صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: انعقاد مجلس جشن به مناسبت عید سعید فطر

تاریخ سند: 1 آذر 1350


موضوع: انعقاد مجلس جشن به مناسبت عید سعید فطر


متن سند:

گزارش خبر
از: 20 /ﻫ/ م تاریخ: 1 /9 /50
به: 20/ﻫ/ 12 شماره: 971 /20 م
منبع: 4184
موضوع: انعقاد مجلس جشن به مناسبت عید سعید فطر


از ساعت 2045 روز 28 /8 /50 مجلس جشنی به مناسبت عید سعید فطر از طرف انجمن دینی و علمی‌در دماوند محله فرامه باغ حاج توسلی منعقد گردید در این مجلس ابتدا شایسته سوره جمعه از قرآن مجید را تلاوت نمود و سپس شریعتمداری عضو انجمن ترجمه خطبه‌ای از خطبت حضرت امام حسین(ع) که حاکی از سرزنش مردمی بود که زیر بار ستم و زور و فشار و بردگی و بدبختی قرار گرفته بودند را قرائت و در ساعت 2100 دکتر باهنر سخنران جلسه سخنرانی خود را تحت عنوان عید واقعی شروع کرد و گفت که مسلمانان دو عید واقعی دارند یکی عید فطر و دیگری عید قربان است که در متن اسلام می‌باشد و در خصوص زکوه عید فطر مطالبی ایراد و ضمن توضیح کلمات غنی و فقیر اضافه کرد در اسلام شخصی که معاش روزانه خود و خانواده را دارد و از این ممر امرار معاش می‌کند غنی است و کسی که از معاش روزانه کمبود دارد فقیر است و بایستی مسلمانان زکوه فطر و یا صدقات خود را به مستحقین بدهند ولی بهتر است این‌گونه صدقات در صندوقی جمع آوری شود و چند خانواده مستحق را برای همیشه از فقر نجات دهند با این صدقات برای آنها ایجاد کار دائمی و سرمایه گذاری کرد و به آنها قرض الحسنه بدهند و افزود خودم در تهران این کار را کرده‌ام در این هنگام بیان داشت منظور اصلی از بحث امشب این است که چرا ما عید می‌گیریم چون وظیفه را انجام داده‌ایم یعنی یکماه روزه ماه رمضان را گرفته‌ایم و نماز آن را خوانده‌ایم و در این روز که ماه رمضان سپری شده خوشحالیم از اینکه انجام وظیفه کرده‌ایم و روح خود را صفا داده و پاک نموده‌ایم و لذا این شادمانی را جشن می‌گیریم و سپس اشاره به آیات شوره والشمس والضحی کرد که در نماز عید فطر خوانده می‌شود منجمله آیه قد افلح من زکی کرد. و سخنانی در اینباره ایراد نمود و گفت چند وقت قبل در دانشگاه برای دانشجویان سخنرانی تحت عنوان عقیده و حرکت داشتم توضیح دادم که عقیده باید مثل اعضاء بدن متعلق به انسان باشد و در راه تحقق بخشیدن به عقیده‌اش فداکاری و جان بازی کند یعنی همین طور که دست و گوش و چشم متعلق به بدن است عقیده هم جزئی از بدن باشد نه اینکه چون دیدیم پدران ما نماز خوانده‌اند ما هم بخوانیم یا روزه گرفته‌اند ما هم بگیریم یا امام زمان را قبول دارند ما هم قبول می‌کنیم دیگران هر کاری کردند بکنند ولی ضرری بما نزنند مثلاً اگر کسی فحشا و زنا یا تجاوز به ناموس مردم می‌کند بکند به ناموس ما کاری نداشته باشد اگر ربا می‌خورد بخورد از ما ربا نگیرد هر زشت کاری که دیگران می‌خواهند بکنند و مادامی که بما کار نداشته‌اند سروصدایی ما بلند نشود ولی همین که مصالح ما به خطر افتد آن وقت ما تازه نق نق میزنیم این‌طور نیست یک مسلمان باید در راه ایده و عقیده‌اش کوشا باشد و در این راه فداکاری کند و از هیچ چیزی نهراسد حرف تنها کافی نیست عمل شرط است و اینقدر از این حرف‌ها زده شد و شنیده‌اید که خسته شده‌اید فکر می‌کنم حالا دیگر وقت نیست سپس پیرامون فلسفه اعیاد فطر و قربان سخن گفت و درباره عید قربان نیز اشاره به ماجرای حضرت ابراهیم و اسماعیل فرزندش با توجه به آیات قرآن نمود و توضیح داد که وقتی عقیده جزئی از انسان باشد همه اسماعیل و ابراهیم می‌شوند و در راه عقیده فداکاری می‌کنند و لذا وقتی حضرت امیرالمؤمنین ضربت ابن ملجم مرادی را در محراب عبادت خورد نگفت (آخ وای) بلکه گفت (فزت برب الکعبه) یعنی بخدا که راحت شدم آسوده شدم چون در راه عقیده‌اش شهید گردید و در اینجا اشاره به حدیث پیغمبر اکرم(ص) بیان داشت گفت پیغمبر اکرم وقتی اصحاب از جنگی طولانی و سخت برمی‌گشتند به ایشان فرمود که از جنگ کوچک برگشتید و آماده جنگ بزرگ باشید و فرمود آن جنگ جهاد با نفس است و سپس در مورد فلسفه ایثار و کمک به مستحقین در این دو روز عید سخنانی ابراز نمود و نتیجه گرفت که یک مسلمان وقتی واقعاً شاد باشد باید شادمانی خود را عید بگیرد یعنی وظیفه‌اش را خوب انجام داده باشد و در راه عقیده‌اش فداکاری کند اگر چه کشته شود ضمن اشاره به اقتصاد اسلامی‌کرد و گفت این خود بحثی مفصل است و در خاتمه ضمن چند دعا بیان نمود خدایا عید واقعی ما را زودتر برسان. همچنین برای پیروزی اسلام و برادران مجاهد اسلامی‌ دعا نمود ضمناً جمعیت حاضر در جلسه حدود هفتاد نفر بودند.
که در میان این عده اصغر نوروزی، صفری، شریعتمداری، رهنما، خرمی، محسنی فر، میرزایی، محمد مقتدائی، حسن واسعی، شایسته آموزگار، ناصر گودرزی پارچه فروش، چند نفر از مأمورین شهربانی مشاهده گردید.
این جلسه در ساعت 15 /22 پایان پذیرفت.
نظریه یکشنبه: مفاد گزارش خبر به نظر صحیح می‌رسد.
نظریه 30/ﻫ/م: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.


منبع:

کتاب شهید حجۀالاسلام دکتر محمدجواد باهنر صفحه 583


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.