صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل

تاریخ سند: 16 بهمن 1356


موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل


متن سند:

از: 2ﻫ ب تاریخ : 16 /11 /2536[]
به: 2ﻫ1 و 312 شماره: 2475 /2ﻫ ب
موضوع: سخنرانی در مسجد کاظم‌بیک بابل
1116
واعظی به نام یعقوبی1 اینطور که شنیدم از تهران آمده است و در مسجد کاظم‌بیک بابل دو شب است وعظ و علوم و فلسفه تدریس می‌نماید یادشده در حین سخنرانی از تخته سیاه و گچ استفاده می‌نماید و امشب مورخه‌ 13 /11 /36 شب سوم سخنرانی او می‌باشد یادشده نظام کمونیستی را دیشب تشریح نموده [‌است].
نظریه شنبه: ساعت 1900 شب کار خود را شروع و تا یکی دو ساعت ادامه دارد مستمعین نامبرده همه از گروه دانشجویان و روشنفکران می‌باشند این‌طور که بچه‌ها می‌گفتند یعقوبی فوق‌لیسانس است.
نظریه‌ یکشنبه: نظریه شنبه مورد تأیید است، امشب هم قرار شد منبع به مسجد برود و مطالب عنوان شده وی را گزارش نماید و طرفداران وی را شناسایی نماید. محمدجواد حجتی نیز قبلاً نظیر چنین جنجالی را در همین مسجد کاظم‌بیک به راه انداخت و به احتمال قوی این جلسات با پشتیبانی یک گروه برگزار می‌گردد. لامع
نظریه‌ دوشنبه: نظریه‌ یکشنبه مورد تأیید است. باتوجه به متن خبر یعقوبی از عناصر چپ‌گرا و روحانیون افراطی است، بعید به نظر نمی‌رسد که از روحانیون ممنوع‌المنبر نباشد که با نام مجعول و با پیش‌بینی قبلی از ناحیه عناصر مرتبطش این منابر جهت وی تشکیل شده باشد، به استحضار می‌رسد که مسئولان مساجد بعضاً افراد ساده و قابل انعطافی هستند که نسبت به این قبیل افراد بینش عمیق ندارند.
نظریه‌ 2ﻫ ب: نظریه دوشنبه مورد تأیید است و همان طور که یکشنبه اظهارنظر نمودند این مسائل را گروهی تدارک می‌نمایند زیرا این وقایع بدون پیش‌بینی‌های قبلی خودبخود ظهور نمی‌کند در خلال اطلاعات واصله چند نفر از افرادی که در این جریانات مداخله نموده‌اند شناخته شده‌اند ازجمله کثیریان، [علی] حجتی کرمانی را در منزل خود پذیرایی می‌کرد و شهیری2 عضو قرض‌الحسنه که گفته شده یعقوبی را ناهار داده دکتر طبری‌پور که وسیله یکی از منابع در رفتن به مسجد کاظم‌بیک در روز واقعه مشاهده گردیده است که در نظر است یکی پس از دیگری این عناصر احضار و اطلاعاتشان در این زمینه اخذ گردد.
آقای هودی: 1ـ یکی از وعاظی که ممنوع‌المنبر اعلام شده به شهرستانها مسافرت و با نام مستعار به منبر می‌رود و ممکن است این شخص همان واعظ باشد بررسی و مشخصات بیشتری از وی خواسته شود.
2ـ به عرض رسید در صورت تصویب ارسال گردد[ناخوانا] 17 /11 /36

توضیحات سند:

1. یعقوبی، یکی از اسامی مستعار هادی غفاری در جریان این سخنرانی‌ها می‌باشد. حجت‌الاسلام هادی غفاری، فرزند حسین در سال 1329‌ ﻫ ش در یکی از روستاهای آذرشهر آذربایجان شرقی به دنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، وارد دانشگاه تهران شد و در رشته فقه و مبانی حقوق تحصیل کرد و همزمان با تحصیلات دانشگاهی، دروس حوزوی را نیز ادامه داد. فعالیت‌های سیاسی او از اوان جوانی آغاز شد؛ زیرا پدرش، آیت‌الله حسین غفاری(ره)، از یاران امام خمینی(ره) بود که از آغاز نهضت، با امام(ره) همراه شد و این همراهی تا شهادت او در زندان‌های رژیم شاهنشاهی ادامه یافت. هادی غفاری نیز که طلبه‌ای پرجوش و خروش بود، یک بار در سال 1352 و بار دیگر در سال 1356 دستگیر و زندانی شد و همچنین در سال 1357 به تبعید محکوم گردید. حجت‌الاسلام هادی غفاری در ادامه راه پدر در سال‌های 56 و 57 نقش موثری در به حرکت درآوردن مردم و پیوستن آن‌ها به نهضت اسلامی ایفاء کرد. وی پس از انقلاب اسلامی به نمایندگی از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
2. علی‌اکبر شهیری طبرستانی فرزند حسین در سال 1324 ش در بابل به دنیا آمد. در سال 1343 موفق به اخذ دیپلم طبیعی از دبیرستان معتمدی بابل شد، بنا به اظهار خود وی در سال‌های 56 و 57 کارمند ارزی و ریالی بانک ملی ایران شعبه بابل، مسئول صندوق قرض‌الحسنه بابل و حسابرس شعب صندوق‌های قرض‌الحسنه مازندران، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره صندوق قرض‌الحسنه حضرت ولی‌ عصر(عج) بود. وی بعد از انقلاب در مسئولیت‌هایی از قبیل عضو شورای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابل، فرماندار بابل، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بانک استان مازندران، معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری مازندران و معاون اداری و مالی دانشگاه علوم و فنون مازندران فعالیت نمود.
اسناد بعد از انقلاب‌. پرونده‌ انفرادی

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران (بابل)، جلد 1 صفحه 140


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.