تاریخ سند: 4 خرداد 1356
موضوع: فعالیتهای مضره
متن سند:
از: 17/ﻫ تاریخ: 4 /3 /2536[1356] 13560304
به: 322 شماره: 3530/ﻫ1
موضوع: فعالیتهای مضره
عطف 3029/ﻫ1 ـ 11 /1 /36
خبر رسیده حاکی است آدرس محل سکونت و شماره تلفن چهار نفر دانشجوی قید شده در خبر شماره فوق به شرح ذیل اعلام میگردد.
1ـ ساسان قندی دانشجوی سال دوم علوم سیاسی دانشگاه ملی تهران شماره تلفن 652894
2ـ فیروزه ایمانی دانشجوی سال دوم ادبیات دانشگاه ملی تهران شماره تلفن 656889
3ـ فرهاد دانشجوی ادبیات دانشگاه ملی تهران شماره تلفن 970831
4ـ علی دانشجوی دانشگاه ملی تهران و آدرس وی تهران اوین بالاتر از پاسگاه ژاندارمری سکونت دارد. ضمناً نامبردگان دارای افکار مارکسیست اسلامی1 میباشند.
نظریه سهشنبه: بررسی روی وضعیت نامبردگان ضرورت دارد. ضمناً نظر آن اداره کل را به گزارشات خبر شماره پیروی و شماره 3156/ﻫ1 ـ 24 /1 /36 صادره به بخش 312 از نظر فعالیتهای غلام قاصد و ارتباط وی با شیخ علی بهاریان و بهروز هرمزی که گزارش آن طی شماره 3030/ﻫ1 ـ 11 /1 /36 به بخش 312 ایفاد گردیده جلب مینماید. پیکان
نظریه چهارشنبه: چنانچه سوابقی از مشخصات فوق دردست است اعلام فرمایند. ثابت
نظریه جمعه: نظریه سهشنبه تایید میشود.4 /3 /36
توضیحات سند:
______
1. مارکسیست اسلامی از جعلیات و ابداعات شاه بود. این اصطلاح مضحک حربهاى شده بود در دست مأموران شاه تا هر مخالفى را که مدرکى علیه وى به دست نیامده بود به این جرم دستگیر و روانه شکنجهگاه سازند. یکى از تلاشهاى وسیع رژیم شاهنشاهى در میان جامعه، ترساندن مردم از خطر کمونیسم و توجیه اقدامات خود بود. این ترس که ریشه در برخى حرکات گروههاى کمونیست ایرانى در سالهاى دهه 1320 داشت و از اقدامات ضداسلامى و ضدانسانى آنان سرچشمه مىگرفت و با تبلیغات جهانى در جریان جنگ سرد علیه روسیه شوروى نیز هماهنگ بود، یکى از اقدامات اساسى رژیم براى سرکوب هر نوع حرکتى انقلابى تلقى مىشد به طورى که از مسلمانان مبارز و متدینین، با عنوان «مارکسیست اسلامى» نام برده مىشد. امّا این ترفند براى فریب حوزههاى علمیّه و علماء دینآگاه کارساز نشد و عموم علماء و مدرّسین ضمن مخالفت با کمونیسم، دست از مبارزه با دستگاه حاکمه نکشیدند. این استقلال فکرى حوزه و آگاهى به ماهیت تبلیغات دستگاه رژیم، در میان مردم تبلیغ شد و ملّت بزرگ ایران اسلامى نیز، حساب مبارزین متدیّن و مسلمان را از مارکسیستها و کمونیستها جدا کرده و با همبستگى با یکدیگر، همزمان علیه کمونیسم و رژیم شاهنشاهى قیام کردند، دو جریانى که توسط استعمار به مثابه دو لبهی قیچى براى هدم احکام نورانى اسلام به کار گرفته مىشد.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان هرمزگان - کتاب 2 صفحه 69