تاریخ سند: 9 اسفند 1350
موضوع : مجلس عزاداری در بازار سرای بوعلی
متن سند:
به : 20 ه12
از : 20 و شماره : 141666/ه
از ساعت 00:10 صبح روز 9 /12 /50 مجلس روضه خوانی در بازار سرای
بوعلی شروع و در ساعت 00:11 سیدفخرالدین حجازی منبر رفت و ضمن
سخنان خود گفت چرا می گویند سیاست از دین و دین از سیاست جدا است این
حرف را فقط استعمارگران می گویند زیرا دین یعنی سیاست.
آقایان امیرالمؤمنین
یعنی همان علی که امروز او را در تلویزیون با سه تار و در رادیو با اشعار علی
جانم علی مولا معرفی می کنند همان حضرت علی است که وقتی طلحه و زبیر
برای انجام کاری خدمتش می رسیدند چراغ را خاموش می کرد و می فرمود چون
شما برای کار شخصی به من مراجعه کردید نبایستی از چراغی که متعلق به
بیت المال مسلمین است استفاده کنید ای ملت مسلمانان نگذارید استعمار و یهود
بر شما مسلط گردد کتب اسلامی در بین جوانان ما نیست و هرچه هست مجلاتی
با عکس های زنان و دختران زیباست ای مسلمانان یهود دارد کشورهای
اسلامی را یکی پس از دیگری تسخیر می کند و بدانید که لبنان را هم گرفت و تنها
هدفش این است که مسلمانان را بکوبد آقایان چند چیز است که باعث از هم
پاشیدگی دین و جامعه می شود یکی عالم فاسد و دیگری زمام دار ستمگر پس
بدانید که اسلام و دین از سیاست جدا نیست ای بازاریان بدانید تا
زمانی صدای تکبیر شما از بازار بلند نشود ورشکستگی اقتصادی همچنان در
بین شما خواهد بود من نمی دانم چرا وضع بازار این چنین است مثلاً همین امروز
دیدم دوتا دکان باز سه تا بسته است آقایان باهم مغازه ها را ببندید یا همه باز کنید
آخر این چه رسمی است که بازاریان دارند وضع بازار خیلی بد است معامله با
یهودیان نکنید حرمت و عزت و شرف خود را نفروشید بروید از امیرالمؤمنین
بیاموزید که فرمود من باید زمام امور مملکت را به دست بگیرم تا حلقه در بینی
ستمگران بزنم و داد مظلومان را از ستمگران بگیریم آقایان اسلام را تقویت کنید
اسلام را تنها نگذارید در پایان من از بازاریان محترم تقاضا دارم که چنانچه در
طی این چند روزی که من در بازار منبر رفتم سخنانم خدای ناکرده جسارت آمیز
بوده مرا ببخشید چون من قدرت روحی ندارم.
پس از ذکر مصیبت درباره امام
چهارم این مجلس در ساعت 05:12 پایان یافت.
نظریه شنبه: سید فخرالدین حجازی در این چند روزه که در سرای بوعلی منبر
رفت تحت تأثیر احساسات خود تا حدودی از گرانی ارزاق انتقاد و گه گاه
سخنان تحریک آمیزی را بیان می داشت.
نظریه یکشنبه ـ با توجه به سوابق موجود سید فخرالدین حجازی از افراد
متعصب مذهبی است که گاهی اوقات در منابری تحت تأثیر مجلس و احساسات
شخصی خود سخنان انتقادآمیزی را عنوان می کند ولی به نظر می رسد که با
طناب شخص مخالفی نباشد و بیان سخنان انتقاد آمیزش به منظور جلب توجه
اهالی بازار و دعوت وی برای مجالس آینده باشد.
نظریه 20 و نظریه یکشنبه مورد تأیید می باشد.
نظریه سه شنبه: 20 ه 12 که قبلاً گزارشات خبری در مورد ...
سپاهی
نظریه چهارشنبه: نظریه سه شنبه مورد تأیید است.
دایره بررسی
در گزارش روزانه درج شود.
توضیحات سند:
به : ریاست ساواک مدیریت کل
اداره سوم 312.
از : ساواک تهران
تاریخ : 10 /12 /50
شماره:141557 /12ه
موضوع : برگزاری مراسم
عزاداری
پیرو 141489 /20 ه 12 ـ
6 /12 /50
مراسم عزاداری حضرت
سیدالشهدا روز 7 /12 /50 در
تهران و حوزه استحفاظی
ساواک های شمیرانات ـ دماوند
ـ کرج ـ شهرری به خوبی برگزار
و هیچ گونه اتفاق سویی رخ
نداده است فقط در بازار تهران
فخرالدین حجازی مطالبی ایراد
نموده که سخنرانی وی روی
نوار ضبط و همراه گزارش خبر
مربوطه متعاقبا ایفاد خواهد
گردید.
رئیس ساواک تهران
نواب
دایره عملیات ـ بهره برداری
شود.
منبع:
کتاب
فخرالدین حجازی به روایت اسناد ساواک صفحه 310