تاریخ سند: 19 شهریور 1346
موضوع : جلسه روضه خوانی منزل خمینی
متن سند:
از : 21
به : 316شماره : 2272 /21
از ساعت هشت صبح روز فوق به مناسبت وفات
حضرت زهرا جلسه روضه خوانی در منزل
خمینی برگزار و عده زیادی از مردم در آن
شرکت نموده بودند در مجلس مذکور آقایان
پسندیده برادر، سیداحمد مصطفوی پسر
خمینی، شیخ علی اکبر اسلامی،1 عبدالرحیم
ربانی شیرازی، شیخ محمد توکلی (یزدی)،2
محمدعلی گرامی، حاج سیدجواد گلپایگانی
پسر آقای گلپایگانی3 نیز حضور داشتند
ساعت نه صبح سعید اشراقی به منبر رفت و
درباره علم و روحانیت صحبت نمود و ضمن
تجلیل از خمینی گفت مردم باید قدر روحانیون را بدانند و مرجع تقلید خود یعنی حضرت
آیت الله خمینی را بیشتر بشناسند (صلوات مردم) وی افزود مرحبا بر احساسات گرم شما مردم
نسبت به مرجع تقلید خودتان.
نامبرده در خاتمه برای علما به خصوص خمینی دعا کرد و
ساعت نه و سی دقیقه به سخنان خود پایان داد.
سپس شیخ محمدعلی شیخ زاده قمی به منبر
رفت و او هم ضمن صحبت چند بار از خمینی تجلیل نمود و حضار صلوات فرستادند وی درباره
خلافت بنی عباس و بنی امیه صحبت کرد و گفت بنی امیه نتوانست مذهب و دین را از بین ببرد و
اینها هم نمی توانند این کار را بکنند نامبرده هم با دعا به خمینی به سخنان خود خاتمه داد و
پس از او مرتضی برقعی به منبر رفت و مطالبی پیرامون مظالم ابوبکر و عمر نسبت به حضرت
زهرا بیان نمود و در خاتمه برای خمینی دعا کرد این مجلس ساعت یازده صبح خاتمه یافت.
نظریه منبع ـ نظری ندارد.
نظریه رهبر عملیات ـ در ایام سوگواری اغلب در منزل خمینی مجلس روضه خوانی وسیله
برادرش پسندیده و یا شیخ علی اکبر اسلامی برگزار و عده زیادی از مردم در آن شرکت
می نمایند و باتوجه به این که وعاظ ضمن سخنرانی و خاتمه منابر خود به بانی مجلس یعنی
خمینی دعا نموده و از وی تجلیل فراوان به عمل می آورند و این امر باعث کسب وجهه و
محبوبیت بیشتر خمینی می گردد لذا بهتر است در صورت امکان ترتیبی داده شود که برای
برگزاری این گونه مجالس در منزل خمینی به نحو غیرمستقیم محدودیت هایی فراهم نمود.
نظریه رئیس دایره امنیت داخلی.
از وعاظی که در منزل خمینی به نامبرده دعا می کنند در این
زمینه تعهدی گرفته نشده و به طور قطع نامبردگان در ازای این موعظه وجوهی دریافت
می دارند طبیعی است که دعا هم می کنند و این دعاها دلیل بر ثبات موعظه کنندگان نخواهد
برد.
اصل در پرونده م ـ و ـ 959
در پرونده سیداحمد مصطفوی خمینی بایگانی شود.
10 /7 /46
توضیحات سند:
1ـ حجت الاسلام علی اکبر اسلامی فرزند صدر تربتی در سال 1284 ش قریه بایک از توابع تربت به دنیا آمد.
پس از تحصیل مقدمات به قم آمد و از محضر میرزا محمد همدانی، آیت الله خوانساری، آیت الله سید علی یثربی و
آیت الله حائری استفاده برد.
در 1355 ق / 1315 ش به زادگاهش بازگشت و پس از چند سال توقف به قم مراجعت کرد و از
درس خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی و حضرت امام (ره) بهره مند گردید.
اسلامی مدتها وکیل حضرت امام بود و
در اولین دوره خبرگان رهبری نماینده مردم خراسان بود.
2ـ آیت الله محمد یزدی فرزند علی در سال 1310 ه.
ش در اصفهان متولد شد.
پس از فراگیری خواندن و نوشتن و
تحصیلات ابتدایی در سن دوازده سالگی به علوم اسلامی روی آورد.
مقدمات و بخشی از دوره سطح را در مدارس
اصفهان نزد اساتید برجسته این شهر از جمله پدرش آموخت.
پس از آن جهت تکمیل آموخته های خود راهی شهر قم
شد.
فقه، اصول، تفسیر، اخلاق و فلسفه را نزد حضرت امام خمینی (ره) و علامه سید محمد حسین طباطبایی فراگرفت.
آیت الله یزدی مبارزات خود را علیه رژیم پهلوی همزمان با فعالیت های فداییان اسلام آغاز کرد و در نهضت اسلامی
ایران فعالانه شرکت کرد.
وی در طول دوران مبارزه بارها دستگیر و یا تبعید شد.
پس از انقلاب اسلامی ریاست دادگاه
انقلاب اسلامی قم را به عهده گرفت.
همچنین به عضویت مجلس خبرگان و شورای نگهبان درآمد و در نهایت با حکم
رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای به ریاست قوه قضائیه کشور رسید.
3ـ آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی در سال 1277 شمسی در روستای گوگد در شش کیلومتری گلپایگان دیده
به جهان گشود.
تحصیلات مقدماتی را نزد پدر، آیت الله ملاتقی گوگدی، آقا ضیاءالدین اراکی و آیت الله شیخ عبدالکریم
حائری یزدی گذرانید.
پس از تأسیس حوزه علمیه قم، به دعوت آیت اللهالعظمی حائری یزدی به قم رفته و مدارج عالی
علوم حوزوی را در این شهر کسب نمود.
تبحر ایشان در علم فقه موجب شد که هفتاد سال مدرس این علم در حوزه
علمیه قم باشد.
وی همچنین از مهاجرت علما و زعمای حوزه علمیه نجف به قم در سال 1341 هجری قمری کمال بهره را
برد و برای مدتی هر چند کوتاه از محضر درس برخی از آنان همچون آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی، آیت الله نائینی و
غروی اصفهانی بهره مند گردید.
منبع:
کتاب
حجتالاسلام حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک صفحه 102