تاریخ سند: 3 دی 1356
گزارش خبر موضوع: اظهارات محمد علی قاضی طباطبائی در مسجد مقبره
متن سند:
به: 312
از: 3 ه 1 شماره: 9450 /3 ه1
پیرو 9193 /3 ه 1 ـ 19 /11 /35
از ساعت 1330 مورخ 2 /10 /36 نامبرده بالا در مسجد مقبره واقع در
بازار تبریز به منبر رفت و در مدت نیمساعت سخنرانی خود ضمن بحث
کوتاه پیرامون کلمه فیاض و ثقلین به قانون حمایت خانواده شدیدا اعتراض
و گفت در رأس این دادگاه بایستی کسی قرار گیرد که اجتهاد داشته باشد
کسی که در دادگاه حمایت خانواده قرار گرفته صلاحیت اینکار را ندارد.
دادگاه مزبور بین زن و شوهری که اختلاف جزئی دارند ورقه عدم سازش
بدست زن می دهد بدون اینکه عقد باطل شود زن مزبور اقدام به ازدواج
می نماید در نتیجه در شهر بچه نامشروع بوجود می آید اکثر شماها از این
جریانات بی اطلاع هستید اما ما می دانیم و چندین مورد مشابه این امر را
دیده ایم حتی دیشب ساعت 10 به من اطلاع دادند زنی که با ورقه عدم
سازش ازدواج کرده حال صاحب چهار بچه نامشروع است هر کسی که
دادگاه حمایت خانواده را بوجود آورده باید نابود گردد حدود 1500 نفر
گفتند آمین: نامبرده ضمن اینکه با عصبانیت سخنرانی می نمود در قسمت
دیگری از سخنرانی خود اشاره به جوانان نموده و خطاب به مسئولین امر
گفت ما را که خفه کردید لااقل از دانشجویان بپرسید که چرا شیشه ها را
می شکنید آنان نیز همین مسائل را می گویند.
«آقای قاضی طباطبائی اشاره به
سخنرانی یکی از روحانیون قم نموده و گفتند یکی از روحانیون قم موضوع
حقیقی را در روزنامه مطرح کرده بهمین مناسبت ایشان را تبعید کردند چرا
به داد ما نمی رسند روحانی قم حرف حقیقت گفته است روحانی مزبور مثل
روحانیون اداره اوقاف نبوده که بیسواد باشند قاضی طباطبائی اشاره به تبعید
خود در چند سال قبل به کرمان و زنجان نیز نمودند: این مجلس از طرف
نوحه خوانان دسته سادات برپا شده بود و از روحانیون دیگر نیز در مجلس
سخنرانی نمودند.
نظریه شنبه: سخنرانی آقای قاضی طباطبائی توام با کنایه و اشاراتی نیز
بمسائل سیاسی بود اضافه می نماید که نامبرده در روزهای تاسوعا و
عاشورا نیز در این مسجد سخنرانی داشته است با توجه به ساعت سخنرانی
ایشان و تعداد شرکت کنندگان مردم علاقمند باستماع سخنرانی وی هستند.
نظریه یکشنبه: مفاد خبر و نظریه شنبه صحت دارد و با توجیهی که بعمل
آمده هرگونه اخبار و اطلاعات مکتسبه از مطالب سخنرانان و افراد دیگر که
به مسجد مذکور تردد دارند بطور مستمر و بموقع باستحضار خواهد رسید.
نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است.
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تائید است.
منبع:
کتاب
شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی به روایت اسناد ساواک صفحه 414