صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت

تاریخ سند: 24 آبان 1350


موضوع : تشکیل جلسه مذهبی در مسجد هدایت


متن سند:

رونوشت گزارش خبر شماره 13518 /20 ه 12 ـ منبع 617 از ساعت 1130 روز جمعه 19 /8 /50 حدود 1500 نفر از طبقات مختلف مردم در مسجد هدایت اجتماع نموده بودند و به علت کثرت جمعیت طالقانی هنگام نماز جماعت در میان در ورودی مقبره1 که از داخل خیابان باز می شود ایستاده و نماز را برگزار کرد.
طالقانی طبق معمول روز 19 /8 /50 سخنرانی نکرد زیرا شب گذشته که مصادف با شب 21 ماه رمضان و شب قدر بود از ساعت 2400 تا 0200 در مسجد ضمن احیاء سخنرانی مفصلی ایراد نمود و بنا به اظهار حاضرین جمعیت به قدری زیاد بوده که در داخل کوچه جنب مسجد.
شبستان مقبره و پیاده رو استانبول مردم ایستاده بودند و قرار است وی شب 23 ضمن گرفتن احیاء سخنرانی نماید و همچنین روز جمعه طبق معمول سخنرانی نماید ضمنا پس از نماز جماعت مهندس تاج عضو انجمن اسلامی مهندسین ضمن مقدمه ای گفت سه روز از طرف این انجمن در این محل مجلسی برقرار است که دو روز آن را مطهری در بحث اختصاصی در مورد ایدئولوژی در اسلام سخنرانی و روز سوم جعفری در برنامه ای دیگر سخنرانی می نماید پس از سخنان وی در ساعت 1330 مطهری به مدت 75 دقیقه پیرامون ایدئولوژی در اسلام صحبت نمود و در ساعت 1415 معادیخواه در دنباله گفتار گذشته خود تحت عنوان رهبریت در اسلام و تشریح زندگی حضرت موسی و دشواریهایی که موسی در زمان خود با مردم داشت صحبت و در خاتمه سخنانش بحث خود را درباره برنامه های هدایت کننده اسلام برای مردم ادامه داد و گفت اگر ما به درستی و به دقت مفاهیم حقیقی قرآن را درک و اندکی توجه به آن می کردیم می توانستیم هر یک برای خود رهبری باشیم یعنی آن قدر مفهوم اسلامی را درک کنیم که پس از برخورد با جمع یا جماعتی آنان را تحت رهبری خویش درآوریم و این گونه دچار انزوا و در حالت گوشه گیری نبودیم چرا ملت مسلمان نبایستی خود اراده و عزمی قوی داشته باشد تا در سرنوشت خویش سهیم و آزاده زندگی نماید.
سخنان نامبرده در ساعت 1530 پایان یافت و در طول مدت مذکور از طرف سیدابراهیم ـ حاجی جواد جباری ـ حاجی مرتضی صادقی به طالقانی مراجعه و از او خواسته شد تا اجازه جمع آوری پول از مردم بدهند چون 12 هزار تومان مسجد برای تعمیر دیوار خارج که با سنگ مرمر درست شده بدهی دارد ولی طالقانی موافقت نکرد که از مردم پول جمع آوری شود و فقط این سه نفر اظهار داشتند هرکس می خواهد کمک به ساختمان مسجد نماید کمکهای خویش را به صندوق اعانه مسجد بریزد.
افراد شناخته شده عبارت بودند از آقایان طالقانی.
مطهری واعظ.
دکتر باهنر.
معادیخواه.
دکتر سحابی.
دکتر شیبانی.
شاه حسینی.
رادنیا.
حاجی شانه چی.
شالچی.
حاجی اسلامی.
حاجی مرتضی صادقی.
حاجی جواد جباری.
حاجی میرزایی.
حاجی امیرخانی.
سهام[حسام]الدین انتظاری.
بهفروزی.
رضاخانی.
هزارخانی.
حسن تهرانی.
قاسم حسینی.
موسوی صحاف.
احمد سلطانی.
حجتی بازاری.
حجتی دانشجو.
حسن افتخاری.
مهدی خمسه ای.
حکیمی.
محمود قدس.
احمد فراهانی.
مصطفی صادقی.
سیدابراهیم موسوی.
فروزان1.
حاجی جوهری.
مهندس تاج.
حسین صبحدل.
محمدعلی هوشیاری.
حسینی مرکزی.
موسوی.
قاضی.
اکبر فتوت.
مروج.
ابراهیم کریمی.
وفایی.
اسمعیل امیرخانی.
حسین کتابنویس.
محمد خلیل نیا.
رضا سلیمی.
سیدحسین میرحسینی.
فدایی فر.
حاجی جلیلی.
محمد خوانساری.
محمدعلی یزدان پناه.
درستکار.
محمدمهدی یزدان پناه.
حاجی طاهری ساعت فروش بازار.
نظریه شنبه : در موقع خروج افراد به دسته های چند نفری دور هم جمع و هر دسته ضمن ملاقات با یکدیگر با هم صحبت و سپس مسجد را ترک می نمودند.
نظریه یکشنبه : یادشدگان سیدمحمود طالقانی.
مرتضی مطهری.
دکتر جواد باهنر.
عبدالمجید معادیخواه.
دکتر یداللّه سحابی.
دکتر عباس شیبانی.
حسین شاه حسینی.
عباس رادنیا.
حاج محمد مدیر شانه چی.
حسام الدین انتظاری.
محمد بهفروزی.
بهمن رضاخانی.
حسین نیری عدل معروف به حسن تهرانی.
محمدحسین صادقی ختنی.
اسد موسوی.
حسن افتخار اردبیلی.
ابوالفضل حکیمی.
اله پناه مروج عاشری می باشند که در 312 دارای سابقه هستند.
نظریه چهارشنبه : نظریه یکشنبه مورد تأیید می باشد.
پاد رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 123017 می باشد.
در پرونده 66682 بایگانی شود

توضیحات سند:

1ـ همان گونه که در مقدمه کتاب توضیح داده شد تعدادی قبر مربوط به خاندان هدایت و برخی دیگر در مسجد هدایت موجود است که این بخش از مسجد دری جداگانه داشت.
به این قسمت از مسجد مقبره یا مقبرهها گفته می شد.
1ـ ساواک علت حضور وی را در مسجد هدایت چنین گزارش می دهد: «نامبرده خواننده مذهبی تلویزیون است.
فقط در ایام ماه مبارک رمضان در جلسات مسجد هدایت شرکت می کند.
»

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد هدایت به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 305


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.