تاریخ سند: 18 شهریور 1357
موضوع: اظهارات سیدحسن شاهچراغی
متن سند:
از: 14/ ﻫ تاریخ: 18 /6 /1357
به: 312 شماره: 4159 /14 ﻫ
موضوع: اظهارات سیدحسن شاهچراغی
ساعت 2130 مورخه 7 /6 /57 نامبرده بالا در مسجد جامع دامغان مطالبی پیرامون وحدت اسلامی و استعمار... برعلیه فساد و کفر بیان و اضافه نمود که مسلمانان شیعی معتقد به مرجع و در حال انتظار همیشه با ذخیره نیروها و ایجاد همبستگی برعلیه قدرتهای فردی که در جهت کفر میرود، مورد تحلیل و بررسی قرار داد. سپس در گفتار خود نسبت به سیستم حکومتهای قلدری که خود را مظهر مقدسات مذهبی میدانند، محکوم کرد (منظور حکومت فعلی ایران)... رئیس حکومت یک ملت باید تابع مرجع تقلید و روحانیت باشد و عکس آن درست نیست. شاهچراغی مجسمههایی که در شهرها نصب شده را مظهری از بتپرستی و شرک دانست و عنوان نمود روحانیونی که وابسته به دستگاه هستند و یا محتملاً بیتفاوت به اوضاع هستند، آنها خائن به اسلام میباشند و مردم را به یکپارچگی هرچه بیشتر دعوت میکرد. او روحانیون درست را تأیید نمود و اعتقاد داشت چون یک روحانی درست وابستگی به جایی ندارد، همچنانکه در مقابل کار خلافی... طرد میشود، در مقابل کار درستش مورد تأیید جامعه بوده. او شخصیت کافی را سمبلی از این نمونه دانست و از اینکه مردم در مرگ او سوگواری کردند و اینکه گروهی از شهدا به خاطر او به خاک و خون کشیده شدند، مورد تجلیل و بررسی قرار داد و در آخر گفت از اینکه پلیس یا معلم که مورد تأیید دستگاه دولتی میباشند دولت در مقابل خلاف ایشان سکوت و گاهی هم حمایت میکند.
نظریه شنبه. به اعتقاد شاهچراغی پیروی از مرجع تقلید، مراجعی که وابستگی ندارند، الزامی و دینی است.
نظریه یکشنبه. با توجه به دسترسی و صداقت شنبه، خبر صحت دارد و سیدحسن شاهچراغی از جمله طلبههای افراطی و فرصتطلب و مخالف دستگاه میباشد که در ماه مبارک رمضان اظهارات خلافی عنوان که به موقع چگونگی به استحضار رسیده است. حاضر
نظریه سهشنبه. نظریه یکشنبه مورد تأیید است. توحید
نظریه 14ﻫ. در مرخصی هستند.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک / استان سمنان - کتاب 3 صفحه 296