تاریخ سند: 16 شهریور 1343
موضوع : روحانیون
متن سند:
شماره : 1640 /326
طبق اطلاع در ظرف 3 روز گذشته اعلامیه مشروحی1 از طرف آیت الله
میلانی به جانبداری از آیت الله حکیم و مخالفت شدید با سیاست آمریکا و
انگلیس چاپ گردیده که در آن تضعیف روحانیت در عراق و ایجاد محدودیت
برای روحانیون را بر اثر اقدامات سیاسی انگلیس و امریکا قلمداد کرده است.
ضمنا اعلامیه مفصلی نیز از طرف آیت الله خمینی صادر شده که گویا در حال
چاپ توقیف گردیده ولی برای چاپ مجدد به شهرستان کاشان و اصفهان
فرستاده اند و فلسفی واعظ2 نیز به دستور آیت الله خمینی در شهرستان به منبر
رفته و به سیاست ضد روحانی و مذهب دولت عراق حمله می کند و در ضمن
مطالبی نیز در مورد سیاست روز ایران به طور کنایه بیان می نماید و طبق اطلاع
هزینه مسافرت و سخنرانی مشارالیه از طرف آیت الله خمینی تأمین می گردد.
یکی از روحانیون مطلع اظهار داشته در صورتی که دولت ایران در این موقع که
اختلاف نظر شدید بین روحانیون ایران و عراق با دولت عراق ایجاد شده برای تبلیغ
علیه عراق و مصر از وجود آنها استفاده نماید و توجه بیشتر نسبت به روحانیون
معتدل مبذول دارد از نظر داخلی و خارجی بهره برداری بزرگی خواهد
نمود.
بخش 321 1ـ آیا اطلاع دیگری مبنی بر صدور چنین اعلامیه ای رسیده است؟ 2ـ
موضوع احتیاج بررسی بیشتر از طریق منابع دیگر دارد اصل در پرونده خمینی بایگانی
است...
23 /6
توضیحات سند:
1ـ با توجه به بررسی انجام
یافته در پرونده موضوعه
حضرت آیت الله میلانی (ره) در
اسناد ساواک به اعلامیه مذکور،
و همچنین اعلامیه حضرت امام
خمینی (ره) (پاراگراف دوم)
دسترسی پیدا نشد.
2ـ در پی رفع ممنوعیت منبر
مرحوم حجت الاسلام
والمسلمین آقای فلسفی در 26
اردیبهشت 1343 ایشان
موضوع را بلافاصله طی
تلگرافی به اطلاع امام خمینی
(ره) می رساند (متن تلگراف به
این شرح است : «محضر مبارک
حضرت مستطاب آیت الله خمینی
دامت برکاته.
خاطر محترم را
مستحضر می دارد که به فضل
الهی از منبر رفتن حقیر رفع
مانع شد.
با تشکر از عواطف
مبذوله، طول عمر حضرت
آیت الله را از خداوند بزرگ
خواستارم.
فلسفی)
آقای فلسفی در ضمن خاطرات
خود، در این خصوص می گوید:
«در تیر ماه 1343 که مصادف با
اول ربیع الاول بود، جهت ده
شب سخنرانی عازم کرمان
شدم...
.
در سفر به کرمان متوجه
شدم، با توجه به ارادتی که من
نسبت به امام دارم
دعوت کنندگان از من قبلاً
متوسل به امام می شوند.
ـ با
توجه به تقاضای مکرر مردم، و
شهرهای مختلف از امام مبنی بر
دعوت از آقای فلسفی برای منبر
رفتن ـ امام نیز در پاسخ به
تقاضای شهرهای مختلف از
آقای فلسفی می خواستند،
دعوت آنها را برای منبر رفتن
بپذیرد.
مثلاً، در پی تقاضای
مردم سیرجان، امام طی
تلگرافی در 27 تیر ماه
1343 از آقای فلسفی خواستند،
تا ضمن پذیرفتن دعوت مردم
سیرجان وضعیت خطیر کشور و
تهدیداتی را که از سوی استعمار
و عمال متوجه اسلام و مسلمین
بود، به اطلاع مردم برسانند، متن
تلگراف امام به این شرح است :
«حضرت حجت الاسلام خطیب
شهیر آقای فلسفی دامت
افاضاته» رفسنجان.
تلگرافی از
طرف اهالی محترم سیرجان رسید
که از جنابعالی تقاضا شود دعوت
آنها را بپذیرید، مقتضی است
برای جبران گذشته، و خفقان
موجود پذیرفته شود، به اهالی
محترم رفسنجان و سیرجان و
دیگران از قبل حقیر، پس از اهداء
سلام وافر تذکر بدهید که امروز
در مقابل دست های ناپاک اجانب
که خطر عظیم بر اسلام و مسلمین
متوجه است، لازم است وحدت
کلمه و اعتصام به حبل اللّه به شعائر
اهمیت بیشتری بدهید و
جمعیت های خود را فشرده تر و
انبوه تر فرمایید و در مقابل عمال
استعمار و دستگاه جبار به صفوف
خود در جماعات و اجتماعات
مذهبی برای احقاق حق و ابطال
باطل، بیفزاید، « فأما الزبد فیذهب
جفاء، و اما ماینفع الناس فیمکث
فی الارض»*
هرگز در مقابل اظهار حق و
ترویج احکام اسلام، از ارعاب و
ارهاب های بی مغز نهراسید و در
عین حال کمال آرامش و بهانه
ندادن به دست دستگاه جبار،
حقوق حقه خود را که عمل به
احکام اسلام و آزادی خطباء
محترم و نویسندگان معظم است
مطالبه نمائید و دولتها را از خطر
اسرائیل آگاه نمائید و دولت را از
این که اجازه داده است اوراق
ضاله از قبیل «کتاب انتقاد» و
«طرح قانون خانواده» منتشر
شود، استیضاح کنید و از
خلافکاری ها و قانون شکنی های
دستگاه در مجامع عمومی
یادآوری نمائید و مظالم دولتها
را هر چه بیشتر و با هر وسیله ای
انتشار دهید و برای عظمت اسلام
و ممالک اسلامی و قطع ید
اجانب خصوصا اسرائیل که در
حال جنگ با مسلمین و اسلام
است در مجامع عمومی دعا کنید
و از گناهان خود توبه کنید و به
ولی عصر و ناموس دهر «عج»
برای رفع گرفتاری ها پناه ببرید.
والسلام علیکم و رحمه اللّه
روح اللّه الموسوی الخمینی.
آقای فلسفی پس از پایان سفر به
استان کرمان بنا به درخواست
علماء و مردم مؤمن اصفهان
ایشان در بیان استقبال بی نظیر
مردم اصفهان برای ده شب منبر به
آن شهر رفت.
در هنگام ورود
اعلامیه ای به نشانه خیر مقدم و
در محکومیت رژیم شاه و دفاع
از نهضت امام در شهر اصفهان
منتشر شد.
پس از پایان دهه مقرر، امام طی
تلگرامی که در تاریخ 31 مرداد
43 برای ایشان فرستاد توصیه
فرمود که بنا به تقاضای مردم
اصفهان، منبرهای خود را ده روز
دیگر تمدید کرده و دعوت مردم
شیراز را بپذیرند.
البته لازم به ذکر است، آن چه در
سند آمده است «هزینه مسافرت
و سخنرانی مشارالیه...
» همان
است که بر اساس ادعای ساواک
امام مبلغ قابل توجهی پول برای
آقای فلسفی حواله نمود تا میان
وعاظی که در محرم آن سال
ممنوع المنبر شده بودند.
و در
تنگنای مالی قرار داشتند تقسیم
کند.
ر.ک : مرکز اسناد انقلاب
اسلامی، خاطرات حجت الاسلام
فلسفی، صص 288 تا 290
* ـ اما آن کف ـ که بر روی آب
است ـ به زودی نابود می شود.
و
اما آنچه بخیر و منفعت مردم است
در زمین باقی می ماند.
سوره
الرعد، آیه 17
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 116