تاریخ سند: 20 مهر 1357
گزارش موضوع : فعالیتهای شیخ عباس متین
متن سند:
در تاریخ 20 /7 /57 متین با شخصی در یزد تماس و گفت از آقا (خمینی) ـ
چیزی آمده که لازم است حتما برای ما بفرستید و اگر بتوانید هر چه زودتر و حتی
همین امروز ولو اینکه یک نفر را پیدا کنید با ماشین بفرستید و مخارجش را هم ما
می دهیم.
مخاطب سؤال کرد چند تا می خواهید متین گفت بحد کافی و اگر بتوانید
از هر سه نوع اعلامیه برای ما بفرستید.
مخاطب گفت من زیاد اطلاعی ندارم حالا
ببینیم چه می شود متین با اصرار گفت حتما باید بفرستید با هر وسیله ای که
می شود.
مخاطب گفت اگر امکاناتی باشد می فرستیم سپس متین با عصبانیت و
پرخاش به وی گفت همه جور امکان دارید پس شما بچه دردی می خورید اگر
عرضه ندارید بروید کنار و کار را به یک آدم با عرضه بدهید و به هر صورت اگر
کسی گیر نیامد بدهید به یک راننده بیاورد و در بندرعباس بدهد به کلانتری زرگر
تا به حال هم چندین مرتبه به همین ترتیب عمل شده.
نظریه سه شنبه : متین روزبروز به علت اینکه از طریق مراجع مسئول اقدامات و
عکس العملی نشان داده نمی شود بر فعالیت خود افزوده و اکنون توانسته جای
محکمی بین مذهبی های استان هرمزگان بخصوص بندرعباس و میناب و قشم و
هرمز برای خود باز کند و به طوری که از اظهاراتش در بعضی موارد استنباط شده
مشارالیه دیگر فعالیت های ساواک و سایر مراجع را بیهوده تلقی نموده و به
دیگران نیز چنین اظهاراتی نموده است و چنانچه از قبل از فعالیت های وی
جلوگیری می شد در تاریخ 24 /7 /57 راه پیمایی مذهبیون در بندرعباس انجام
نمی شد و با توجه به اینکه شیخ محمدباقر انواری در بندرعباس نبوده و تنها
روحانی افراطی در دو سه ماه اخیر در بندرعباس متین بوده است.
لذا کلیه
فعالیتهای مذهبیون افراطی را در اختیار خود گرفته و به تاخت و تاز پرداخته
است ضمنا کلانتری جواهر فروش از عناصر افراطی مذهبی و تسهیلاتی را از
نظر آوردن اعلامیه برای این افراد فراهم می نماید.
پیکان
نظریه چهارشنبه : نظریه سه شنبه مورد تایید است.
ثابت
نظریه 17/ ه : مماشات با این گونه افراد سبب بی پروایی آنان می شود و اعمال آنان و عدم
وجود عکس العمل باعث تفکر اهالی شاهدوست و میهن پرست گردیده که بعضا در مذاکرات
خود عنوان می نمایند.
منبع:
کتاب
آیتالله محمدباقر محیالدین انواری به روایت اسناد ساواک صفحه 302