استاد مرتضی مطهری)

منبع:

کتاب استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد ساواک صفحه 275


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.