صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : منزل خمینی

تاریخ سند: 2 مرداد 1354


موضوع : منزل خمینی


متن سند:

از : 21 به : 312شماره : 983 /21 ساعت 9000 روز 31 /4 /54 به منزل خمینی رفتم جز چند نفر طلبه ای که آمدند در بیرونی مدتی نشستند و پس از صرف چای رفتند کس دیگری به منزل مذکور مراجعه نکرد.
از شیخ مهدی صادقی سؤال کردم چطور کسی وجوهات نمی آورد صادقی گفت مردم می ترسند بعضی ها آخر شب می آیند.
چون منزل زیر نظر مأمورین است.
گفتم الان که من آمدم مأموری ندیدم.
گفت معلوم نیست بعضی روزها هستند و بعضی روزها نیستند.
سؤال کردم افرادی که می خواهند وجوهات بدهند خودشان مراجعه می کنند یا با واسطه پول می فرستند.
گفت اکثرا طلاب واسطه هستند و پول می آورند و خود افراد خیلی کم مراجعه می کنند.
افرادی که می خواهند وجوهات بدهند در خارج از منزل به طلابی که اجازه جمع آوری وجوه دارند مراجعه و حساب می کنند و پول را در اختیار آنان می گذارند.
اینگونه طلاب پول را در منزل تحویل آقای پسندیده می دهند.
ایشان هم به نام دهنده وجه قبض رسید از طرف خمینی می دهد سؤال کردم چه کسانی در زمینه جمع آوری سهم امام برای آقای خمینی بیشتر فعالیت دارند؟ گفت معلوم نیست زیرا همه آقایان طلاب آقا را دوست دارند.
نظریه شنبه : بین طلاب عده زیادی هستند که از همه مراجع اجازه جمع آوری سهم امام دارند و اشخاصی که وجوه می پردازند به این طلاب مراجعه می کنند.
طلبه ای که اجازه دارد از آنان سؤال می کند که از کدامیک از آیات تقلید می کنند و می خواهند پول به کدامیک بدهد دهنده پول آیت اله مورد نظر خود را می گوید و حساب سال می کند و آنچه بدهی شد به طلبه مذکور می پردازد.
او هم به آیت الهی که برایش پول داده شده می پردازد و از او قبض رسید دریافت داشته به دهنده پول می رساند.
با این ترتیب که عرض شد و باتوجه به این که مردم شخصا از مراجعه به منزل خمینی بیمناک می باشند و مراجعه نمی کنند لذا شناسایی افرادی که به خمینی پول می دهند با مراقبت از داخل منزل و پسندیده مقدور نیست.
نظریه یکشنبه : در اجرای اوامر صادره در مورد شناسایی اشخاصی که وجوه شرعی را به خمینی می پردازند منابع توجیه گردیده اند تا مرتبا به بهانه هایی به داخل منزل نفوذ و مراجعین و افراد موردنظر را شناسایی کنند ولی همانطور که در متن گزارش خبر و نظریه شنبه به عرض رسیده و سابقه امر هم نشان می دهد و باتوجه به اطلاعاتی که از سایر منابع کسب شده که مؤید نظریه شنبه می باشد احتمال موفقیت از این طریق بسیار ضعیف به نظر می رسد.
شراره نظریه دوشنبه : نظریه یکشنبه مورد تایید است.
پارسا نظریه سه شنبه : صحت خبر و نظریات فوق تأیید می شود.
آذرخش

منبع:

کتاب حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک صفحه 312


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.