صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

[بولتن ویژه]

[بولتن ویژه]


متن سند:

[بولتن ویژه]

ملت ایران به برکت رهبریهاى داهیانه فرمانده عالیقدر خود، در اندک زمانى توانسته مقامى شایان در خانواده ملل بدست آورد و از نظر اوضاع داخلى و اجتماعى، کشور ایران از نمونه‌هاى برجسته سرعت رشد و پیشرفت در زمانى کوتاه و در ابعادى چنین گسترده است.1
آنچه در این روند جلوه‌اى نمایان دارد، انقلاب اجتماعى ایران و بنیادهاى فلسفى کاملاً ایرانى آنست که بى‌تردید در تاریخ مدنیت جوامع بشرى، کم نظیر بلکه بى‌نظیر است.
ملت حق شناس ایران که اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر همواره در فرمایشات ملوکانه بر شاهدوستى و میهن پرستى آن تأکید فرموده‌اند، از نعمات و برکات رهنمودهاى رهبر توانا و خردمند خویش به تنعم رسیده و شالوده‌هاى مادى و معنوى زندگى تازه یافته خود را بر دستاوردهاى غنى انقلاب شاه و ملت قرار داده است. آنچه که مردم مسلمان شیعه ایران را ضمن پایبندى باصول بنیادى انقلاب، دچار نوعى نگرانى و اضطراب نموده، باقى ماندن اصول انقلابى بر «19» اصل است و این امر به سبب نوع برداشت از عدد 19 توسط فرقه بهائى و تقدس عدد مذکور نزد پیروان این فرقه است.
بهائیان عدد «19» را فوق‌العاده مقدس میدارند و دو انگیزه براین تقدس قائلند.
اول آنکه پس از اعلام دعاوى سید علیمحمد باب پیرامون ظهور «امام زمان» و انتشار اعلامیه‌اش در اینمورد، به روایتى 9 و به روایت دیگر 19 نفر از جمله اولین گروندگان به او بودند. بهمین جهت ضمن اینکه اعضاء بیت‌العدل اعظم و «محافل ملى» بهائیان از 9 نفر تشکیل میگردد، آنها ماه روزه را 19 روز برگزار میکنند و هر 19 روز یکبار ضیافت 19 روزه تشکیل میدهند.

توضیحات سند:

1ـ این بولتن ویژه چهار صفحه‌اى با شماره 5460 /312 و به تاریخ 18 /5 /2537 با عنوان «درباره: دیدگاههاى مردم نسبت به عدد 19 در اصول انقلاب شاه و ملت» منتشر شد که صفحه اول آن در اینجا نیامده است.

مورد دوم در این زمینه آنست که در محاسبه، عدد 19 با حروف کلمه «وحدت» به حساب ابجد، برابر است و براین مبناء بهائیان عقیده دارند که جهان سرانجام بصورت یک واحد تحت حکومت و سیطره بهائیان در خواهد آمد و باین لحاظ نیز در کتب و تبلیغات و آداب خود باین عدد، اهمیت فراوان میدهند.
اکثریت قاطع ملت ایران که مسلمان و شیعه هستند با در نظر گرفتن اینکه شاهنشاه ایران زمین علاوه بر مقام شامخ شاهنشاهى، رهبرى شیعیان جهان را نیز برمبناى عقاید تاریخى و مذهبى بعهده دارند، از اینکه یکى از اساسى‌ترین نهادهاى تاریخى و ملى ایران، یعنى اصول انقلاب شاه و ملت بعنوان بزرگترین و عمیق‌ترین «اندیشه و عمل» شاهنشاه ایران، مورد بهره‌بردارى و انطباق نادرست آن با عدد مقدس بهائیان واقع شده، امرى ناگوار میدانند و قلبا آرزو دارند، به کیفیتى زلال مقدس انقلاب از کدورت چنین برداشت و تعبیر نادرستى، پالوده گردد.
در محافل مردم و بویژه در میان گروههاى اجتماعى که صادقانه میهن‌پرست و شاهدوست هستند و ضمنا بنیادهاى مذهبى و آئین دینى را مقدس میدارند، این انتظار وجود دارد که اصول انقلابى شاه و ملت بر عدد «19» باقى نماند و به بیست اصل بدل شود. چنانچه در چشم انداز کنونى شرایط اجتماعى، اقتصادى و سیاسى میهن، اصل جدیدى قابل رؤیت نباشد، امکان دارد که اصلهاى مشابهى از اصول انقلابى درهم ادغام شوند.
در محافل مختلفى که در این مورد سخن گفته شده، اظهار نظر گردیده که:
ـ اصل یازدهم انقلاب ناظر بر نوسازى و عمران شهرى است و اگر چه این اصل نوسازى چهره کلى مملکت و از جمله روستاها را نیز تغییر میدهد، معهذا بطور اخص توجه به روستاهاى کشور و عمران نوسازى روستاها و همچنین ایجاد راههاى مواصلاتى بین روستاها و شهرها، میتواند بعنوان اصل جدیدى در روند کلى انقلاب اجتماعى ایران، مورد توجه قرار گیرد.

ـ از آنجا که تحولات سالهاى اخیر در شئون مختلف اجتماعى، نیاز گسترده کشور به امر اعتلاى آموزش و پرورش و همچنین توسعه آموزش عالى از یک طرف و ضرورت توجه هر چه بیشتر به مسئله انقلاب ادارى را از طرف دیگر افزایش داده، این امکان وجود دارد که اصل دوازدهم انقلاب شاه و ملت به دو اصل انقلاب ادارى و انقلاب آموزشى تفکیک شود.
انجام این تغییرات در اصول 19 گانه انقلاب شاه و ملت با توجه باینکه شاهنشاه آریامهر بارها فرموده‌اند هرگونه پیشنهادى راجع باصول انقلاب باستثناى اصل یکم آن برسد قابل بررسى است طبیعى بوده و بحثى ایجاد نخواهد کرد.
مراتب جهت استحضار خاطر خطیر شاهانه از شرفعرض گذشت.
مقرر فرمودند این گزارش باستحضار جناب آقاى نخست‌وزیر برسد. سپهبد مقدم 21 /05 /37
از طریق تیمسار ریاست ساواک بآقاى نخست‌وزیر اوامر ابلاغ شده است.(ثابتى) 24 /5 /37

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 08 صفحه 361


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.