تاریخ سند: 6 آبان 1350
موضوع : شیخ حسین لنکرانی
متن سند:
از: 20 ه12
به: 312 شماره: 12964 /20 ه12
نامبرده بالا در ساعت 0915 روز 30 /7 /50 در منزل مسکونی خود اظهار
داشت مصاحبه شاه در سه شنبه گذشته با مخبرین افتضاح آمیز بود زیرا در پاسخ
خبرنگار روزنامه اشپیگل آلمان غربی که پرسید چرا اهالی شیراز در این جشن
شرکت نداشتند جوابی
نداشت و گفت هر طور
می خواهی بنویس.
شاه با
این حرف کشور او را تهدید
به قطع رابطه نمود.
شخص
دیگری که در حدود 50
ساله به نظر می رسد اظهار
داشت این کار به ضرر ایران
تمام می شود زیرا صادرات
ما به آلمان چندین برابر
واردات از این کشور است
وی اضافه کرد برابر اظهار
رادیوهای خارجی بیست
میلیارد دلار خرج جشن
شده و 600 میلیون تومان
تنها از سازمان برنامه برای
جشن1 گرفته اند و اینکه می گویند مخارج 5 /2 میلیارد تومان شده صحت ندارد.
لنکرانی گفت خبر دیشب روزنامه اطلاعات در مورد اعلامیه علماء را خمینی
امضاء نکرده خود دلیل مرجعیت و رهبری ایشان است و چاپ این خبر از
بی شعوری مسئولین بوده که نتیجه عکس گرفته شده بعد مهدی نادری پسر
حاجی کبابی گلوبندک در جواب نقاش زاده که احوال دایی او را که قبلاً وابسته
فدائیان اسلام بوده است پرسید اظهار داشت وی 50 ساله و نجار است و فعلاً در
منزل هویدا نخست وزیر کار می کند ابتدا کلکسیون پیپ و بعد هم مبلهای او را
درست کرد که هویدا از کار وی خوشش آمده و او را استخدام نمود نقاش زاده
سؤال نمود آیا صحت دارد که هویدا بهائی است لنکرانی جواب داد پدر او بهائی
بوده ولی خودش هیچ مذهبی ندارد مهدی نادری افزود بطوری که دائیش گفته
هویدا مسلمان است و مخصوصا زنش اهل نماز و روزه می باشد.
بعد لنکرانی
گفت آیا در روزنامه خواندید که نماینده آلبانی در سازمان ملل چطور با امریکا
مخالفت کرد؟ این کار خدا است که انشاءاللّه قدرت را از امریکا خواهد گرفت وی
افزود رهبران امریکا از قاتلین و محکومین و قاچاقچی های اروپا بوده و فاقد
حس انسانیت می باشند و مؤسسین کشور انگلیس یک قوم دزد دریائی بوده اند
اینها از اشرار اقوام اروپا می باشند لنکرانی اضافه کرد در ایران هم فعلاً جهودها بر
ما حکومت می کنند نه اسرائیل از هیأت دولت چند وزیر باطنا یهودی ولی ظاهرا
بهائی هستند.
شنبه نظری ندارد.
نظریه یکشنبه.
تحقیق مستقیم پیرامون مفاد گزارش خبر فوق موقعیت منبع را به
خطر خواهد انداخت.
آسای
نظریه سه شنبه.
نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
سپاهی
نظریه چهارشنبه.
نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
پاد
به عرض برسد سرلوحه گزارش تکمیل گردد.
توضیحات سند:
1ـ رجوع شود به: بزم اهریمن، 4
جلد، تهران، مرکز بررسی اسناد
تاریخی،
منبع:
کتاب
شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک صفحه 370