صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: بسته شدن مسجد الجواد

تاریخ سند: 7 آذر 1351


موضوع: بسته شدن مسجد الجواد


متن سند:

از : 20 ه12 به : 312 شماره : 16482 /20ه12 محمود مرتضائی فر در مورد بسته شدن مسجد الجواد اظهار داشت مورخه 22 /8 /51 وقتی به کلانتری رفتم به ما گفتند مسجد بایستی تعطیل شود و اظهار داشتند ما می خواستیم هم اکنون ببندیم اما به علت نزدیک بودن مغرب بسته شدن آن به بعد از نماز موکول خواهد شد و اضافه کرد در پاسخ اینکه چرا مسجد را می بندید گفتند دستور از مقامات بالاتر است و ادامه داد ماه رمضان امسال خیلی مرتب و ساده برگزار شد نمی دانم چطور این برنامه پیش آمده و گفت که دو سه شب پیش شیخ مرتضی مطهری را نیز بازداشت کردند و الحمداللّه پس از چند روز او را آزاد نمودند و اضافه کرد معصومی به اداره اوقاف مراجعه کرده و اوقاف گفته اند از طرف ما نیست نامبرده سپس اظهار نمود قبل از ماه رمضان هیئت امنای مسجد بدون هاشم معصومی تشکیل شد لیکن آقای مطهری آن را رد کرد و چند نفری را از جمله اینجانب را صورت داد و این عده تصمیم گرفتند شیخ ابوالفضل زنجانی را آورده و اختیار مسجد را به او بدهند و ایشان مخالف گذاشتن ختم در مسجد می باشد و در همین موقع که معصومی متوجه شد زود تصمیم گرفت ختم را تعطیل کند و همین کار را کرد و پس از ماه رمضان طبق تعهدی که به اداره های بالاتر داده بود اطلاع داد چون عده ای می خواهند زنجانی را بیاورند من هم از این به بعد تعهدی نخواهم داشت و آنها هم مسجد را بستند و مرتضائی فر اضافه کرد این فرضیه ای است که همه می گویند و زنجانی هم گفته و مطهری تائید کرده است نامبرده تمام اینکارها را از ناحیه معصومی می دانست به علت اینکه منافع او در خطر افتاده است.
(قبلاً تمام وجوهات مسجد به حساب جاری وی ریخته می شد) نظریه شنبه : از نظر ظاهر بهتر است نمازخانه مسجد باز شود زیرا مردم متعصب چنین می پندارند که دولت با گذاردن نماز مخالف است.
نظریه سه شنبه : نظریه شنبه مورد تائید است.
نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تائید است.

منبع:

کتاب استاد شهید مرتضی مطهری به روایت اسناد ساواک صفحه 424

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.