صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت

تاریخ سند: 8 آذر 1349


موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت


متن سند:

شماره : 11407 /20 ه 2 از ساعت 1130 روز جمعه 6 /9 /49 حدود 1200 نفر از طبقات مختلف مردم از بازاری ـ اداری ـ فرهنگی ـ مهندسین انجمن اسلامی ـ دانشجو ـ و دانش آموز و متفرقه در مسجد هدایت شرکت داشتند قبل از نماز ظهر سید محمود طالقانی طبق معمول جمعه های گذشته در میان محراب ایستاده و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم به تفسیر و ترجمه پرداخته و اظهار داشت خداوند در چند محل قرآن درباره کمک به مستمندان و فقراء تأکید کرده نه این فقرا که به عنوان گدائی در معابر و مساجد بساط خود را پهن و هر یک از این طریق روزانه مبالغی عایدی دارند و آنگاه از افرادی که به این قبیل مردمان کمک می نماید [نمایند] انتقاد نمود و ادامه داد که در قرآن فقیر و مستمند به کسانی گفته می شود که در راه جهاد دین دست از کار و کوشش برداشته و در آمدی ندارند باید با جستجو این نوع فقرا را پیدا نمود ولی متأسفانه ما عادت کرده ایم با دادن مبلغی به گدا و یا شرکت در مجالس و ریختن مقداری اشک خود را از تمام گناهان مبرا نمائیم و افراد متمول نیز با صرف مخارجی برای تعمیر مساجد و هزینه مجالس مذهبی که تاکنون معلوم نیست چه نتیجه ای داده کمک هائی می نمایند و حال آن که ما می توانیم با جمع آوری این همه مخارج گرفتاری های مسلمانان را بر طرف نمائیم صبحتهای یاد شده مدت نیم ساعت طول کشید و در ساعت 1245 پس از خاتمه نماز جماعت و تلاوت قرآن کریم دکتر جواد باهنر واعظ پشت میز سخنرانی قرار گرفت و دنباله صحبت های گذشته خود پیرامون زندگی پیغمبران مطالبی ایراد نمود این جلسه در ساعت 1500 خاتمه یافت و در پایان افراد هر چند نفر گرد یکدیگر حلقه زده و با هم صحبت می کردند افراد شناخته شده در مجلس مزبور همان افراد شرکت کننده در روز 21 ماه رمضان بودند.
1 نظریه شنبه ـ اجتماع افراد پس از ختم جلسه به منظور گفتگو درباره نظر سید محمود طالقانی و تصمیم به جمع آوری اعانات و فطریه امسال در روز عید فطر جهت کمک به چریک های عرب بوده و گفته شده که افراد طی این چند روز باقیمانده ماه رمضان فرصتی برای تبلیغ میان دوستان و فامیل خود در بازار و ادرات [ادارات] دارند.
نظریه یکشنبه ـ به صحت گزارش شنبه می توان اطمینان داشت در مورد افراد شرکت کننده در روز 21 ماه مبارک رمضان قبلاً گزارشات خبری ایفاد گردیده است.
سپاهی نظریه چهارشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
دایره بررسی 11 /9 /49 123017 بایگانی شود.
فقیهی 11 /9 /49

توضیحات سند:

* تاریخ : 9 /9 /49 شماره : 65411 /20 ه 3 به : 316 از : 20 ه 3 موضوع : مجلس روضه خوانی متشکله در مسجد هدایت مورخه 6 /9 /49 در جلسه روضه خوانی متشکله در مسجد هدایت ابتدا سیدمحمود طالقانی نماز جماعت خواند و پس از خاتمه نماز از ساعت 1245 الی 1300 به طور ایستاده درباره انفاق آغاز سخن نمود و چنین اظهار داشت : در قرآن کریم هر کجا که از انفاق نامبرده شده مورد مصرف آن نیز ذکر گردیده است تا مردم اموال خود را در غیر راهش انفاق نکنند چون در غیر این صورت مثل تخم در شوره زار افکندن است در مملکت ما بیش از تمام ممالک نذورات می پردازند ولی ما می بینیم که روز به روز فقیر زیادتر و گرفتاری مسلمین بیشتر می شود بنابراین اول باید محل مصرف نذورات تعیین کرد و سپس آن را پرداخت.
اغلب مقدسین ما که پای پول دادن به میان می آید خود را کنار می کشند ولی صلوات و یا نماز اضافی را که خرجی ندارد می خوانند.
انسان آن قدر باید مال اندوخته نماید که بتواند حاکم بر مالش باشد نه این که مال انسان را دنبال خود بکشد.
در اسلام وقتی اسمی از فقیر به زبان می آید ما خیال می کنیم فقیر همین گداهای دم در مسجد و یا گداهای حرفه ای که روزانه 30 تومان درآمد دارند هستند در صورتی که فقیر کسی است که قادر به تأمین مخارج زندگیش نباشد و یا کسی که رفته در مرز از کشور دفاع می کند قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیست و اسلام توصیه می کند به این قبیل افراد کمک شود نه این که هر کسی دامنش را باز کرد فورا احساسات پوچ و گدایی مردم گل کند و همه به او پول بدهند شرافت یک نفر دزد از یک نفر فقیری که احتیاج نداشته باشد بیشتر است چون دزد واقعا یک کاری انجام می دهد ولی فقیر همیشه با مردم مدارا می کند و به اصطلاح کوتاه می آید.
کسی که پول دارد زبان او هم دراز است پس نتیجه می گیریم که اسلام دین فقیرپرور نیست بلکه دین تحرک و جنبش می باشد و در مواردی ممکن است مسلمانی انفاق فکری بکند.
بعضی از مسلمانها هستند وقتی که یک حاجی پولدار وارد مجلسی می شود بدون این که او خاصیتی داشته باشد و یا به کسی کمک کند او را با تعارف در بالای مجلس می نشانند مرده شوی ببرد خودش و پولش را و یا این که عده ای دنبال هم مسجد می سازند که در روز عاشورا یک مشت افراد ورشکسته و پیر و بازنشسته بنشینند و دعا بکنند.
مسجد به چه درد می خورد ما از بس حرف شنیده ایم که دیگر انبار حرف شده ایم این روزها که ما عبادت می کنیم و روزه می گیریم مقدمه است که بعد از ماه رمضان گناه بیشتری انجام دهیم بعد از پایان سخنرانی طالقانی در ساعت 1335 دکتر جواد باهنر بالای منبر رفت و درباره چگونگی مأموریت انبیا از جانب خداوند و همچنین پیرامون انگیزه تحریف انجیل و مصلوب شدن حضرت عیسی به تفصیل سخنرانی نمود و در ساعت 1445 به وعظ خود خاتمه داد و مجلس پایان پذیرفت.
تعداد شرکت کنندگان قریب 500 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان محمدعلی یزدان پناه.
محمدمهدی اندوهی.
عبداللّه حسینی.
صدراللّه واثقی.
مهندس طاهری.
محمدعلی رجایی.
محمد بهفروزی.
اکبر عسگری آزاد.
عبدالحسین جامی.
حاج احمد صادق.
مصطفی صادقی.
طوفانی.
حسین یزدگردی.
محمدعلی قیومی هوشیار.
دکتر سحابی.
محمدصادق اسلامی.
برادران ابریشمچی.
برادران موسوی (تقی.
اکبر و ناصر) شغل جگرفروش.
احمد فراهانی.
...
موسوی.
خلیل شالچی.
محمدصادق قاضی طباطبایی.
حاج حسین فیض بخش.
علی درخشان.
حاج جواد علی اللّه .
اسماعیل کریمخانی.
سیدابراهیم موسوی.
ابراهیم کریمخانی.
باقر مشهدی حبیب اللّه .
شانه چی.
علی دانش منفرد.
علی اکبر بنایی کارمند انستیتو پاستور.
حاج محمدحسین هاشمی خیاط.
عبدالمجید منزه.
احمد جلیلی زرگر.
محمدمهدی جعفری و رادنیا.
نظریه شنبه : شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظری ندارد.
آمال نظریه چهارشنبه : نظری ندارد.
نگهبان 1ـ بیست و یکم ماه رمضان آن سال مصادف بود با 30 /8 /49 به سند آن روز در صفحات 189 تا 191 مراجعه کنید.

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 195


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.