تاریخ سند: 26 دی 1351
موضوع : ربانی شیرازی
متن سند:
به : 312
از : 21 شماره : 4572 /21
در ساعت 5 /9 صبح روز دوشنبه 25 /10 /51 روز عید قربان بملاقات
ربانی شیرازی رفتم دسته دسته طلاب بدیدنش می آمدند جالب توجه اینکه
کسانی که بدیدن او میآمدند همه از طلاب جوان از سنین 18 تا 27 ساله بودند و
اشخاص مسن در آنجا ندیدم بطور خلاصه طبقه جوان از طلاب رفت و آمد
داشتند.
1 در مدت یک ساعتی که در منزل ربانی بودم طلاب سئوالاتی از او
میکردند از جمله سئوالاتی که مطرح کردند یکی این بود که شرایط یک مرجع
تقلید چیست اگر دو مرجع از نظر علمی و تقوی مساوی بودند کدام یک را بعنوان
مرجع میتوانیم انتخاب کنیم ربانی در جواب گفت مرجعی که به مسائل اجتماعی
و سیاسی بیشتر آگاهی دارد او را مرجع تقلید باید بدانیم سئوال دیگری که مطرح
شد این بود که ما طلاب جوان که در راه تحصیل علوم دینی در مقدمات تحصیل
هستیم وظیفه داریم که در موضوعات اجتماعی و سیاسی وارد شویم ربانی گفت
بعقیده من شرعا وظیفه دارید که در مسائل اجتماعی و سیاسی دخالت کنید و
کوتاهی در این راه موجب مسئولیت است و پیش خدا مسئول هستید چون وظیفه
شرعی بما حکم میکند که در همه حال باید از مسائلی که پیرامون ما میگذرد
بی اطلاع نباشیم و در ارشاد مردم به مسائل اجتماعی و سیاسی مجاهدت نمائیم
امروز یک نفر مسلمان تنها
تنها وظیفه اش این نیست که آداب دینی و مذهبی خود را انجام دهد و از دیگر
مسائل خود را بر کنار دارد.
یکی دیگر از طلاب از ربانی شیرازی پرسید ما چه
خدماتی را میتوانیم انجام دهیم ربانی در جواب گفت هر یک از شما باید لسانا و
قلما و قدما به مردم خدمت نمائید مخصوصا باید به دهات و روستا بروید و با
مردم ارتباط بر قرار سازید و از دردها و گرفتاریهایشان با خبر شوید و راه بر
طرف ساختن دردها را برایشان بازگو کنید و آنها را بیدار و هوشیار سازید این
وظیفه دینی است و بی اعتنائی نسبت به مسائل مورد ابتلا موجب عقوبت است و
در پیشگاه خداوند مورد باز خواست قرار خواهیم گرفت طلبه ای دیگر پرسید
چرا علما و روحانیون کمتر در مسائل اجتماعی و سیاسی دخالت میکنند.
ربانی
گفت اگر آنها بوظیفه خود عمل نمیکنند نباید ما از رویه آنها متابعت کنیم.
نسل
جوان وظیفه بس سنگینی را بعهده دارد و نباید بی اعتنائی نشان دهد.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ مفاد گزارش صحیح است.
عبدالرحیم ربانی شیرازی همانطوری
که مستحضرند از طرفداران سرسخت و معتقد خمینی بوده و از عواملی است که
هیچگاه آرام نخواهد بود نامبرده پس از آزادی مدتی را بمنظور رفع مظنونیت
دست از فعالیتهای علنی کشیده بود و لکن اخیرا جمعه ها و اعیاد مذهبی جلوس
دارد و همانطور که در متن گزارش بعرض رسیده طلاب جوان و باصطلاح
روشنفکر و حاد حوزه ها را بدور خود جمع نموده و ایده های خمینی را بآنان
تزریق مینماید وی فردی است که صد در صد پیرو عقاید خمینی بوده و سایر
آیات موجود را آیت الله نمی شناسد و در هر جلسه ای بی مهابا این موضوع را
عنوان و رفتار کلیه آیات را مخالف شرع معرفی و آنانرا تخطئه می کند آنچه بنظر میرسد وجود وی در
منطقه حساس قم بمصلحت نبوده و هر روز موجب انحراف فکری تعدادی طلاب جوان خواهد بود.
اصلح
است نامبرده نیز که یکی از ریشه های اصلی فساد حوزه علمیه قم است مانند شیخ حسینعلی منتظری از
منطقه ترد[طرد] گردد.
شراره
نظریه سه شنبه ـ ضمن تایید نظر یکشنبه باستحضار میرساند از زمانیکه شیخ حسینعلی منتظری از منطقه ترد[طرد] گردیده
اثر بسیار مطلوبی در وضع روحانیون داشته چنانچه شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی نیز بهمین ترتیب به شهر دیگری انتقال داده
شود در بهبود وضع روحانیون موثر خواهد بود و دیگر هیچکدام از افراد متعصب روحانی به اتکاء این قبیل مفسدها اقدامات
مضری انجام نخواهند داد.
آذرخش
نظریه 21 ـ در صورت تصویب نسبت به اقامت نامبرده در محل دیگری غیر از قم اقدام شود.
توضیحات سند:
1ـ آیت الله ربانی شیرازی در
این مقطع از مبارزات سیاسی
خود به فکر کادر سازی و تربیت
افرادی برای ادامه مبارزه با
رژیم سرسپرده پهلوی می افتد.
ایشان با تشکیل جلسات مختلف
که غالبا افراد این جلسات را
طلاب جوان و خوش فکر حوزه
تشکیل می دادند آنان را ترغیب
به رفتن به شهرستانهای مختلف
جهت تبلیغ و اداره جلسات
مذهبی می نمود.
و برای اینکه
این طلاب به چنگ ساواک
نیفتند به آنها توصیه می کرد که
یک یا چند روز قبل از پایان
مدت اعلام شده، آن شهرستان
را ترک کرده و به شهر دیگری
بروند و متقابلاً فردی که در آن
شهر دیگر مشغول فعالیت است،
به جای شما بیاید و عمده
فعالیتهایتان را نیز بروی جوانان
و حتی نوجوانان متمرکز نمائید و
سعی کنید سوژه منبرها و
سخنرانی هایتان لزوم تشکیل
حکومت اسلامی و ویژگیهای
آن باشد.
ر.ک : ربانی شیرازی آیه
استقامت، فرج اللّه الهی، ص
129
منبع:
کتاب
آیتالله حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به روایت اسناد ساواک صفحه 291