تاریخ سند: 11 بهمن 1352
موضوع: سیدعلی خامنهای
متن سند:
از: 9/ ﻫ تاریخ:11 /11 /1352
به: 312 شماره: 11241 /9ﻫ
موضوع: سیدعلی خامنهای
یادشده پس از نماز جماعت اظهار داشته قسم سوم از اقسام صبر، صبری است که انسان در برابر مشکلات و مصائب بهنحویکه خود نمیخواهد برایش پیش میآید. مثلاً انسانی که دارای عقایدی مخصوص به خود است برای اینکه عملاً به عقاید خود معتقد باشد بیمحابا و بدون ترس و وحشت در قلمرو عقاید خود فعالیت میکند. طبعاً چنین شخصی با مشکلات و مصیبتهایی دستبهگریبان خواهد شد. یا یک مسلمان برای اینکه در جامعه مسلمان بماند و به عقاید اسلامی معتقد و وفادار بماند، مسلم است در برابر مخالفین اسلام متحمل بعضی ناملایمات میگردد. اما او نباید خود را ببازد و بگوید چه بد کردم، دیگران بهسادگی مشغول زندگی خود بودند من سر بیدرد خود را بیجهت به درد آوردم، من اشتباه کردم که گوش به حرف فلانیها دادم. خیر! نباید خود را ببازد. در جنگ احد بود که لشکریان اسلام از جنگ مراجعت میکردند. زنی جلو آمد صدا زد فلان بن فلان، جواب شنید که شهید شد. گفت فلان بن فلان گفتند شهید شد. ابن فلان چه شد، او هم کشته شد پیامبر چه شد، گفتند پیامبر سالم است. گفت الحمدالله. در یک جنگ دیگر زنی را دیدند که بر روی شترش سه نعش بسته شده، گفتند اینها چه کسی هستند. گفت یکی برادرم، دیگری شوهرم و یکی هم پدرم. از بین رفتن هر یک از اینها مصیبتی در زندگی انسان محسوب میشود، اما در چهره این زن هیچ آثاری از یاس و ناراحتی نیست. چند نفر دیگر محرم است، صبر و مقاومت آنها هم واقعاً عبرتانگیز است. صبری که پیرمردان از خود نشان دادند، صبری که مردان و زنان نشان دادند، صبری که بچهها نمودند. فلان پیرزن پسرش به میدان جنگ میرود و میداند که کشته میشود اما ناراحت نیست. پیامبر پسرش مریض بود خیلی نگران به نظر میرسید، اتفاقاً پسر مُرد. حضرت خیالش راحت شد. اصحاب دیدند یکی دو روز است پیامبر هیچ نگران و ناراحت نیست، پرسیدند یا رسولالله چه شد پسرتان؟ حضرت فرمودند مُرد. یا رسولالله! پسر تا موقعی که زنده بود ناراحت بودید، حالا که مرده شما راحت شدید؟ فرمودند تا موقعی که زنده بود وظیفهای داشتم مواظبت کنم دکتر بیاورم رسیدگی کنم شاید خوب شود و بالاخره وظایفی داشتم ولی حالا که مُرد. اینها صبر است. من چند وقت قبل تصمیم گرفتم فهرستی از کتابها درباره صبرهای مسلمین صدر اسلام تهیه کنم اما وقتی به
حافظه خود مراجعه کردم دیدم با اینکه حافظهای ضعیف دارم، فراوان از این نمونهها در ذهن خود دارم و واقعاً اگر کسی دلیلی بر حقانیت اسلام نداشته باشد، همین صبر و مقاومت معتقدین به این مکتب بهترین دلیل و مدعا بر حقانیت منطق اسلام است. در خاتمه حدیثی میآورم از کتاب کافی جلد 2 صفحه 81، اینکه جلد و صفحه را مشخص میکنم چون مکرر در پایان جلسه میآیند و میپرسند.
این حدیث را بهطور ناقص روی تابلو هم نوشتهایم. ابیبصیر نقل میکند از امام صادق شنیدم که حضرت صادق گفت آزادمرد در همه حال آزادمرد است، چه در اسارت چه در آزادگی جسمی، چه پایین چه بالا. اگر جسم او به اسارت درآید روح او آزاد است. مثلاً حضرت یوسف که به علت آزادگیاش در زندان هم آزاد بود و به همین خاطر آزادگیاش عزیز مصر به بندگی او درآمد و حال آنکه خود او جسماً روزی بنده عزیز مصر بود (عزیز مصر یک مقام عالیرتبه مصر بود، مثلاً فرض کنید وزیر دارایی مصر یا وزیر اقتصاد مصر.) من وقتی این آیه را میخوانم بر خود میلرزم. قرآن میگوید یوسف و زلیخا میدوند به طرف در، گویا مسابقه میدهند. یکمرتبه نزدیک در شوهر زن را دیدند، زن با تزویر زنانه خود گفت جزای کسی که میخواهد به اهل تو تجاوز کند، جز زندان چیست؟ زندان نتیجه آزادگی یوسف از قید هوسها. کافی بود یوسف به خواهش و تقاضای زلیخا تسلیم میشد و مسائل پیشرفت او در پستهای عالی دولتی فراهم میآمد. او تسلیم نشد و به زندان رفت. شما فکر نکنید همینقدر که کسی پیامبر خدا شد از قید امیال غریزی فارغ است؛ خیر و چون یوسف بزرگوارانه از این عمل خودداری کرد خداوند او را پیامبر خود قرار داد. صبر در منطق اسلام یعنی مقاومت در برابر تمام انگیزههای فاسدکننده نفس.
سخنان خامنهای در ساعت 18:15 پایان یافت. ضمناً افراد شناخته شده عبارت بودند از منشوری، امین، ربانی، شیخ عباس حجتی.
توضیح یکشنبه: سیدعلی خامنهای از مدرسین بهاصطلاح روشنفکر و افراطی میباشد. نامبرده خود را نماینده خمینی میداند و مدتی است که در مسجد کرامت نماز میخواهند و بعد از نماز آیههایی از قرآن را که موردنظر او است تفسیر میکند. آرزو
نظریه چهارشنبه: سعی میشود در جلسات آینده اظهارات خامنهای ضبط که بهموقع مورد استفاده قرار گیرد. رازبان در پرونده شیخ عباس پرزور معروف به حجتی بایگانی شود.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 08 صفحه 73