تاریخ سند: 29 مرداد 1303
وزارت جنگ
متن سند:
وزارت جنگ
لشکر جنوب
سواد مکتوب علمای اصفهان بوسیله حسن مدرس
مورخه ۱۹ شهر محرم ۱۳۴۳ 0529
عنوان پاکت- طهران سرسخت کوچه حاج آقا عیسی. نمره ۷ خدمت حضرت مستطاب عمادالایمان حجهالاسلام آقای مدرس دامت برکاته
به عرض عالی میرساند رقیمه محترمه مورخه ۲۲ ذیحجه زیارت و جناب شریعتمدار ملاذالانام آقای صدرالاسلام سلمهالله هم شرح مذاکرات که کاشف از نیات پاک و مقاصد اسلام پرورانه حضرتعالی میباشد. مفصلاً اظهار نمودند این داعیان خدام شریعت مطهره نظریات صائبه و افکار ثاقبه آن وجود محترم که پیوسته در حفظ مراسم شریعت مطهره و اعلاء کلمه مقدسه اسلامیه و جلوگیری از دسیسه و اسباب چینی معاندین و مخربین دین مبین اعمال داشته و دارند، تقدیس نموده.
حقیقتاً استقامت در مقابل تهاجمات طبیعین و مرتجعین عموما" و مساعی جمیله که در این موقع باریک مبارزه کفر و اسلام به منصه ظهور رسیده خصوصاً عالم اسلامیت را روشن و امام زمان عجلالله فرجه را مسرور و اسلامیان را مفتخر گردانیده. بدیهی است با تمام قوا با مقاصد مشروعه اسلامیه پیوسته همراه و چنانچه در مرقومه محترمه اشاره شده که در این موقع مهم مسئولیت عمده متوجه روحانیین میباشد. باید در تحت جامعه روحانیت در ظل توجهات ولی عصر عجلالله فرجه قیام به وظایف روحانیت و حفظ مراسم دیانت و جلوگیری از خیالات باطله اعادی دین مبین و مقاصد مرتجعین و اشاعه منکرات شده، تغافل نشود و به همین نظریه هیئت محترمه علمیه اصفهان تشکیل و در اداء وظایف مذهبی ساعی و جاهد است و تصمیم قطعی دارد که رشته مکاتبات و مخابرات را با سایر علماء اعلام و حجج اسلام بلاد، خاصه با هیئت علمیه طهران و مرکز ایران مفتوح و برقرار و تقاضا دارد که از آن طرف هم از معاضدت فکری و عملی با این هیئت مضایقه و مسامحه روا ندارند و باب مراسلات را دائر داشته. انشاءالله تعالی با وحدت کلمه موفق به وظایف دیانت روحانی بوده باشیم والله هو الموفق (هیئت علمیه اصفهان) محل مهر هیئت علمیه اصفهان امضاء و أمهار علماء در ظهر مراسله: شیخ نورالله نجفی (عبدالراجی نوراله بن محمد باقر)- داعی فشارکی1 (حسین منی و انا من حسینی)- الاحقر جلال الدین الموسوى (الراجی جلال الدین ابن محمد مسیح الموسوی)- الاحقر عبدالله الحسینی النجفی2 (عبدالله بن محسن الحسینی)- داعی صدر العلما3 (صدر العلماء)- حقیر محمد هاشم کلباسی4 (محمدهاشم کلباسی)- احقر بهاءالدین نوری5 (بهاءالدین)- (صدرالاسلام- احقر نجم الشریعه (نجم الشریعه)- (نظام الشریعه)- الاحقرعلی نقی الحسینی (علینقی الحسینی ثقهالاسلام)- داعی على (الراجی على بن مفید) -احقر مرتضى الحسینی (عبده مرتضى الحسینی)- اسدالله الحسینی (عبد الراجی ابن محمد جعفر الحسینی)
سواد مطابق اصل است.
توضیحات سند:
١- محمد حسین فشارکی (۱۲۶۶- ۱۳۵۳ ق) از روحانیون معروف اصفهان که به مرتبه اجتهاد و مقام مرجعیت رسید. وی شاگرد میرزای شیرازی و حبیبالله رشتی بود. حوزه درس او در اصفهان شلوغ بودو جواز اجتهاد عده زیادی از علما را او صادر کرده است. (مهدوی، تذکره القبور، ص ۲۸۵: شریف رازی، گنجینه دانشمندان، ج ۶، ص ۱۱۱-۱۱۰؛ معلم حبیب آبادی. مکارم الاثار، ج ۵، ص37-1835)
۲- سید عبدالله ثقهالاسلام (۱۲۸۵- ۱۳۸۲ ق)، فقیه و محقق نامور اصفهانی، شاگرد آیات عظام میرزای شیرازی، میرزا حبیبالله رشتی، سید کاظم طباطبایی یزدی و آخوند خراسانی. او سالها در اصفهان به تدریس، تبلیغ و اقامه جماعت مشغول بود و دارای تألیفات فراوانی است از آن جمله است: انیس العارفین. دره الصدف در تاریخ نجف، نورالایمان و... کتابی، رجال اصفهان. ج ۱. صص ۲۲۹- ۲۲۸).
٣- محمد هادی صدرالعلما (متوفی ۱۳۶۱ ق). مدتها در محله شمس آباد اصفهان مصدر امور شرعی بود مهدوی، تاریخ اجتماعی اصفهان، ج ۳، صص ۲۷۷- ۲۷۶)
۴- محمد هاشم کلباسی (۱۲۷۸- ۱۳۵۸ ق) فرزند عبدالجواد. فقیه سرشناس اصفهان که در مسجد حکیم سمت امامت جماعت داشت (مهدوی، تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان در دو قرن اخیر، ج ۳، ص ۱۸۲).
۵- بهاءالدین فاضل نوری (۱۲۷۸- ۱۳۴۳ ق) فرزند جواد. فقیه و شاعر اصفهانی با تخلص فاضل، وی در شهر اصفهان امام جماعت بود مهدوی، تذکر القبور، صص ۲۰6-۲۰5)
منبع:
کتاب
زنده تاریخ / شهید آیتالله سید حسن مدرس به روایت اسناد صفحه 92