تاریخ سند: 30 اردیبهشت 1342
موضوع: درباره شیخ علی فصیحی
متن سند:
تاریخ:30 /2 /1342
موضوع: درباره شیخ علی فصیحی
در ساعت 9:15 صبح آقای شیخ علی فصیحی در منزل قمی خطاب به مردم چنین گفت: ما همه پشتیبانیم و باک هم نداریم برای از بین بردن این قانون.1 و سپس گفت آقایان طلاب بروید ما روضهخوانها حرف خصوصی با آقای قمی داریم.
ضمیمه پرونده مربوطه نمایید.
دایره 1 ـ این شخص جزء کسانی است که بایستی دستگیر شود، البته احتمالاً در جریان باشید ـ 1 /3 /42
توضیحات سند:
1. مراد گوینده از این قانون، قانون لوایح ششگانه و قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی است. توضیح لوایح ششگانه قبلاً در همین مجلد گذشت. در ادامه توضیحی درباره قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی خواهیم آورد.
قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی: روز شانزدهم مهرماه سال 1341 روزنامههای عصر تهران، با تیتر درشت نوشتند: «طبق لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی که در هیئت دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده، به زنان حق رأی داده شد.» این خبر، تیتر عوامفریبانهی این مسئله بود، درحالیکه در متن لایحه، «حذف قید اسلام از شرایط انتخاب شونده و انتخابکننده» و «قسم به کتاب آسمانی» بهجای «قسم به قرآن» گنجانده شده بود. حضرت امام خمینی (ره) با آگاهی از توطئههای طراحی شدهی دشمنان اسلام، بلافاصله علما و مراجع تقلید قم را به نشست و گفتوگو پیرامون این لایحه دعوت کرد. در این نشست که در بیت مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) صورت گرفت، آیتالله گلپایگانی و شریعتمداری و آیتالله زاده حائری حضور داشتند. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا: 1. طی تلگرافی به شاه، مخالفت علماء اسلام را با مفاد تصویبنامهی مزبور اعلام داشته، لغو فوری آن درخواست شود. 2. طی نامه و پیغام به علماء مرکز و شهرستانها، جریان تصویبنامه و خطرهایی که برای اسلام و ملت ایران در بردارد، بازگو شود و برای مقابله و مبارزه با آن، از آنان نیز دعوت به عمل آید. 3. هر هفته یکبار و در صورت لزوم بیشتر، جلسهی مشاوره و تبادلنظر میان علماء قم برقرار شود و در کوششها و فعالیتهایی که بهمنظور مبارزه با تصویبنامه انجام میپذیرد، با وحدت و اتفاق کامل آنان همراه باشد.
بر این اساس، اولین تلگراف در فردای آن روز از طرف امام خمینی (ره) خطاب به محمدرضا پهلوی ارسال شد: «بسمالله الرحمن الرحیم. حضور مبارک اعلیحضرت همایونى. پس از اهداى تحیت و دعا، بهطورىکه در روزنامهها منتشر است، دولت در انجمنهاى ایالتى و ولایتى، «اسلام» را در رأىدهندگان و منتخبین شرط نکرده و به زنها حق رأى داده است و این امر موجب نگرانى علماء اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونى مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعى است امر فرمایید مطالبى را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمى مملکت است از برنامههاى دولتى و حزبى حذف نمایند تا موجب دعاگویى ملت مسلمان شود. الداعى روحالله الموسوی».
توطئه به میزانی سازمان یافته بود که امام خمینی (ره) دربارهی آن میفرمایند: «آقا، یک حقایقى در کار است، من باز سرم دارد درد مىگیرد؛ یک حقایقى در کار است. شما آقایان در تقویم دو سال پیشازاین یا سه سال پیشازاین بهاییها مراجعه کنید؛ در آنجا مىنویسد: تساوى حقوق زن و مرد، رأى عبدالبهاء است؛ آقایان از او تبعیت مىکنند. آقای شاه هم نفهمیده مىرود بالاى آنجا، مىگوید: تساوى حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایى هستی، که من بگویم کافر است، بیرونت کنند. نکن اینطور بدبخت! نکن اینطور. تعلیم اجبارى عمومى نظامى کردن زن، رأى عبدالبهاء است. آقا تقویمش موجود است، ببینید!» سرانجام با مخالفت سراسری علماء شیعه و مردم متدین، این لایحه از سوی دولت لغو گردید. گزارش بسیاری از فعالیت علما در این رابطه را در مجلد اول از همین مجموعه میتوانید مشاهده و مطالعه فرمایید. (صحیفه امام، ج 1، ص 78 و 247 . بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی، سید حمید روحانی، ص 150)
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 02 صفحه 95