صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

متن مصاحبه سماحه الامام السید موسی الصدر رئیس المجلس الشیعی الاعلی لبنان

متن مصاحبه سماحه الامام السید موسی الصدر رئیس المجلس الشیعی الاعلی لبنان


متن سند:

س ـ لطفا سبب بحرانی که هفته گذشته در لبنان وجود داشت بیان بفرمایید.
ج ـ حتما شما می دانید که در سال 1948 که دولت اسرائیل به [در] زمین فلسطین تأسیس شد قبل از این تأسیس برقراری از سازمان ملل صادر شد که فلسطین را به دو دولت تقسیم می کرد (تقسیم نامه 1947 معروف است در مجامع بین المللی) این دو دولت یک دولت اسرائیل و یک دولت فلسطین پیش بینی کرده بود که اکثریت دولت اسرائیل عرب بوده اند منظور این بود که یک دولت عنصری را ...
تشکیل نشود در خاورمیانه، ولی جایی هم باشم برای یهودیهای دنیا، اسرائیل بعد از این که تشکیل شده بود با وسائل گوناگونی نه تنها زمین های خودش را که برایش از طرف سازمان ملل مقرر شده بود، گرفت بلکه مناطقی از آن دولت فلسطین هم به تصرف درآورد که از جمله منطقه های شمال فلسطین که در مرز جنوب لبنان قرار دارد و از جمله یافا ـ عکا ـ تل اونیب که اینها جزء دولت فلسطین یعنی کشور عربی فلسطین یا ...
در 9 دهکده بزرگ هم که مال لبنان بود و جز جبل عامل حساب می شد بر حسب تاریخ ـ نرونها ـ یوالین ـ قدس و صلحه این شهرها و این دهات را هم گرفت و در دو تا از دهکده های شمال فلسطین که یکی دیریاسین و یکی کَفَر قاسم بود مردم عادی را در میدان شهر جمع کردند و آنها را به رگبار مسلسل بستند این کار را کردند با خیال این که موج وحشت و رعبی در دلها ایجاد کنند و این خبر از شهر به شهرهای دیگر منتقل شد و در نتیجه مردم عرب فلسطین از فلسطین فرار کردند چون نظامی نداشتند و اسلحه نداشتند و تازه از زیراستعمار انگلیس خارج شده بودند و در نتیجه در حدود 120 هزار نفر از حد و مرزهای جنوب لبنان به خاک لبنان وارد شدند البته مردم لبنان هم آن چه وظیفه مهمانداری بود عمل کرده اند اینها در جنوب لبنان مستقر شدند در مناطق دیگر هم همچنین از جاهای دیگر آمدند فلسطینی ها از سال 1948 تا سال 1967 یعنی بیست سال تمام صبر کردند از کشورهای عربی انتظار داشتند که آنها را به وطن خودشان برگرداند از سازمان ملل انتظار داشتند از دولت های بزرگ انتظار داشتند از کشورهای مسلمان انتظار داشتند حتی از کشورهای مسیحی از پاپ و دیگران هم درخواست کردند که آنها را به کشورشان برگردانند ولی چون این آرزوها همه دفن شد در سال 1967 وقتی که اسرائیل به کشورهای عربی حمله کرد و بقیه زمین های فلسطین را در منطقه غربی نهر اردن و منطقه غزه اشغال کرد قسمتی از زمین های سوریه و صحرای سینا و تل ها جولان هم به تصرف درآورد بعد از آن مسئله ای که مطرح بود عقب نشینی اسرائیل از سرزمینها عربی بود فلسطینی ها دیدند که نه تنها کسی آنها را به کشور خودشان برنگرداند بلکه ...
فلسطین اصلاً فراموش شده و موضع بحث نیست.
جهان به مسائل دیگری دارد فکر می کند بعد از این یأس کلی و به اصطلاح به نتیجه نرسیدن فلسطینی ها فرقه های فدایی تشکیل دادند و مسلّح شدند و شروع کردند به خرابکاری و مقاومت در داخل سرزمینهای فلسطین، البته این کار همچنان که مشاهده می شود در ظرف پنج سال هم چنان فلسطینی ها را از نظر معنوی و روحی دور سازمان مقاومت فلسطینی ها جمع کرد کشورهای عربی را به کمک آنها وادار کرد و جدال جهان را بیدار کرد کشورها یکی پس از دیگری نسبت به فلسطین و نسبت به مقاومت فلسطینی روش مثبتی نشان دادند تا آن که سازمان ملل هم با اکثریت قاطع پذیرفت که یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین وارد سازمان ملل بشود و در آن جا صحبت بکند این پیروزیهایی که بعد از مبارزه مسلحانه مردم فلسطین به وجود آمد قضیه ای است که به هیچ روی آن بحث نمی توان کرد برای این که بیست سال تجربه کافیه برای این که اینها به دنیا بگویند ما یک بار سراغ اسلحه نرفتیم ما آماده بودیم، با مردم با وفق و مدارا و محبت رفتار کنیم، ولی به نتیجه نرسیدیم تا این که به این حال پیش آمد و وجود این دستجات مسلّح فلسطینی در خاک لبنان موجب شد که اسرائیل، بهانه بکند عجز خودش را که نمی تواند جلوی فلسطینی را بگیرد که وارد خاکش نشود یا در خاک خودش سازمان های سری ـ مقاومت تشکیل شد، جلو آنها را نمی تواند بگیرد.
سعی می کرد که از دولت لبنان انتقام بگیرد.
انتقام گرفتن اسرائیل از فلسطینی ها در خاک لبنان خسارت های خیلی فراوان به کشور لبنان وارد آورد.
جنوب تقریبا ویران کرد.
شهرها و ده های جنوب که از ساکنین اش قسمت کمی بیشتری نداشته، وارد منطقه های شمال مرز لبنان شدند.
تجارت، صنعت معطل شد در جنوب لبنان و فشارهای فوق العاده زیادی به لبنان آورد.
البته کشور لبنان که کشور صلح و دوستی هست.
این فشار برایش سنگین بود و این سنگینی ها اختلاف نظر در بین مردم لبنان ایجاد کرد بعضی ها می گفتند که ما در جنگ با اسرائیل وارد نمی شویم و ما یک اتفاقیه آتش بس با اسرائیل در سال 1947 امضا کردیم و نمی خواهیم از این اتفاقیه خارج بشیم بعضی ها هم می گفتند که نه تنها اسرائیل دشمن فلسطینی هاست دشمن ما هم هست، به این ادعا دلیل هایی می آوردند.
می گفتند: که از سال 1947، اسرائیل مزارع مسلّح در جنوب کشور ما ایجاد کرد با تجاوزات فراوان با ...
نقشه هایی به دست آورده ایم که جنوب لبنان جزء خاک اسرائیل است.
محصلین اسرائیلی در آمریکا روی زمین های جنوب مطالعاتی می کنند که از رهبران اسرائیل چیزهایی شنیده می شود که با طمع آنها را به خاک جنوب اثبات می کند بنابراین باید حتما گفت که اسرائیل دشمن ما است، امروز به فکر انتقام ما برنیاید، فردا برخواهد آمد.
بهتر آن است که ما با دشمن اسرائیل که فدایی ها هستند همکاری نماییم این اختلاف نظر به طور کلی در لبنان از مدتی پیش وجود دارد از طرف دیگر حوادث دیگری پیش آمد.
هیچ دسته ای هیچ سازمانی نمیشه ازش انتظار داشت که فورا منظم باشد و دیسولین (دیسیپلین) کامل داشته باشد.
در این لبنان ما آدم های غیر منظم هستند در این فلسطینی ها هم آدمهای غیر منظم هستند.
این افراد کم و بیش کارها کردند که موجب رنجش و تجاوز افکار عمومی طرفین شد و در نتیجه یک بحران فکری به وجود آمد اسرائیل هم که دشمن خطرناک است و بخصوص فراوان در دوبه هم زنی و خلق مشکلات دارد با وسائل مختلف تبلیغاتی، نظامی، جاسوسی و فتنه گری سعی کرد که این بحران را دامن بزند، تا این که متأسفانه حوادث خونین در چند سال پیش، بین فلسطینی ها و ارتش لبنان پیش آمد و این بار بین فلسطینی ها و بعضی از افراد لبنان حوادث پیش آمد که نتیجه خرابی فراوان داشت که حدود 300 نفر کشته شدند از هر دو طرف و باز هم وجدان مردم لبنان به حرکت درآمد و سعی کردند که این خون ریزی ها را بنا ...
و فعلاً در یک حال آرامش نسبی هستیم ولی ما سعی می کنیم که روابط بین لبنان و سازمان مقاومت فلسطینی را بر پایه ها منظم و دقیقی استوار کنیم تا مانند این حوادث خونینی که پیش آمده پیش نیاید.
بدون شک سازمان مقاومت فلسطینی ها یکی از مقدس ترین مبارزاتی است که در جهان امروز وجود دارد و بدون شک مبارزه خواه ناخواه آثار سختی بر کسی که مبارزه می کند و یا بر کسی که در کنار او می ایستد خواهد داشت از این جهت امیدواریم که بتوانیم یک روابط روشن و منظمی بین مردم لبنان، دولت لبنان از یک طرف و سازمان مقاومت فلسطینی از طرف دیگر به وجود بیاوریم شاید این حوادث در آینده تکرار نشود.
...
شما می دانید که لبنان از 16 مذهب مختلف که از دو دین اسلام و مسیحی منشعب شده اند تشکیل می شود.
این ...
بین مردم حقیقتا یک وحدت و یک علاقه ثابت و مستقیم و دایمی وجود دارد انسانها در لبنان هیچ احساس نمی کند که مردم ...
مختلف با همدیگر یعنی از همدیگر کناره گیری می کنند و اعتماد به هم ندارند ولی خواه ناخواه در روش بعضی از رهبران لبنان از تاریخ استقلال تا حال حاضر از این وضع استفاده می کردند.
از تفاوت فرهنگی و تمدنی و روابط ...
و ارتباطی که این مذاهب با برادرانشان در خارج دارند از این راه ها استفاده می کردند و رنگ سیاسی ...
مذاهب می دادند در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که حساسیت مذهبی در لبنان نقش زیادی ندارد ...
را باید اعتراف کرد که بحران ها معمولاً این مشکل را مطرح می کند و هر قدر این بحران ها طولانی تر باشند ...
مذهبی زیادتر می شود ولی به طور حتم رهبران مذهبی لبنان که همه یک دل و یک جهت با بهره برداری ...
از مذاهب برای برانگیختن مردم مبارزه می کنند و رهبران مذهبی لبنان با هم در تماس مستقیم هستند همدیگر را حمایت می کنند، با هم همکاری می کنند.
این فعالیت ها حتما مشکلات مذهبی را تخفیف می دهد ولی ...
این مسئله هم وجود داشته باید اضافه کرد که سازمان مقاومت فلسطینی ها، همچنین مردم فلسطین، مسلمان دارد و هم مسیحی و بنابراین این مسئله تا حدود زیادی صورت به اصطلاح عمومی پیدا می کند ...
می شود علاج کرد ولی در حال حاضر تا حدودی این مشکل وجود دارد (هست) میان رهبران مذهبی در لبنان یک رل سیاسی هم بازی می کنند، شما فکر می کنید که این جهت به نفع لبنان است یا موضوع مذهبی کار را پیچیده تر می کند دخالت رهبران مذهبی لبنان در امور دین، این نتیجه ی حتمی رژیم لبنان است.
چون رژیم لبنان که به اصطلاح از یک رژیم مذهبی تشکیل شده دولت را بین 16 مذهب که شش مذهب اصلی که ...
سه تاش از مذاهب بزرگ سنی شیعه و مارونی و شش مذهبی که همین سه تا دروزی و کاتولیک و ارتودوکس باشند اینها مذاهب لبنان را تشکیل می دهند.
دولت بین اینها تقسیم می شود و می شه تشبیهش می کنیم به دولت نظامی ائتلافی که بر جای حزب ها مذاهب گذشته در حقیقت حزب، این تقسیم قانونی که به موجب قانون اساسی به وجود آمده خواه ناخواه یک دستگاه مراقب لازم دارد و این دستگاه مراقب ...
ناخواه رهبران مذهبی و سازمانهای مذهبی مرکزی می شوند اضافه بر این، یعنی از این ...
که در ...
لازم است به ...
آیا حقوق و به اصطلاح ...
هر مذهبی ...
وجود ...
یک نوع استدام و استکاک [اصطکاک ]روابط خوب یا بدی به وجود می آید که اینها باید تنظیم بشود و سازمانهای ...
معمولاً این را به عهده می گیرند که این روابط تا تنظیم کنند روابط مذهبی که در لبنان هست یا خارج ...
نقش مهمی دارد که رهبران مذهبی باید این مسئولیت را به عهده بگیرند که به طور کلی نقش مثبتی را هم که رهبران ...
و مؤسسه های مذهبی داره اینکه، این آن است که مسئولیت های وطنی را در سطح های و صحنه سیاست انجام می دهد نیروهای خلاقی که هر مذهبی را به طور دقیق به کار می اندازد برای بالا بردن سطح زندگی این مردم روی هم رفته می شود گفت که نقش رهبران مذهبی لبنان در کارهای دولتی که یک مسئله این که هست قدیمی و از ...
بوده ...
حتمی زندگی کردن مذاهب مختلف در کنار هم و رژیم مذهبی است که در لبنان حکومت می کند.
این که، آیا، این مداخله در مصلحت لبنان هست یا نیست بدون شک ما عقیده مان این است که رژیم بی...
یعنی این تقسیم مذهبی به مصلحت لبنان نیست یعنی با آزادی فراوانی که در لبنان وجود دارد باز از این ...
که کسانی فقط به دلیل این که مذاهب معینی دارند با رسیدن به بعضی از مراکز و منافع و سازمانها ...
می شوند و در نتیجه سازمانها و کارهای بزرگ از استعدادهای بی نظیری که در بین مذاهب مختلف هست محروم ...
ما معتقدیم که رژیم لبنان باید، از این نظر تغییر بکند و یک آزادی مطلقی به وجود بیاورند آزادی حدود مذاهب هست، مسئله دیگر که مداخله رهبران مذهبی در شئون عمومی است البته این مداخله اگر به طور منظم و سطح بالا باشد به نظر من خدمت به مردم است برای این که دین معمولاً نقشش، نقش آزاد کردن مردم...
دین همیشه یک حرکت بوده نه یک سازمان.
یک حرکت بوده به نفع انسانها اگر واقعا سازمانها...
مذهبی به صورت ارتجاعی در نیایند و سعی نکنند برای خودشان و برای مذهبشان و برای ...
مصالح خاصی در نظر بگیرند خواه ناخواه دین در خدمت مردم، همیشه خواهد بود ...
س ـ قربان گفته می شود که شما راه حل کامل برای جلوگیری از این بحران برای همیشه در نظر گرفته اید که امروز ممکن است در روزنامه ها منتشر بشود.
توضیحات بیشتر را اصول این مسئله بیان بفرمایید.
بله، وقتی که این بحران پیش آمد متأسفانه غالب رهبران لبنان در حقیقت از هم جدا بودند یک محوری که اینها را دور هم جمع بکند یا می تواند با همدیگر تماس بدهد یا با همه تماس بگیرد وجود نداشت.
من و رفقایمان در این مجلس شیعیان اعلی می توانستیم این تماس را بگیریم چون با همه ارتباط داشتیم از این جهت نقش بزرگی در آتش بس و در آرام کردن وضع در کم کردن بحران هایی که برای مردم به وجود می آمد نقش بزرگی داشتیم و در این کار، و در نتیجه، چون واقعا مصیبت بزرگ و خرابی های فراوان که به این کشور خورد در این چند روزه، و کشتار زیادی که شد واقعا ما را به رنج درآورده بود ما تصمیم گرفتیم که برنامه ای پی ریزی نماییم برای این که این کارها پیش نیاید و این برنامه دو قسمت دارد.
یک قسمت سیاسی دارد، که روابط لبنان با فلسطینی هاست، ما معتقدیم که دولت لبنان باید به عهده بگیرد، حمایت مقاومت فلسطینی ها را، و هر چه پیش می آید، از مصیبت و فشار و تجاوزات اسرائیل به عهده بگیرد، به پذیرد، برای این که هر چه این مصیبت ها بزرگ شود از مصیبت های داخلی خودش بزرگ تر نخواهد شد.
س ـ (ولی این دفعه تجاوز که از طرف اسرائیل نبود این دفعه تجاوز از داخل یک حزب لبنانی بود) ج ـ این را می خواهم بگویم که این برخورد داخلی بین فلسطینی ها و لبنانی ها تلفات و مصیبت های بزرگتری از آن مصیبت هایی که اسرائیل بر لبنان وارد می آورد دارد از این جهت اگر لبنان، مقاومت فلسطینی را بپذیرد، مصیبت هایش کمتر خواهد شد و در نتیجه دولت لبنان و مردم لبنان، حمایت می کنند از او خواه ناخواه یک انضباط و دیسیولین [دیسیپلین] بیشتری خواهد داشت و بسیاری از مشکلاتی که امروزه مطرح است در بین مردم ...
نخواهد آمد از این جهت ما می گوییم که ما باید روابط لبنانی ها و فلسطینی ها، بر یک اساس واضحی ...
باشد قسمت دوم این.
.
جنبه های اجتماعی دارد، ما می گوییم، که مناطق محروم لبنان و مردم محروم لبنان ...
شیعیان قسمت اعظم از این را تشکیل می دهند، اینها باید با برنامه های عمرانی سطح زندگی شان را با ...
واقعا در کنار دولت بایستند تا یک وحدتی در کشور به وجود بیاید و در نتیجه بشود یک روابط کامل بی توجه ...
و مشکلاتی که خیلی از اوقات نتیجه محرومیت و نتیجه فقر و بدبختی مردم انجام می شود از بی نظمی ها از خرابکاری ها از تظاهرات خرابکارانه و امثال این حرفها پیش نخواهد آمد.
از این جهت است که ما با سرعت این برنامه را مطرح می کنیم، یکی از آن، که خیلی سریع است، که همان روابط بین لبنان و فلسطین است که به زودی مطرح خواهد شد و قسمت دیگر هم باید که به تدریج به مورد عمل قرار داده شود.
س ـ قربان شما که الآن، هم رهبر مذهبی و هم یک رهبر سیاسی می باشید، روابط بین فلسفه دین و فلسفه پولتیک (سیاسی) چی است؟ لطفا بیان بفرمایید.
ج ـ حقیقتش این است که اسلام یک دین به معنای معروف بین مردم نیست یعنی اسلام نه تنها سعی می کند که روابط انسان را با خدا روشن بکند و ایمان انسان را به خدا تقویت بکند و در نتیجه حجم انسان را زیادتر بکند امید انسان را بیشتر می کند و ...
انسان را قویتر قرار بدهد.
طبعا اینها آثار ایمان به خداست، همه این اثرها.
در عین حال اسلام تأکید می کند که ایمان به خدا از تلاش برای خدمت به مردم و بخصوص مردم محروم جدا نیست مثلاً اگر سوره ماعون را بخوانید می بینید که قرآن می گوید : اَرَاْیت الذی یکذب باالدین فذالک الذی ...
اگر بخواهید آنان که به خدا کافر شدند و به دین ایمان نیاورده اند بشناسید آنها را ببینید که نسبت به ایتام و مساکین بی تفاوت هستند بنابراین تلاش برای خدمت به مردم، جزیی است از حقیقت و ایمان آدم، و این تلاش در افراد به صورت کمک ها و خدمتهای شخصی درمی آید ولی در یک کشوری و برای اشخاصی که توانایی دارند به صورت تصحیح اوضاع اجتماعی که سطح مردم را بالاتر ببرد و فقیر ...
بی پناه نباشد و کسی جاهل نباشد، و بی سواد نباشد، مریض نباشد.
به این چیزها ترجمه می شود.
بنابراین اسلام به هیچ وجه ایمان به خدا را از تلاش برای خدمت انسانها جدا نکرده دین و دنیا را از هم دور نکرده، جسم و روح را دو چیز از هم جدا نمی بیند زمین و آسمان را مکمل هم می شمارد و بنابراین آدم خود به خود سیاست اصلی و ...
دارد و روش های اقتصادی و منظمی داره که به طور کلی یک دین متکامل به وجود می آورد و ...
در امروز دنیا که رژیم ها معمولاً رژیم های اسلامی نیست صدای رهبران مذهبی ...
توانایی هست ...
در زندگی مردم به وسایلی که در اختیارشان هست در ضمن رژیم هایی که حکومت می کند، می توانند این خدمت را هم دهند و به تدریج مردم را باید بیدار بکنند و سطح زندگی آنها را بالا ببرند تا بتوانند حقیقتا ...
برای خودشان رژیم های بهتری اختیار کنند و زندگی های بهتر و سعادتمندانه تری فراهم بکنند هیچ نوع تناقض بین فلسفه دینی و فلسفه سیاسی وجود ندارد.
س ـ قربان الان ما می بینیم حضرتعالی یکی از چهره های دینی و سیاسی محبوب در دنیای عرب هستید، لطفا سبب این محبوبیت را بیان فرموده و سطح ارتباط بین کشور ایران و دنیای عرب چه پیش بینی می نمایید.
ج ـ البته من نمی توانم بگویم که این سبب مربوط به این بوده که من تمام دوران کودکیم را در ایران گذراندم و یا فرهنگ اولیم فرهنگ ایرانی بوده و یا زبان اولم زبان فارسی ایرانی بوده این مسئله، روابط انسانی با انسان دیگر روابط انسان با کشور دیگر مربوط به روشش و قناعت ها و بعضی تلاش هایش بوده ...
در حدود 15 سال است که در لبنان هستم و البته به طور جدی می توانم بگویم شب و روزم را صرف کردم برای خاطر آرامش مردم به سؤالات مردم و آرام کردن به ...
[مصیبتهای] مردم، چه افراد بودند و چه دستجات بودند.
خوب، بحران های خیلی شدید و سنگین هم پیش آمد ...
که مخلصانه و بدون این که توهین به مصالح خصوصی مردم و یا دارودسته خودم داشته باشم تلاش کردم برای خدمت به مردم در این بحران ها، خواه ناخواه روشن شد که ...
و مردم بودم و این ...
منعکس می شود و آنها هم دوستدار خواهند بود.
مسئله بسیار مهمی که در کشورهای عربی منعکس شد ایستادگی و حمایت آشتی ناپذیر و تلاش پی گیری بود که به نفع فلسطینی ها انجام دادیم.
در لبنان فلسطینی ها در حال ...
و بی پناهی زندگی می کردند و خطرهای فراوان از هر طرف آنها را تهدید می کرد و در عین حال بودنشان در جنوب لبنان و آن طور که می دانید جنوب لبنان منطقه شیعه نشین است خواه ناخواه این بحران به صورت یک مشکلاتی به وجود می آمد.
...
قسمتها ...
با سرسختی از فلسطینی ها دفاع کردم و ایستادیم و این مسئله خواه ناخواه انعکاس های فوق العاده فراوان داشت در کشورهای عربی چون نهضت مقاومت فلسطین شاید بدانید که الان ...
نهضت هایی است که در کشورهای عربی و در جهان شمرده می شود از این جهت روابط باکشورهای عربی ...
گذشته از این که در کنگره هایی که تشکیل می شود در روابطی که معمولاً به صورت فرهنگی، به صورت مذهبی، به صورت اجتماعی مطرح می شود شرکت می کنم و این هم خودش یک نوع ارتباطی با آنان ایجاد کرده.
آن چه درباره روابط ایران با کشورهای عرب می توانم عرض کنم، این است: که البته مردم ...
می دانستند سابقا و تا حالا هم نمی دانند از لهجه خود من هم پیداست چون وقتی من عربی صحبت می کنم پیداست که اساسا یک اثر ایرانیت از نظر تکلّم در زبانم واضح است کاملاً می دانند که من در ایران به دنیا آمده ام فارغ التحصیل دانشکده حقوق از دانشگاه تهران هستم و در حوزه علمیه قم تحصیلات دینی را ادامه داده ام مادرم در ایران هست برادرانم در ایران هستند قبر پدرم در ایران است رفقای ایام کوچکی ام همه در ایران هستند و اساسا تو خانه ما؛ فارسی صحبت می کنم خواه ناخواه مردم لبنان و مردم کشورهای عرب می دانند.
همه این چیزها.
واقع است در عین حال می بینند در روش هایی که ما داریم کاملاً به مصلحت کشور لبنان و مصلحت کشورهای عربی قدم برمی داریم و مصالح و منافع آنان را کنار نمی گذاریم یعنی بااخلاص بی نهایت برایشان تلاش می کنیم ...
اثر مثبت می گذارد در جامعه.
س ـ در روابط ایران و کشورهای عربی حضرتعالی این پیش بینی را بفرمایید که در شرح این ...
قبل ...
وحدت شدن طرفین و چنین نزدیکی های فرهنگی ایجاد نگردد ج ـ بدون شک روشن بنده در حدود خیلی کوچک و با تواضع به ...
شما مثلی هست برای ...
از نظر رابطه ایران و کشورهای عربی حقیقتش این است که تمدن ایران و ...
عربی اساسا یک تمدن است گرچه ما می گوییم ایران تمدن پیش از اسلام هم داشته و کشورهای عربی مثل مصر مثلاً عراق مثلاً همین خاورمیانه و همین جا که ما هستیم لبنان، سوریه و فلسطین و بعضی ...
افریقا تمدن های قبل از اسلام داشته اند ولی وقتی اسلام آمد در حقیقت تمدن اصیل این منطقه اسلامی شد و آن میراث گذشته و تجربه های گذشته یک نوع تنوعی در این پیکر ملت های اسلامی به وجود آورد ...
که در حقیقت همان تفاوتی که بین دو فرد از یک ملت دارند، پیدا شد.
یعنی تفاوت ها تفاوت، ...
که رنگ و نوع و مشخصات که همان مشخصات ملت هاست به وجود آمد بنابراین تمدن اصلی کشورهای عربی، تمدن اسلامی است و تمدن اصلی ایران هم همان تمدن اسلامی است بنابراین هیچ وقت ملتها از هم جدا نبودند و همیشه یک دادوستد و تفاعل مستمر بینشان بوده الان شما در زبان عربی کلمات بسیار زیادی فارسی می بینید و در زبان فارسی هم که خودمان می دانیم 30 درصد از 30 درصد کلمات عربی استعمال می شود، عجیب تر این که کلماتش در زبان عربی دیده می شود که عربها آن را استعمال می کنند و ایرانی ها عربی آن را، مثلاً در کلمه تقویم کشورهای عربی در لبنان بخصوص در روزنامه، در حالتی که ایران می گویند تقویم، ملاحظه می کنید، تقویم عربی است، ایرانیان استعمال می کنند روزنامه کلمه فارسی است که عرب ها استعمال می کنند یعنی یک دادوستدی بوده بینشان این کار؛ بنابراین این، تمدن ریشه اساسی داشته و همیشه بوده و خواهد بود و امیدوارم در آینده ...
و بهتر شود.
تمام

توضیحات سند:

1ـ لازم به توضیح می باشد متن مصاحبه به صورت دست نویس بوده و به واسطه تکثیر فتوکپی از روی متن اصلی کلماتی ناخوانا شده است که در تایپ به شکل نقطه چین آمده است.

منبع:

کتاب امام موسی صدر به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 457










صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.