تاریخ سند: 2 اردیبهشت 1347
موضوع: مجلس روضه خوانی1 منزل سید جعفر بهبهانی پیرو 10365/316 – 27/1/47
متن سند:
شماره: 10485 /316
از: ساواک
به : ریاست شهربانی کل کشور (اداره اطلاعات )
در مجلس روضه خوانی مورخه 22 /1 /47 که در منزل سیدجعفر بهبهانی با شرکت عده ای در حدود 500 نفر از طبقات مختلف از جمله سیدعلینقی تهرانی2 .
حاج آقا باقر قمی3 امام جماعت مسجد باغ صبا و شهاب الدین اشراقی داماد خمینی تشکیل گردیده بود، شخصی به نام امامی4 اهل کاشان که فعلاً در تهران سکونت دارد، به منبر رفته و ضمن بحث پیرامون قیام امام حسین اظهار داشت: چون بنی امیه عموماً و یزید خصوصاً قابل حکومت نبودند، برای بقاء حکومت خود به دیکتاتوری و آدمکشی متوسل شده بودند و در نتیجه آثار حکومت نکبت بار بنی امیه این شده بود که علم و فرهنگ اسلامی از میان برود و سطح فکر مسلمانان را با جعل حدیث و تفسیر قرآن، به نفع خود به انحطاط بکشند.
بنی امیه میدانستند ملت مسلمان در صورتی که رهبری عالم داشته باشند، زیربار حکومت نکبت بار آن ها نمیروند؛ لذا جلوی اشاعه علم و افراد عالم را گرفتند و اگر عالمی در بین مسلمانان وجود داشت، برای اینکه افکار او به سایرین سرایت نکند، او را نابود کردند.
در همین زمان که مسلمین بر اثرحکومت زمامداران ناقابل و بیایمان گرفتار بی خبری و جهل شده بودند، اروپا در فکر ترقی بود و آثار علمی آنها باعث شد که دنیای اسلام و مسلمین، تحت استعمار اقتصادی و سیاسی آنها قرار گرفت و کار مسلمانان عموماً و ایرانیان خصوصاً به جائی کشید که برای هر کار کوچکی از خارج تقاضای مستشار5 نمائیم و ده برابر به آنها حقوق بدهیم و در مقابل آنها زانو بزنیم.
آقایان ذلتی در عالم برای ملتها، که ادعای 6000 سال سابقه تمدن و فرهنگ در دنیا دارد، از این بدتر می شود؛ یخچالی که قیمت آن 3000 ریال است، ما از اسرائیل6 به ایران وارد و به سه هزارتومان به فروش می رسد.
آنها دو هزار و هفتصد تومان پول ابتکار و علم خود را می گیرند، چرا که ما بی سواد هستیم و به جای اینکه رهبران اجتماع ما از طریق علم عقب افتادگی جامعه را جبران کنند، برای اینکه بیشتر جامعه ما راگرفتار جهل و انحطاط نمایند، شهوترانی و لخت شدن و تعلیم موسیقی را ترویج می دهند و موجبات ذلت و نکبت جامعه را بیشتر فراهم می نمایند.
نامبرده خطاب به حاضران مجلس گفت: آقایان شما را به خدا قسم کاملاً به این جمله از سخنان من توجه کنید.
از رادیو می شنوید که مصاحبه ای با چندتن از جوانان به عمل می آورند؛ در ابتدا تصور می کنیم در دبیرستان ها و یا دانشکده ها علومی به جوانان یاد داده اند که موفق به اختراعی شده اند؛ بعد از چند لحظه به اشتباه خود پی می بریم، زیرا گوینده سؤال می کند: از چه زمانی به تعلیم موسیقی پرداخته اید.
سپس گوینده در پایان برای این جوان آرزوی موقعیت[موفقیت] بیشتر می کند.
آقایان دختران فقط خوب می رقصند و در بی حجاب شدن به قدری ترقی کرده اند که برای اقناع مردان، آخرین آرزوی آنها این است که دیگر روی عورت خود را نپوشانند.
آقایان محترم آیا اینها خیانت نیست که جامعه را منحرف و ذلیل و بیسواد نمایند و اسم آن را ترقی بگذارند.
آیا نباید چنین ملتی همیشه دست گدائی و احتیاجش به سوی دشمن دراز باشد.
آیا این ذلت نیست که یک ایرانی یک سال تمام گرسنگی بکشد و پول جمع نماید و به جیب اسرائیل بریزد، زیرا محتاج به یخچال است.
نامبرده در پایان گفتارش در مقام دعا اظهار داشت: خدایا ما را از دست استعمار خارجی و ایادی داخلی آن نجات بده.
خدایا علمائی که مبارز هستند و برای ترقی و سعادت مملکت و ملت قدم برمی دارند، بردشمنان پیروز گردان.
ملاحظات: جهت استحضار وهر گونه اقدام مقتضی .
اصل در پرونده ب – و/ 84 بایگانی است
در پردونده شهاب الدین اشراقی بایگانی شود 2 /2 /47
توضیحات سند:
1.
برگزاری مجلس روضه خوانی در منزل آیت الله بهبهانی، در این موقع یکی از فرصت هایی بود تا از طریق سخنرانی های آن، رژیم شاهنشاهی را مورد هدف قرار داد.
از این رو بود که یاران حضرت امام خمینی(ره) نیز از این فرصت بهره برداری میکردند.
ساواک در سندی که در دی ماه سال 1342، در این رابطه تهیه کرده، نوشته است: «آیت الله خمینی وسیله یکی از محارم خود برای سیدجعفر بهبهانی پیغام فرستاده که روضه خوانی منزل مرحوم بهبهانی را تعطیل نکنند و آن را دایر نگه دارند.
آیت الله خمینی همچنین اظهار داشته که مخارج روضه خوانی منزل بهبهانی را شخصاً پرداخت خواهم کرد.
» امام در آینه اسناد، ج 9، ص 121
2.
حجت الاسلام سیدعلینقی موسوی تهرانی، فرزند محسن در تهران متولد شد.
وی پس از تحصیلات مقدماتی به فراگیری علوم اسلامی روی آورده و از درس اساتید و بزرگان حوزه بهرهمند گردید.
آیتالله تهرانی پس از نائل شدن به درجه اجتهاد در مسجد حضرتی معروف به مسجد بازار دروازه در بازار حضرتی تهران به اقامه جماعت و نشر معارف اسلامی پرداخت.
وی از جمله دستگیرشدگان قیام پانزده خرداد بود که مدتی را در زندان شهربانی بازداشت بود.
منزل وی در اواخر سال 1346 به اتهام پناه دادن به مبارزین فراری مورد بازرسی قرار گرفت.
در سال 1351 نیز به اتهام کمک به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دستگیر ولی بلافاصله آزاد شد.
ساواک در تیرماه سال 1345، در باره ایشان نوشته است: « به قرار اطلاع، حاج سیدعلینقی تهرانی، امام جماعت مسجد ارامنه در بازار دروازه که از روحانیون طرفدار خمینی می باشد، یکی از عاملین اصلی جمع آوری و ارسال پول برای خمینی است...
حاج سیدعلینقی تهرانی با سیدمحمدصادق لواسانی، داماد و پیشکار خمینی دائماً در تماس است و ارتباط دارد.
» امام در آینه اسناد .
ج 9 ص 330
3.
حجت الاسلام سیدمحمدباقر طباطبائی قمی، برادر آیت الله سیدحسن قمی، امام جماعت مسجد نوریان در محلهی باغ صبای تهران و با یاران امام(ره) نیز در ارتباط بود و در مخالفت با رژیم شاهنشاهی پهلوی فعالیت می کرد.
4.
آیت الله حاج شیخ محمد امامی کاشانی فرزند ابوتراب در دهم مهر 1310 ش در کاشان متولد شد.
پس از طی تحصیلات ابتدایی راهی قم شد.
دروس فقه و اصول و تفسیر را نزد حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی گذراند.
در دوران نهضت امام خمینی(ره) به تبلیغ و تدریس و فعالیتهای سیاسی و فرهنگی پرداخت.
بعد از انقلاب، تولیت مدرسه شهید مطهری و عضویت در شورای نگهبان را از سوی امام عهدهدار شد.
در مجلس اول شورای اسلامی نماینده مردم کاشان و به عضویت مجلس خبرگان از سوی مردم تهران انتخاب شد.
وی اکنون عضو شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
5 .
قبل از انقلاب اسلامی، حدود سی هزار مشاور امریکایی درایران مشغول به کار بودند.
گزارش سنای آمریکا اعلام کرده بود که تا سال 1980 م پنجاه تا شصت هزار امریکایی درایران مقیم خواهند شد.
امریکایی ها در آپارتمان های مدرن و ویلاهای وسیع و مجلل شمال شهر زندگی می کردند.
حقوق و مزایای آنها ده ها برابر کارکنان ایرانی همردیف آنها بود و در آن موقع، از یک میلیون ریال در ماه تجاوز می کرد.
مواد مصرفی آمریکاییان مقیم ایران در فروشگاههای مخصوص به آنان عرضه میگردید.
در تهران یک مدرسه بزرگ آمریکایی، یک بیمارستان، یک کلینیک روانی، یک مرکز خدماتی و همچنین کلوپ های ویژه برای اتباع آمریکایی وجود داشت.
یکی از فرستنده های تلویزیون به پخش برنامههای خاص به زبان انگلیسی برای خارجیان به خصوص آمریکاییان، اختصاص داشت.
علت این حضور عظیم آمریکاییان در ایران، علاوه بر مسائل نظامی و اداره وسایل و تجهیزات آمریکایی در ارتش ایران، ایجاد همکاری بین سازمان سیا و ساواک و برقراری سیستم های خبرگیری از شوروی، درنقاط مختلف ایران و فعالیت های جاسوسی، صنعتی و تجاری شرکت ها و افراد آمریکایی در ایران بود.
6 .
در کنفرانس سال 1907 میلادی، انگلستان، پر قدرت ترین دولت استعمار وقت، به سران کشورهای هلند، بلژیک، پرتغال و اسپانیا اعلام کرد که اگر سواحل دریای مدیترانه که بین شرق و غرب واقع شده و در دست مسلمانان است، خارج از کنترل باشد، خطری جدی برای کشورهای مزبور خواهد بود.
این مسئله باعث شد که دول استعمارگر آن روز به منظور ایجاد شکاف در اتحاد مسلمانان به فکر تشکیل و ایجاد یک دولت کاملاً متفاوت و مخالف با ممالک اسلامی، درست در مسیر گردونۀ دریای مدیترانه، بیافتند.
از طرف دیگر، هرتزل، خبرنگار و ناشر روزنامهی دی ولت، ارگان رسمی صهیونیسم، در سال 1867م کنفرانسی در شهر بال سوئیس برای بحث در بارهی دولت اسرائیل برپا کرد و کتابی تحت عنوان « دولت یهود » نوشت و از قوم خود خواست تا در سرزمین فلسطین یا آرژانتین دولتی تشکیل دهند.
با شروع جنگ جهانی اول رهبران آمریکائی، که دست نشاندگان یهود بودند، شرکت آمریکا در جنگ به نفع انگلستان را، مشروط به اقدام انگلستان برای استقرار یهود در فلسطین و تشکیل دولتی مستقل برای آنان نمودند.
از سوی دیگر، سقوط خلافت عثمانی در جریان جنگ جهانی اول، فرصتی به دست انگلستان داد تا تعداد زیادی از یهودیان را در خاک فلسطین مستقر سازد.
در سال 1948م دولت آمریکا علناً از دولتی به نام اسرائیل در فلسطین حمایت کرد و به دنبال آن جنگ خونینی میان اعراب و یهودیان ساکن در فلسطین آغاز شد.
سازمان ملل متحد به بهانهی جلوگیری از کشتار و خاتمه دادن به جنگ اعراب و اسرائیل، در جلسه شورای امنیت، تقسیم فلسطین را به دو منطقه مسلماننشین و یهودی نشین در قطعنامهی خود تصویب کرد و دولت اسرائیل تحت حمایت قدرتهای استعماری رسماً تشکیل یافت.
دولت غاصب اسرائیل مقدار زیادی از اراضی مسلمانان را متصرف گردید و بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر مسلمان را از سرزمین های خود آواره ساخت.
ر ک : کوثر .
ج 3 صص 429 و430
منبع:
کتاب
آیتالله شیخ شهابالدین اشراقی به روایت اسناد ساواک صفحه 241