تاریخ سند: 30 خرداد 1357
موضوع: حاج ابراهیم محرری پیشنماز مسجد صاحبالزمان نقده
متن سند:
از: 16 /4 ﻫ 1 تاریخ: 30 /3 /2537[1357]
به: 312 شماره: 7423/ﻫ 16
موضوع: حاج ابراهیم محرری پیشنماز مسجد صاحبالزمان نقده
پیرو 7307/ﻫ 16 ـ 3 /3 /37
در ساعت 1030 مورخه 29 /3 /37 یکی از مروجین مذهبی منطقه به منزل نامبرده بالا وارد، محرر ضمن احوالپرسی از دوستش از او سئوال نموده شب گذشته وضع نقده را دیدی؟ دوستش پاسخ داده بلی، محرر گفته من در روز جمعه گذشته علناً در بالای منبر مردم را به اعتصاب دعوت نمودم و دستور اعلامیههای آیتاله شریعتمداری را برای آنان بازگو نمودم و گفتم این همه کاباره و سینماها برای چیست؟ آیا برای گمراه کردن جوانان است یا برای پیشرفت مملکت؟ ما مسلمین اتحاد نداریم، اگر اتحاد میداشتیم اسرائیل ما را نمیکوبید، استعمار است که نمیگذارد ما اتحاد داشته باشیم، محرر افزوده حمیدزاده آخوند تبعید شده به نقده این نوار را پیش خود برده بود و به خاطر اینکه یک نوار دیگر من را از مصطفی الهوردی گرفته بودند من ناراحت شدم، یادشده گفته شهربانی یک شب مصطفی فرزند مشهدی خیراله را به اتهام تحریک مردم بازداشت کرده بود و وی را هم در آنجا کتککاری کرده بودند. به دنبال وی مشهدی خیراله الهوردی و عبداله قلیپور و میرزا مجید دانشپایه را تعقیب کرده بودند که من بعداً عبداله قلیپور و به دنبال او محمد فرزندم را به خاطر این نوار پیش حمیدزاده فرستادم و حمیدزاده نگذاشته بود که این نوار به دست مأموران بیافتد و برایم آوردند، وی گفته امشب حمیدزاده با سید همدانی میهمان من بودند، حمیدزاده گفته که شبی رئیس ساواک با رئیس شهربانی نگذاشتند که من بخوابم و فردای آن شب من در شهربانی داد کشیده بودم که میخواهید گروه انتقام را به وجود بیاورید، محرر گفته اکنون نمیگذارند حمیدزاده در مسجد سخنرانی کند ولی خوبست که وی در بیرون با جوانان تماس دارد و آنها را روشن مینماید و با تبعیدیهای دیگر نیز همیشه در تماس است و از هر طرف برایش پول میآید، محرر گفته من برای منبر اخیر خود را برای تبعید آماده کرده بودم ولی هنوز چیزی به من نگفتهاند و میترسند چنانچه من را تبعید کنند وضع این شهر بهم بخورد. وی اضافه نموده خمینی در اعلامیه آخر1 خود مردم را به قیام مسلحانه دعوت کرده است و به طور آشکار گفته که شاه از ابن زیاد بدتر است و باید رژیم وی سرنگون شود، محرر گفته از قرار کسب اطلاع گویا مردم مهاباد هم خوب قیام کردهاند، مخصوصاً ملاشیخ عزالدین2 امام جمعه مهاباد خوب ایستاده و تسلیم نشده است، محرر گفته من یک روز به مهاباد خواهم رفت و از شیخ عزالدین تشویق و تقدیر به عمل خواهم آورد، محرر گفته اگر روحانیون سنی با ما همصدا شوند و با هم متحد شویم میتوانیم بهتر و زودتر به هدف خود برسیم مشارالیه گفته من شنیدهام که محمد وطمانی جاسوس است و زیاد به مهاباد میرود، وی گفته نمیدانم چرا شما و ملاصالح رحیمی امام جمعه نقده مانند شیخ عزالدین قیام نمیکنید و چرا میترسید بدانید که دیگر این سر و صدا خاموش نمیشود، محرر گفته اخیراً آقای شریعتمداری که در سخنرانی خود گریه کرده و با این منبر مردم را تحریک نموده است محرر گفته سید همدانی یک قطعه شعر خوب به نام علم نوشته است و حسین نوری در سقز که یکی از دانشمندان تبعید شده میباشد گویا اشعار جالبی علیه این رژیم و دستگاه سروده است، در این موقع محرر به دوستش گفته شما که طبع شعر دارید و به اشعار علاقمند هستید اگر چنانچه در سقز دوست و آشنایی دارید به وسیله او این اشعار را به دست آوردید، دوستش پاسخ داده چنانچه خودت میدانی من علاقه دارم ولی نمیدانم که چگونه به دست آورم، محرر گفته خودت برو سقز دوستش گفته نمیشود، من با حسین نوری آشنایی ندارم، محرر گفته من با اعتصاب این شهر بسیار خوشحال شدم، مخصوصاً که کردها با ما همصدا شدند محرر گفته اگرچه من با شیخ مرتضی رضوی میانه خوبی نداریم ولی مردم را تشویق کردم که هنگام مراجعت به استقبال بروند، محرر ادامه داده چند روز است که مأموران در نقده شب و روز در حال آمادهباش هستند و سربازان را به خاطر حفاظت و نظم به شهربانی نقده آوردهاند و از تظاهرات و آشوب میترسند، این بحث و گفتگو تا ساعت 1200 طول کشیده آنگاه دوستش از وی خداحافظی کرده و از منزلش خارج شده است.
نظریه شنبه ـ محرر مردم را به اعتصاب عمومی دعوت و وادار کرده است و چون قبلاً در مورد خود شایعاتی شنیده که مردم میگفتهاند محرر ساکت و ترسو است و به خاطر اینکه شیخ مرتضی رضوی در بین مردم قد علم کرده و محبوبیتی پیدا کرده است، اگر محرر قد عمل کرده و میخواهد بیش از این مورد سرزنش مردم واقع نشود.
نظریه یکشنبه ـ محرر مردم را به بستن مغازههای خود در روز 27 /3 /37 تحریک نموده و با توجه به صداقت و میزان دسترسی شنبه مطالب فوق را نیز گفته است ضمناً مشارالیه به خاطر حفظ موقعیت خود مبادرت به اینگونه اعمال مینماید. حامد
نظریه دوشنبه ـ نظریه یکشنبه مورد تائید است. اردوان
نظریه 16 ـ نظریه دوشنبه مورد تائید است.
نظریه چهارشنبه: نظریه 16 /4 ﻫ تائید میشود.
نظریه جمعه: در مرخصی است.
نسخه اول در پرونده محرر
129324
______________________
1. نزدیکترین اعلامیه امام خمینی (ره) از نظر تاریخ صدور به تاریخ این سند، پیام 20 خرداد 1357/ 4 رجب 1398 ق ایشان میباشد. این پیام به مناسبت چهلم شهدای فاجعه خونین قم صادر شده است. این پیام در صحیفه امام (تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، 1389، صفحات 421 ـ 423) آمده و در آن هیچ اشارهای به قیام مسلحانه و ... دیده نمیشود.
2. عزالدین حسینی، فرزند شیخ صالح در سال 1301ش در شهرستان بانه به دنیا آمد. در نوجوانی تحصیل علوم دینی را آغاز نمود و در سال 1322ش درحالی که 21 سال داشت، در بوکان به عضویت کومله درآمد و نام مستعار «هوین» را بر خود نهاد. در جریان ملی شدن صنعت نفت و در دوران دولت دکتر مصدق، از او پشتیبانی کرد و پس از آن به حزب دمکرات کردستان پیوست. در جریان اوجگیری انقلاب اسلامی علیه رژیم شاهنشاهی فعالیت کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان غائله کردستان، به یکی از سردمداران آن تبدیل و به مخالفت با جمهوری اسلامی قیام کرد و با ضدانقلاب همکاری گسترده نمود و در این راستا به فرانسه و عربستان رفت. پس از آرام شدن اوضاع کردستان و عدم موفقیت، در دوران جنگ تحمیلی به زندگی در مناطق مرزی ایران و عراق روی آورد و به فعالیتهای خرابکارانه ادامه داد و پس از پایان جنگ، در سال 1369ش به سوئد رفت و در آنجا ساکن گردید. وی در بهمن ماه سال 1389ش در سوئد درگذشت.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مساجد، مساجد استان آذربایجان غربی- جلد اول صفحه 176