تاریخ سند: 19 آذر 1357
متن سند:
گزارش خبر
موضوع : مراسم عزاداری در نقده
در ساعت 1000 صبح مورخه 19 /9 /57 دستجات سینه زنان و زنجیرزنان از محلهای خود حرکت و اکثرا از خیابان پهلوی عبور میکردند حدود ساعت 1100 دسته ای از زنان و دختران نقابدار که حدود 150 نفر بودند در جلو و بعد اصناف و دیگر طبقات بدنبال آنها از مسجد صاحب الزمان حرکت نمودند در ابتدای خیابان دانش غربی محل تلاقی خیابان پهلوی با دسته جوانان و دسته حسن اقدم مقابل هم قرار گرفتند دسته های آزاد تظاهرکننده زن و مرد پلاکاتهائی بر روی پارچه های سفید نوشته و با خود حمل میکردند اینعده سینه زنان و زنجیر زنان و
سایر افراد خیابان را براه پیمائی دعوت میکردند کم کم تعداد آنان زیاد شد و حدود پنج هزار نفر از خیابان پهلوی بسوی شمال شهر حرکت و از جلوی فرمانداری بطرف خیابان مهاباد و از مقابل اداره راه وارد خیابان جدیدالاحداث ساحلی شده بترتیب از جنوب شرقی شهر و از خیابان بوزچلو وارد محله کردها و از آنجا با دعوت اکراد بجمع خود تا چهار راه ششم بهمن
آمدند، این راه پیمائی که حدود دو ساعت طول کشید تظاهرکنندگان شعارهائی با
بلندگو میدادند شعاردهندگان اصلی آنان هوشنگ دریانورد دانشجوی دانشگاه
شیراز، علیرضا محمدنژاد دیپلمه بیکار، پسران شخصی بنام خرده خان باسامی
بهار علی، نوروز و امیرعلی نوروزی که دو نفر از آنان در قم طلبه میباشند و پسر
بزرگش در دسته حسن اقدم نوحه خوانی میکرد عاملین اصلی در تجمع این افراد
حاج نصیر جوادی اصناف، شریفی بزرگ مغازه دار که قبلاً در کتابفروشی
حقیقت نیا کار میکرده، قوچعلی محمدیان نوکر قبلی بوزچلو، محمدحسین ظفری
اصناف، حبیب اله انتخابی شغل دبیر و پدرزنش، پسران شیرنژاد و پسران سجودی
رجبعلی علمی نیک شغل دبیر که فرمانده گروه زنان بوده، پسران محمودی، سلیمان و رحمان ببری که شعارها را با صدای بلند بدیگران میرسانده اند ضمنا هوشنگ دریانورد مردم را فریب میداده و بآنها میگفته که شعارهای ما مذهبی است بجمع ما بپیوندید ولی اکثرا شعارهائی که میداده رنگ سیاسی داشته و اهانت به شاه مملکت و طرفداری از خمینی بوده و چند نمونه از شعارهای وی بدینشرح بوده است : استبداد محکوم است، آزادی پیروز است، نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است ما بدستور خمینی نهضت ما ادامه دارد.
ما خواهان حکومت اسلامی هستیم، منتظر دستور خمینی هستیم تا جنگ مسلحانه بکنیم، بشر نمیتواند قانون ایجاد کند، قانون خدائی است، حسین با یزید چگونه بود، خمینی
نیز با شاه چنین است، از ترس پیروزی اسلامی دست بمسلسل زده اند و...
.
همچنین هوشنگ دریانورد این شعارها را بروی کاغذ نوشته بوده و میخواند دیگران هر کدام را پنج بار تکرار میکردند و در موقع خسته شدن بهارعلی نوروزی پسر خرده خان همکاری مینموده و گاهی آیه هائی از قرآن میخوانده و ترجمه میکرده که باز اهانت آمیز بوده است بعدا
غلام بناوند خدمتگزار آموزش و پرورش در دسته جوانان و میرقلنج در دسته حسن اقدم شعارهای ضد ملی و میهنی میدادند میرقلنج بعوض نوحه خوانی میگفته آگاه باشید ای مسلمین شریف نصراله من الفتح قریب[نصر من اللّه و فتح قریب] و آیه دیگر بعربی میخوانده که افراد دسته تکرار میکردند این راه پیمائی در ساعت 1200 بپایان رسیده و آنان متفرق شدند.
نظریه شنبه ـ مراتب فوق مورد تائید است از بین اینهمه افراد فقط حدود 100 نفر مذهبی و مومن بودند بقیه افراد شرکت کرده بنا به عللی یا از ترس اهانت مردم یا بعنوان تماشاچی و یا غیر ارادی وارد صفوف آنان شده بودند بطوریکه مشاهده گردید خیلی ها از این عمل ناراحت و شرمنده بوده و اظهار ندامت و پشیمانی میکردند و در مقابل شعارها با شنیدن صدای نام خمینی اظهار میداشتند که پدر سوخته ها بجای عزای حسینی برای خمینی دسته تشکیل داده اند در این اجتماعات افراد مثمرثمر و عاقل و بدرد بخور نبودند و جوانان بی خبر از مذهب و
خمینی فقط از روی تظاهر و تقلید یا با مرامهای دیگر پوچ پوشالی سنگ مذهب و طرفداری از حکومت اسلامی به سینه میزدند برای نمونه افرادی چون میرقلنج و حبیب اله انتخابی و قوچعلی و ملاحسین مقدس شغل روحانی رهبری این گروه را بی خبر از همه و همه چیز بعهده داشته اند در خاتمه با ایمان راسخ و نتیجه گیری صد در صد مطمئنانه باستحضار میرساند علاوه بر اینکه هیچگونه خطری در این شهرستان و حومه مشاهده نمیگردد خیلی امکان دارد که این گروهها در اندک زمانی که بگذرد بخودی خود بعلت داشتن تضاد افکار و عقاید و اختلاف عقیدتی و فکری از هم پاشیده و حتی بجان هم بیفتند ضمنا در منطقه 85% مردم از وضع قبلی ایران رضایت کامل دارند و افرادی بسیار وطن پرست و شاهدوست و مومن
به نظام فعلی میباشند.
نظریه یکشنبه ـ خبر صحت دارد و نظریه شنبه در مورد شاهدوستی و میهن پرستی
اکثر اهالی این منطقه و اینکه عده ای از این موضوع ناراحت هستند و تعدادی نیز
ندانسته دنبال این افراد براه افتاده اند کاملاً مورد تائید میباشد.
آنچه مسلم است بی تفاوتی و سکوت در مقابل اعمال جسورانه این طبقه از افراد
باعث میگردد که آنان جری تر شده و روزبروز به جسارت خود بیفزایند و
موجبات بی نظمی و اغتشاش در منطقه را بوجود آورند، بدیهی است ادامه این
وضع امنیت این منطقه مرزی را بمخاطره خواهد انداخت که آنگاه جبرانش
امکان ناپذیر نخواهد بود.
حامد
نظریه دوشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تائید است.
الوند
نظریه 16 ـ نظریه دوشنبه مورد تائید است.
نظریه چهارشنبه : نظریه دوشنبه مورد تائید است گسترش اعمال این و بخصوص اعمال
تهدید از ناحیه آنان موجب خواهد گردید افراد میهن پرست و شاهدوست منطقه ولو بخاطر
حفظ موقعیت و بصورت ظاهر با آنان همراه شده و در نتیجه تدریجا همبستگی های بین
طبقات مختلف ایجاد گردد.
مالاً ایجاد چنین وضعیتی مطلوب نخواهد بود.
نظریه جمعه.
نظریه چهارشنبه تائید میشود.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 19 صفحه 318