تاریخ سند: 25 اردیبهشت 1356
موضوع : آستانه مقدسه قم
متن سند:
به : 342 تاریخ1 : 25 /2 /36
از : 21 ه شماره : 1196 /21
روز پنج شنبه 22 /2 /36 از طرف آستانه مقدسه قم شرحی بعنوان جناب
آقای معینیان رئیس دفتر مخصوص پیرامون مدرسه فیضیه و دارالشفاء نوشته
شد که بطور محرمانه با پست سفارشی ارسال گردید.
پس از مذاکراتی که بین
آقای اقبال تولیت آستانه.
طهماسب نژاد معاون آستانه و سید محمود پیشوائی
بعمل آمد قرار شد پاکنویس نامه ماشین نشود بلکه طهماسب نژاد با دست
بنویسد و با گرفتن شماره آزاد از دفترنامه ثبت و ارسال گردد.
حتی پیش نویس
آن به بایگانی داده نشده و با پرونده مربوطه نزد ایشان بماند که بهمین طریق عمل
گردید.
اینک متن نامه بشرح ذیل باستحضار میرسد.
جناب آقای معینیان ریاست محترم دفتر مخصوص شاهنشاهی :
دو مدرسه فیضیه و دارالشفاء جزء بیوتات و محدوده آستانه مقدسه میباشد که
سند مالکیت آن در گذشته بنام آستانه صادر گردیده است که محل مزبور در زمان
مرحوم آیت اله حایری مؤسس حوزه علمیه قم برای جایگاه و تحصیل محصلین
علوم دینی تصرف شده ولی تا اوایل سال 47 شمسی امور برق و بهاء مصرف آن و
نیز حقوق مستخدمین آنرا آستانه مقدسه پرداخت مینموده است.
این دو محل با
تمام ویژگیهائیکه از نظر آثار باستانی دارد قریب دو سال است مطلقا متروکه
مانده است و در شرف ویرانی کامل قرار گرفته است.
با توجه بازدیاد روزافزون
جمعیت و زوار که ایام زیارتی.
اعم از اعیاد و وفیات و تحویل سال بقم مشرف
میشوند و صحنین فعلی بهیچ وجه نمیتواند جوابگوی واردین
و زائرین باشد چنانچه دو محل مزبور که دربی هم بصحن مطهر عتیق دارد
بآستانه تحویل شود میتوان یک صحن بسیار بزرگ و آبرومند بنام صحن پهلوی
یا آریامهر (هر یک مورد تصویب قرار گیرد) آماده و به بیوتات دیگر آستانه
مقدسه اضافه کرد که علاوه بر رفع احتیاج زائرین بر وسعت ابنیه فعلی افزوده
شده مضافا بیک تجاوز فاحش پایان داده خواهد شد خواهشمند است گزارش
امر را از شرفعرض پیشگاه مبارک ملوکانه گذرانده و نتیجه را اعلام فرمایند.
تولیت آستانه مقدسه (خادم حرم اهل بیت نبوت علیهم السلام) عبدالوهاب
اقبال.
امضاء
نظریه شنبه ـ در متن خبر مستتر است.
نظریه دوشنبه ـ صحت خبر مورد تأیید.
ضبط دو مدرسه فوق الذکر به املاک
آستانه واجب بنظر میرسد زیرا با در اختیار گرفتن مدارس مذکور علاوه بر
گسترش صحنین آستانه میتوان یک خیابان کمربندی مانند مشهد مقدس در
اطراف حرم حضرت معصومه احداث و مشکلات زائرین را حل نمود.
در غیر
اینصورت روزبروز بر مشکلات زائرین و مسئولین مربوطه افزوده خواهد شد.
نظریه سه شنبه ـ صحت خبر نظریه دوشنبه مورد تأیید بود از تاریخ بسته شدن مدارس فوق
(بعد از تظاهرات خرداد ماه 1344 ـ 2534) ضمن برقراری آرامش نسبی در حوزه علمیه قم چند
نفر از آیات مقیم در نظر داشتند دو حوزه فوق را باختیار خود در آورند که چنانچه صحن دو
مدرسه در اختیار آستانه قرار گیرد خود بخود دو باب مدرسه علمیه که مرکز تظاهرات و
فعالیت های مضره طلاب علوم دینی بوده است از بین خواهند رفت.
رهبر
توضیحات سند:
1 ـ سال شاهنشاهی
رژیم شاهنشاهی در پی تصور
تحکیم پایه های قدرتش، به
فعالیتهای شدید فرهنگی در
جهت اسلام زدایی دست یازید
که گرفتن جشنهای مختلف از
جمله جشنهای 2500 ساله
شاهنشاهی از این قماش بود.
در سال 1355، ناگهان با
تصویب مجلس، تاریخ هجری
شمسی به تاریخ 2500 ساله
تبدیل شد و ادامه آن نیز، ابتدای
حکومت محمدرضا پهلوی
اعلام گردید یعنی سال 1320
که سال به قدرت رسیدن وی بود
دقیقا با تاریخ 2500 ساله
مطابقت می کرد و در نتیجه سال
1355 به سال 2535 تبدیل
یافت این امر از همان ابتدا با
مخالفت روحانیون و اقشار آگاه
دینی جامعه مواجه شد و نهایتا
در سال 1357 در پی قیام مردم
لغو گردید.
برای محاسبه هر سال
شاهنشاهی لازم است 1180
سال از سال شاهنشاهی کم کرد تا
سال شمسی بدست آید.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک صفحه 342