صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: جلسه منزل سیدابوالحسن رفیعی قزوینی*

تاریخ سند: 17 مهر 1350


موضوع: جلسه منزل سیدابوالحسن رفیعی قزوینی*


متن سند:

به: ۳۱۲ تاریخ: 17 /7 /50
از: ۲۰ﻫ ۱۲ شماره: 12545 /20 ﻫ 12
موضوع: جلسه منزل سیدابوالحسن رفیعی قزوینی*

قبل از ظهر روز 10 /7 /50 که عده‌ای از روحانیون در منزل نامبرده بالا گرد آمده بودند ضمن صحبت‌های متفرقه شیخ نجات قمی اظهار داشت عده‌ای از میهمانانی که برای شرکت در جشن‌ها دعوت شده‌اند به تهران آمده‌اند و از میان آنها ۱۷۰ نفرشان آشوری هستند و مسلماً این آشوری‌ها وابسته به سازمان سیای آمریکا می‌باشند و برای حفظ جان رؤسای خود چند روز زودتر به ایران آمده‌اند آیت‌اله قزوینی گفت آشوری‌ها مردمان نادرستی هستند و از نظر مذهب هیچ مسلمانی نباید با اینها در تماس باشد من که یک دفعه مریض شده بودم دکتر آشوری برای معالجه‌ام تعیین شده بود او را نپذیرفتم سپس صحبت از وضع تهران شد آیت‌اله قزوینی گفت شنیده‌ام افراد پلیس دوبه‌دو می‌گردند و از ساعت ده یازده شب به آن طرف به هر کس ظنین بشوند می‌گیرند من اصلاً می‌خواهم بگویم این جشن‌ها با این مخارجش چه نفعی برای ملت دارد خدا می‌داند که چقدر خرج بی‌خودی شده است و آنگاه آقایان نقدی، صالحی و شیخ محمد زاهدی و سید محسن رفیعی هر کدام به نوبه خود مطالبی درباره جشن‌ها و کنترل اوضاع و احوال بیان داشتند و مجلس ختم شد.
نظریه شنبه. شنبه نظری ندارد.
توضیح یکشنبه. در بین مردم شایع است که از بیستم مهرماه تا پایان جشن‌ها از ساعت ۲۰۰۰ الی ۰۶۰۰ روز بعد در تهران حکومت نظامی می‌شود. آمال
نظریه سه‌شنبه. نظری ندارد. سپاهی
نظریه چهارشنبه. نظری ندارد. یاد
١- دایره عملیات
۲- آقای ذبوتی
بولتن گزارش روزانه - بررسی و بهره‌برداری شود و مراقبت از جلسات مذکور همچنان برقرار است و نتایج حاصله ناخوانا
19 /7 /50

توضیحات سند:

* حضرت آیت‌الله حاج سیدابوالحسن حسینی رفیعی قزوینی در حدود سال ۱۳۱۵ قمری در قزوین متولد شد. ایشان در حوزه‌های علمیه قزوین، تهران و قم تحصیل و تدریس حکمت و عرفان و ریاضیات داشته و در این شهرها مقلدینی نیز داشته است. در اواخر سال ۱۳۴۲ با اصرار بسیاری از فضلای تهران جهت تدریس و اقامت دعوت می‌شود و پس از هجرت در مسجد تهران به امامت مشغول می‌گردند. در سند بیوگرافیک ساواک ایشان چنین آمده است: "خمینی مدت چهار سال نزد آیت‌ا... رفیعی درس خوانده و در حال حاضر از لحاظ علوم دینی و فقه و فلسفه و غیره همتایی ندارد و متقابلاً خمینی از او شنوایی دارد."
ساواک طی گزارش‌های متعددی نحوه فعالیت و مبارزه ایشان را چنین ثبت نموده است: "در سال ۱۳۳۸ علیه موسیقی مبتذل در قزوین اعتراض کرده است. در ماجرای حمله به مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ بیانیه‌ای منتشر کرد. نامبرده در مورخ 19 /5 /1342 به ملاقات آیت‌الله خمینی در محل حبس ایشان رفته و به مدت نیم ساعت با یکدیگر ملاقات داشته‌اند. در سوم ربیع الاول سال ۱۳۸۳ ق نیز اعلامیه‌ای در پشتیبانی از آیت‌الله خمینی و روحانیون افراطی صادر نموده و از علمای مهاجر تهران نیز حمایت کرده است. طی گزارش 22 /10 /1342 نام وی در لیست مخالفین شدید دولت منجمله، میرزا احمد آشتیانی، حاج شیخ محمد تقی آملی، حاج شیخ محمدرضا تنکابنی و آیت‌‌ا... فلسفی ذکر گردیده است. در تاریخ ۱۶/آبان/۱۳۴۳ و تبعید آیت‌ا... خمینی به ترکیه، وی تلگرافی خطاب به دولت ترکیه ارسال و طی آن اعلام داشته: "میهمان عالیقدری که در این ایام قدم به خاک ترکیه نهاده یکی از مراجع بزرگ دینی و نمونه کاملی از علم و فضیلت و تقوی است. از ملت همسایه خود انتظار می‌رود که به سپاس احترام به علم و فضیلت، مقدم میهمان ارجمند خود را محترم شمرده و برای همیشه نام خود را در ردیف علاقمندان به علم و تقوی ثبت نمایند." آیت‌ا... رفیعی قزوینی در سن ۹۷ سالگی به علت بیماری قلبی در ساعت ۲۴ مورخ 23 /10 /1353 در بیمارستان الوند تهران دعوت حق را لبیک گفت و شهربانی با تشییع جنازه وی مخالفت کرد و چون به زعم ساواک این مخالفت پلیس به مصلحت نبود به شهربانی متذکر شد با تشییع جنازه نامبرده در روز اول محرم موافقت می‌شود. و پس از آن جنازه ایشان به قم انتقال داده شد.
- اسناد ساواک، پرونده‌های انفرادی

منبع:

کتاب بزم اهریمن / جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی - جلد 4 صفحه 330

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.