صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : افراد مذهبی افراطی

تاریخ سند: 25 فروردین 1357


موضوع : افراد مذهبی افراطی


متن سند:

به : 312 از : 10 ه شماره : 5411 /10 ه افراد مذهبی افراطی که اکثرا هم دارای سوابق ضدامنیتی می باشند، اسامی آنها عبارت است از حسنعلی زهتاب، دبیر تعلیمات دینی و ادبیات و آقای جلالی، ناظم هنرستان شماره 2 و آقای برومند، ناظم همان هنرستان، اکبر پرورش، دبیر تعلیمات دینی و ادبیات و آقای امید قائمی، ناظم هنرستان.
این عده با همکاری تعدادی دیگر از دبیران هنرستانها و افراد مذهبی افراطی خارج از آموزش و پرورش اخیرا دست به فعالیت سازندگی زده و اقداماتی به شرح زیر می نمایند: در هنرستان صنعتی شماره یک واقع در خیابان کاوه رئیس هنرستان به نام مهندس کیمیائی و دو ناظم همان هنرستان بنامان جلالی و برومند مرتب جلسات مذهبی تشکیل و با سخنرانی خود محصلین را به انحراف فکری می کشانند.
با تشکیل نمایش کتاب کلیه کتب سازنده مذهبی را به نمایش گذاشته اند و سر کلاس درس محصلین را به خریدن کتابهای سازنده تشویق می کنند.
جلسات مذهبی که در خارج از مدرسه تشکیل می گردد محصلین را از آن جلسات مطلع و به آن محلها هدایت می نمایند، از جمله در جلسه ای که در شب تولد حضرت علی«علیه السلام» در هنرستان شماره یک با همکاری مهندس کیمیائی و حسنعلی زهتاب تشکیل شده بود، حدود 20 نفر زن هم شرکت داشتند و از ورود عکاس به جلسه خودداری گردید و در جلسه مردانه در مورد تشکیل چنین جلساتی در سایر مدارس صحبت شده بود.
افراد نامبرده بالا معتقد به تقیه اسلامی1 هستند یعنی در میتینگها و جشنها هم شرکت می نمایند و وقتی مورد ایراد دیگران قرار می گیرند اظهار می دارند: ما تقیه می کنیم.
این افراد به وسیله محصلین اعلامیه مجالس مذهبی در خارج از مدرسه را توزیع می نماید و در جلسات تحریک آمیز مانند مسجد حکیم و مسجد حسین آباد که منجر به حوادث اخلالگرانه می شود محصلین را غیر مستقیم شرکت می دهند و هرگاه محصلی سر کلاس در مورد تظاهرات علیه دولت سؤالی بنماید، به طور استادانه جواب انحرافی می دهند.
در هنرستان فرخ روز آقای شهرستانی، ناظم و نیک بخت، دبیر و مهندس مصدق زاده، رئیس هنرستان با همکاری یکدیگر نظیر این اعمال را انجام می دهند.
در هنرستان شاه عباس کبیر آقای اکبر پرورش و آقای امید قائمی با همکاری آقای کسائی، رئیس هنرستان مرتب جلسات مذهبی تشکیل می دهند و محصلین را برای فعالیت می سازند.
افراد نامبرده بالا با دکتر علی شریعتمداری استاد دانشگاه اصفهان که از مذهبی های افراطی می باشد و حاج حسین خادمی از روحانیون افراطی تماس مستقیم دارند و دکتر شریعتمداری در جلسات آنها شرکت می نمایند.
از اعمال دیگری که این دسته می نمایند: 1 ـ حسنعلی زهتاب کتابهای مذهبی سازنده از جمله از نوشته های دکتر علی شریعتی را به محصلین معرفی و آنها را تشویق به خریداری و مطالعه و دادن کنفرانس سر کلاس می نماید و برای اینکه کلیه محصلین کتابها را بخوانند هر کدام را موظف به خریدن یک کتاب و مبادله آن با محصلین دیگر می نمایند و آن طور محصلین را تشویق به مطالعه می نمایند که آنها حتی سر کلاس درس فنی هم مشغول مطالعه کتب مذهبی هستند.
2 ـ حسنعلی زهتاب و مهندس صلواتی1 و اقارب پرست و دکتر علی شریعتمداری و مهندس علوی و مهندس میرمحمد صادقی2 که از افراد با سابقه و مذهبی افراطی هستند، تماس دائم دارند و حتی برای هم کار درست می کنند، بدین صورت آن عده که دبیر هنرستان هستند محصلین را برای کار کردن در کارگاههای فنی سایرین در خارج از مدرسه هدایت و معرفی می نمایند.
3 ـ حسنعلی زهتاب معتقد به حکومت اسلامی و مخالف روحانیون مثبت می باشد.
نامبرده اظهار می داشت اگر حکومت اسلامی تشکیل گردد 90 درصد این آخوندها را باید نابود کرد.
4 ـ افراد فوق در چهلم وقایع قم و تبریز کراوات مشکی زده بودند.
نظریه شنبه : محل هنرستان صنعتی شماره یک واقع در خیابان کاوه تبدیل به یک مکان مذهبی شده که گردانندگان آن از مذهبی های افراطی طرفدار حوادث اخلالگرانه و خمینی هستند و فارغ التحصیل های این هنرستان 2 درصد جذب بازار کار می شوند و بقیه به علت نداشتن اطلاعات فنی راه دیگری را انتخاب می نمایند.
به نظر می رسد آقای مهندس کیمیائی، رئیس هنرستان تعویض و به جای وی یک نفر وطن پرست و موافق به کار گمارده شود تا از اعمال معلمین مذهبی جلوگیری نماید.
نظریه یکشنبه : حسنعلی زهتاب و اکبر پرورش از مذهبی های افراطی هستند و تماس آنها با سایر دبیران مذهبی و مذهبی های خارج از آموزش و پرورش مورد تایید می باشد و احتمال اینکه این افراد در حوادث اخلالگرانه اصفهان تحریکاتی را بنمایند بعید به نظر نمی رسد.
لازم است با اقدامات مراقبتی هر گونه تماس و جلسات خصوصی آنها با سایرین کنترل گردد.
ضمنا تشکیل جلسات مذهبی و تشویق محصلین به مطالعه کتب مذهبی و خلاصه نمودن کتابها و تشکیل کنفرانس توسط اکبر پرورش در هنرستان شاه عباس کبیر و حسنعلی زهتاب در هنرستان شماره یک و دبیرستان حکیم سنائی مورد تأیید می باشد و در صورتی که نظریه شنبه در مورد تعویض مهندس کیمیائی عملی گردد مؤثر خواهد بود.
نظریه جمعه : نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
نظریه 10 ه : به امنیت داخلی دستور داده شد نسبت به مراقبت و هر گونه تماس بین مذهبی های افراطی نامبرده اقدام و نتیجه هر مورد را گزارش نمایند.
خواهشمند است دستور فرمایید در صورت موافقت سریعا نظریه اعلام تا با مدیرکل آموزش و پرورش تماس که تا سال تحصیلی آینده تمام آموزگاران و دبیرانی که در جهت کارهای مخالف همبستگی پیدا نموده یا در انحراف دانش آموزان اقدام می کنند هر یک را به یکی از شهرستانها منتقل نمایند و الا با اینکه مراقبت به عمل آید دانش آموز و آموزگار و دبیر بیگناه منحرف می گردند.
محترما به استحضار می رساند.
30 /1 /37 محترما خبر مربوط به اداره دوم است در صورت تصویب برای پیگیری در اختیار آن اداره قرار گیرد.
30 /1 /37 با پیشنهاد سازمان اصفهان موافقت می شود.
اداره دوم تعلیمات لازم از لحاظ مراقبت نیز بدهد.
[ثابتی ] 31 /1 /37

توضیحات سند:

1ـ تقیه عبارت است از تظاهر به قول یا فعلی که با نیت و معتقدات فاعلش فرق دارد و غالبا پرداختن اضطراری و موقت به دروغ مصلحت آمیز و پرهیز از راست فتنه انگیز به قصد حفظ جان و مال و عرض و آبروی خود یا مسلمانان است.
1ـ دکتر فضل اللّه صلواتی در سال 1317 در خانواده ای روحانی در اصفهان متولد شد و پس از فراگیری علوم ابتدائی تحصیلات عالیه خود را در اصفهان ادامه داد.
با شروع نهضت حضرت امام خمینی با تشکیل جلسات در مدارس و مساجد در جریان مبارزات اسلامی قرار گرفت.
در سال 1345 در ارتباط با گروهی که تحت مسئولیت آیه اللّه خادمی اقدام به تکثیر و پخش اعلامیه می کرد دستگیر و مدتی زندانی شد و پس از آزادی چندین مرتبه دیگر دستگیر و راهی زندان گردید.
در سال 1353 همزمان با تبعید به یزد از ادامه خدمت در آموزش و پرورش به حالت تعلیق در آمد.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فرماندار اصفهان منصوب و سپس به سرپرستی نهضت سوادآموزی کشور انتخاب و در اولین انتخابات مجلس به نمایندگی از طرف مردم برگزیده شد.
از وی آثاری در زمینه های ادبی و مذهبی منتشر شده است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان اصفهان، کتاب 2 صفحه 71


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.