تاریخ سند: 15 مرداد 1351
موضوع: تفسیر و قرائت قرآن وسیله شرافت
متن سند:
از: 20/ﻫ /م
به: 20/ﻫ /12 شماره: 569 /20/ﻫ/م
در ساعت 1630 روز 13 /5 /51 جلسه تفسیر و قرائت قرآن در باغ حاجی توسلی محل انجمن کاوشهای علمی و دینی دماوند1 تشکیل گردید.
شرافت در تفسیر آیات 266 و 267 از سوره بقره چنین بیان نمود در واقع خداوند است که صدقه را میگیرد و از هر مالی نمیشود صدقه داد مال باید حلال باشد و از طرق صحیح و شرعی به دست آمده باشد نه اینکه بلیط بخت آزمائی بخری و برنده شوی و پول آن را به صدقه بدهی نه خیر بلیط بختآزمائی2 خریدن قمار است پولی که از آن ببری حکم پول قمار را دارد هرچند بگویی از این پولها مدرسهها، درمانگاهها، کودکستانها، بیمارستانها ساخته میشود برفرض که پول کاغذ پارهها را از این چیزها بسازند باز قمار است چون تو به نیت جوائز آن بلیط را میخری و اگر جوائزی که اعلام میشود از آن بردارند نمیخری و آدم عاقل و مومن از این پول ها نمیدهد.
شرافت درخصوص مال و منافع اظهارداشت استعمار وقتی بخواهد پدر یک ملت را درآورد اول خوار و بار و منابع حیاتی او را میگیرد و به تمام معنی استعمار یک ملت و مملکت را محتاج خودش میکند درواقع نانی که با هزار واسطه از نانوائی میخریم گندمش را استعمار میدهد برای اینکه همیشه محتاج او باشیم صنایع مونتاژ میدهد یعنی استعمار فهمیده که اگر خوار و بار و منابع در اختیار ملت باشد شکمش سیر میشود و وقتی ملتی سیر شد به یاد آزادی و استقلال و آقائی خودش میافتد و چون مستغنی است طغیان میکند و زیر بار استعمار نمیرود.
نامبرده راجع به آزادی گفت آسمان و زمین و هیچ یک از مخلوقات خداوند آزادی و اختیار را قبول نکرد جز انسان که مختار است و عقل دارد و باید از این عقل استفاده کند راه را انتخاب نماید ما راه را انتخاب کردهایم انشاالله باید عمل کنیم.
شرافت در پایان فرق بین عاقل و مزور را اینگونه بیان داشت آن کس و قیصری که بخاطر یک دستمال یک مشت را میکشد این علامت عقل نیست این کار سیاستمداران و حیله گران و مزوران است عقل چنین نیست و عاقل از این کارها نمیکند این زرنگی است اگرچه رنگ عقل داشته باشد مثل وقایعی که دیده و میبینیم در این جلسه الویری، شریعتمداری، رهنما، میرزائی، اخوان اقبلی[اقبالی]، ندیمی، صفری، آقائی، اولادی، نمازی، محمدابراهیم میرزائی، درویشی و عدهای از افراد محلی و دانشآموزان که جمعاً حدود 70 نفر بودند شرکت داشته.
این جلسه در ساعت 1815 پایان یافت.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش خبر مورد تائید میباشد.
ساسان
نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه تائید میشود.
نظریه 20/ﻫ/م : نظریه دوشنبه تائید میگردد.
نظریه سه شنبه 20ﻫ 12: اصلح است نامبرده احضار و تذکرات لازم به وی داده شود سپاهی
نظریه چهارشنبه 20ﻫ 12: نظریه سه شنبه مورد تائید میباشد.
پاد
درساعت 13 روز 24 /5 /51 به بخش 312 واصل گردید
آقای مجتبوی
بهرهبرداری و دستور مراقبت داده شود25 /5
توضیحات سند:
1.
آقای مرتضی الویری در اینباره میگوید: «پیش از ورود به دانشگاه، در شهرستان دماوند یک تشکیلات مذهبی را با یاری دوستانی همچون آقای حسین شریعتمداری، آقای محمود صفری و آقای اصغر نوروزی پایه ریزی کردیم و عنوانش را گذاشتیم «انجمن کاوشهای دینی و علمی».
آن گاه سعی کردیم از چهرههای مذهبی سرشناس، همچون آقای امامی کاشانی، شهید باهنر، آقای هاشمی رفسنجانی و دیگران دعوت کنیم تا در آنجا برای ارشاد و راهنمائی مردم دماوند سخنرانی کنند.
»
خاطرات مرتضی الویری، ص 24
2.
بلیط بختآزمایی یکی از ترفندهایی بود که تحت عنوان «بنگاه بخت آزمایی ملی» برای سودجویی بیشتر و ترویج فرهنگ قماربازی تحت نظر اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی طراحی شده بود.
اجرای این طرح صرف نظر از اینکه در هر هفته سود شایانی را نصیب این بنگاه میکرد، بسیاری از مردم را نیز درگیر تفکر تخدیری ناشی از برنده شدن و به کاخ آرزوهای خویش رفتن کرده بود.
برخی از مردمی که در فقر ناشی از سیاستهای استعماری رژیم شاهنشاهی و در سخت ترین شرایط زندگی قرار داشتند و منابع روزمینی و زیرزمینی آنها توسط غارتگران بین المللی به یغما برده میشد، دل خوش میکردند که شاید با خرید یک یا چند فقره بلیط بختآزمایی، به جمع میلیونرهای جامعه وارد شوند.
منبع:
کتاب
شهید سید محمد جواد شرافت به روایت اسناد ساواک صفحه 225