صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: هیات ‌بنی‌فاطمه

تاریخ سند: 18 آبان 1351


موضوع: هیات ‌بنی‌فاطمه


متن سند:

از: 20 ﻫ 12 تاریخ: 18 /8 /1351
به: 312 شماره: 15941 /20 ﻫ 12
موضوع: هیات ‌بنی‌فاطمه

در جلسه هیات مذکور آقای ناصر مکارم شیرازی در ساعت 2100 به منبر رفت و ابتدا به سؤالات زیر پاسخ داد:
1. آیا به امید اینکه حضرت قائم ظهور خواهند فرمود و دنیا را پر از عدل و داد خواهند کرد ما باید در مقابل هر ظلم و ستم و فساد ساکت بنشینیم؟
جواب. خیر، ما برای خود دارای وظیفه‌ای هستیم که باید بدان عمل کنیم و در مقابل هر ظلم و ستمی به پا خیزیم و از حریم خود دفاع کنیم و آنهایی که می‌گویند به من چه و به تو چه و امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند، باید بدانند که از دوستان امام زمان نمی‌باشند بلکه از دشمنان او هستند بنابراین انتظار ظهور حضرت حجت نباید مانع از انجام وظایف ما باشد.
2. چرا حضرت محمد کتباً حضرت علی را به جانشینی خود انتخاب نکرد تا مسلمانان بعد از وفات آن حضرت دچار اشکال نشوند؟
جواب. حضرت محمد به خوبی می‌دانست که مخالفان اسلام هیچگاه زیر بار یک ورق کاغذ نمی‌روند و ممکن بود بهانه‌هایی در مورد قلابی بودن آن سند بیاورند، لذا حضرت محمد در میان صدهزار حاجی یعنی انسان زنده و گواه و شاهد عادل علی را خلیفه مسلمین بعد از مرگش معرفی نمود.
3. چرا اسلام، چه در زمان حضرت محمد و چه بعد از وفات آن حضرت جنبه جهانی پیدا نکرد؟
جواب. برای اینکه ستمگران و دشمنان این دین بزرگ عدالت‌گستر همواره مردم را اغفال می‌کنند و نمی‌گذارند دستورات دین اسلام به خوبی در میان مردم اجرا شود و اگر تمام دستورات دین اسلام اجرا شود، در مدت کوتاهی این دین جهانگیر خواهد شد زیرا تاکنون هیچ مکتب مذهبی و سیاسی بالاتر از اسلام نیامده و نخواهد آمد.
4. در یکی از سوره‌های قرآن آمده است که روزی حضرت خضر و حضرت موسی از بیابانی می‌گذشتند. خضر غلامی را کشت. حضرت موسی به او گفت چرا این کار را کردی. خضر جواب داد این غلام بزرگ می‌شد و ممکن بود پدر و مادر مسلمان خود را بکشد. آیا قصاص قبل از جنایت جایز است؟
جواب. البته ممکن بوده است شخص مقتول بعد از بلوغ، جوان شرور و مزاحم دین و مذهب بشود. ضمناً اعمال خضر و عزرائیل اعمال تکوینی است و به آنها این اجازه داده شده است مثلاً وقتی عزرائیل جان کودکی را می‌گیرد آیا گناهکار است و باید جهنم برود. خیر زیرا عمل او اجرای قانون طبیعت است. مکارم سپس آیاتی از قرآن مجید را قرائت و تفسیر نمود و در ساعت 2200 به وعظ خود پایان داد.
نظریه شنبه. نظری ندارد
نظریه یکشنبه. نظری ندارد
نظریه سه‌شنبه. نظری ندارد
نظریه چهارشنبه. نظری ندارد
دایره عملیات. دایره بررسی. در گزارش روزانه درج و پیشنهاد شود به نامبرده تذکر داده شود 21 /8 /51
درج گردید 22 /8
75281 ارائه شود 22 /8 /51
با توجه به اینکه در گزارش روزانه درج گردیده است بایگانی شود 24 /8 /51










منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک - کتاب اول صفحه 564


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.