صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

به استحضار می‌رساند روز 1/1/44 ماشاءالله شرف‌الواعظین که از وعاظ اصفهان است، برای دیدن شیخ حسین خادمی می‌رود

تاریخ سند: 7 فروردین 1344


به استحضار می‌رساند روز 1/1/44 ماشاءالله شرف‌الواعظین که از وعاظ اصفهان است، برای دیدن شیخ حسین خادمی می‌رود


متن سند:

از: اصفهان تاریخ:7 /1 /1344
به: مرکز شماره: 102
تلگرافات وارده
عطف 6868 ـ 4 /1 /44

به استحضار می‌رساند روز 1 /1 /44 ماشاءالله شرف‌الواعظین که از وعاظ اصفهان است، برای دیدن شیخ حسین خادمی می‌رود؛ خادمی در حضور جواد و مصطفی ابطحی1 و چند نفر دیگر از مریدان بازاری خود می‌گوید طبق تلگرافی که میلانی کرده است، ما امسال عید نداریم؛ شما هم بایستی به مردم این موضوع بگویید. وی ضمن گفتن این جملات، کاغذی از جیب خود درآورده و گفته‎های خود را به مندرجات آن استناد کرده است ولی کاغذ مزبور را باز نکرده است و نخوانده. در تحقیقاتی که به عمل آمده، از 20 /12 /43 الی 1 /1 /44 تلگرافی از طرف میلانی به‌عنوان خادمی به اصفهان مخابره نشده است.
چون احتمال می‌دهند نامه‎های خصوصی خادمی سانسور شود، ممکن است میلانی در این مورد نامه خصوصی وسیله پیک برای خادمی فرستاده باشد. در حال حاضر در شهر اصفهان فقط دو مجلس روضه‌خوانی موجود است که تا 12 /1 ادامه دارد؛ تا حال در هیچ یک از این دو محل مطلبی در این مورد گفته نشده است. مراقبت ادامه دارد.
اینکه دستور فرموده‌اید شیخ حسین خادمی به‌عنوان نشر اکاذیب تحت تعقیب قرار گیرد، اعلام می‌گردد موضوع تلگراف میلانی را خادمی در حضور قطب و چند نفر از افراد طرف اعتماد خود گفته است. در یکی دو ماهه اخیر خادمی سوءظنی به قطب برده بود ولی قطب (مأمور در هدف روحانیون) طبق دستور ساواک روش خود را به‌نفع آن‌ها عوض کرد. ازاین‌جهت مجدداً تا اندازه‎ای مورد اعتماد خادمی قرار گرفته است. حال اگر بخواهیم خادمی را به اتهام عنوان شده بالا تحت پیگرد قرار دهیم، مأمور ما که با زحمت در هدف رسوخ داده‌ایم، سوخت خواهد شد. از طرفی شیخ حسین خادمی، هرچند در اثر پشتیبانی که از خمینی می‌کند، طرفدارانی برای خود پیدا کرده ولی نفوذ زیادی بین روحانیون و مردم ندارد. برای توسعه نفوذ خود بی‌میل هم نیست از طرف دولت چندی بازداشت شده، سپس مردم او را جزو مخالفین دولت به‌حساب بیاورند. در پایان مدیریت کل اداره سوم استحضار دارند باوجود اینکه حوزه علمیه2 اصفهان پس از قم و مشهد مهمترین حوزه علمیه3 ایران است، با روشی که به کار برده شده، در این چند سال اخیر خبط و خطایی از روحانیون اصفهان دیده نشده؛ اگر هم دیده شده باشد با سایر نقاط کشور قابل مقایسه نبوده و شخص خاطی با یک تلفن یا احضار، سر جای خودش نشسته است. ساواک اصفهان اطمینان می‌دهد تحت ارشاد اداره کل سوم در سال جاری هم موفق شود وظایف محوله در این خصوص را به نحو شایسته‌تری انجام دهد. این ساواک منتظر دستور مجدد اداره کل سوم می‌باشد.
102 ـ 7 /1 /44
صدقی

توضیحات سند:

1. حجت‌الاسلام سید مصطفى ابطحی در سال 1315ش. در خمینی‌شهر به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایى وارد دبیرستان شد و بعد از دو سال تحصیل در دبیرستان، به تحصیل در حوزه علمیه اصفهان پرداخت. پس از فراگیرى مقدمات راهى حوزه علمیه قم گردید و از محضر اساتید آنجا بهره برد و در سال 1340 در رشته فلسفه و حکمت دانشگاه تهران پذیرفته شد. پس از پایان تحصیلات، در تهران به تدریس در مؤسسه فرهنگى علوى قدس مشغول شد و در این مدت دوبار به ساواک احضار گردید. با پیروزى انقلاب اسلامى مسئولیت کمیته انقلاب اسلامى اصفهان (خادم الحسین) را عهده‌دار گردید و پس از آن با حضور در مراکز نظامى و غیرنظامى فعالیت فرهنگى گسترده‌اى را آغاز کرد. با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى اصفهان به عضویت شوراى فرماندهى آن درآمد. حجت‌الاسلام ابطحی پس از چند سال خدمت و تلاش مجدداً به آموزش و پرورش بازگشت و مسئولیت‌هاى مختلف را عهده‌دار گشت و سپس در دانشگاه‌هاى استان به تدریس پرداخت. از سال 1370 نیز به عنوان نماینده مقام معظم رهبرى در دانشگاههاى اصفهان و علوم‌پزشکى مشغول خدمت گردید.
2 و 3. در اصل: علمی

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی- 05 صفحه 5


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.