تاریخ سند: 8 مرداد 1351
درباره: اعلامیه دعای ندبه
متن سند:
از: ساواک استان اصفهان تاریخ: 8 /5 /1351
به: ریاست ساواک یزد شماره: 8388 /10 ﻫ
درباره: اعلامیه دعای ندبه
بدین وسیله 100 برگ اعلامیه دعای ندبه به پیوست1 ارسال میگردد. دستور فرمائید به نحو کاملاً غیرمحسوس اعلامیههای مورد نظر را در بین روحانیون افراطی و افراد متعصب مذهبی توزیع و عکس العمل آنان در قبال اعلامیه مزبور به این ساواک گزارش نمایند.2
رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان اصفهان.
تقوی
ازطرف هوشمند
آقای صفرینژاد 15 /5
در خصوص موضوع اقدامات لازم معمول و توسط منابع و همکاران اعلامیههای مورد نظر توزیع گردیده است لکن تا این تاریخ هیچگونه عکسالعمل خاصی مشهود نگردیده است. صفرینژاد 10 /6 /51
توضیحات سند:
1. اعلامیه مورد اشاره به پیوست نبود.
2. در سال 1350ش که حضور دکترعلی شریعتی در حسینیه ارشاد و اظهارنظرهای او پیرامون مسائل مختلف دینی، موجبات اختلاف بین نیروهای مذهبی را فراهم نمود و کار به مقابلههای نسبتاً شدید کشیده شد، سازمان امنیت شاه، این فرصت را غنیمت شمرد تا از قِبَل آن، انرژی نیروهایی را که صرف مبارزه با رژیم شاهنشاهی میشد و در این زمان توسعه نیز یافته بود، به درگیریهای داخلی تبدیل نماید. بدیهی بود که اظهار نظرهای دکتر شریعتی نسبت به برخی از مسائل و ادعیه، مانند اظهار نظر درباره دعای ندبه و غیره از یکسو و پاسخهایی که در برخی از مواقع از منطق صواب خارج میشد از دیگر سو، محمل بسیار مناسبی برای این منظور بود. اعلامیهی مورد اشاره نیز، یکی از همین اقدامات میباشد که توسط ساواک تنظیم و برای اختلافافکنی در بین نیروهای مذهبی توزیع شده است. امام خمینی(ره) که از این ترفند آگاهی داشت، در اول تیرماه سال 1350ش، در مسجد شیخ انصاری در نجف اشرف سخنانی ایراد فرمود که در بخشی از آن، ضمن پاسخگویی به برخی از اظهارنظرها، به مسئلهی اختلافات داخلی، به عنوان بدترین نوع اختلاف اشاره کرد: «... از اول، مسلمین و اسلام گرفتار هواهاى نفسانیهاى بودهاند و این گرفتاریها که ما الآن داریم، سرچشمهاش همان هواهاى نفسانى بود که بعد از رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم)، به واسطه آن هواها نگذاشتند که حکومت حق تشکیل بشود. اگر گذاشته بودند که حکومتى که اسلام مىخواهد، حاکمى را که خداى تبارک و تعالى امر به تعیینش فرموده است، رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) تعیین فرمود، اگر گذاشته بودند که آن تشکیلات پیش بیاید، حکومتْ حکومت اسلامى باشد، حاکمْ حاکم منتخَبِ منصوبْ مِنْ قِبَلِ الله تعالى باشد، آن وقت مردم مىفهمیدند که اسلام چیست و معنى حکومت اسلامى چیست. مع الأسف بعد از رسول الله (صلى اللَّه علیه و آله و سلم) منحرف کردند مردم را از آن چیزى که پیغمبر امر فرموده بود و اکتفا به انحراف در زمان خود هم نبود بلکه زمینه فراهم کردند از براى اینکه تا آخر نشود یک حکومت اسلامى تشکیل بشود. صحیفه امام، ج2، ص 362.
منبع:
کتاب
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان یزد، کتاب 1 صفحه 162