صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: عدم شرکت مجتهدی در جشن ششم و پانزدهم بهمن

تاریخ سند: 4 اسفند 1348


موضوع: عدم شرکت مجتهدی در جشن ششم و پانزدهم بهمن


متن سند:

از: ن 2/ﻫ تاریخ:4 /12 /1348
به: 2/ﻫ 316 شماره: 2333/ن
موضوع: عدم شرکت مجتهدی در جشن ششم و پانزدهم بهمن

آقای مجتهدی (امام جماعت مسجد ولمرز شهرستان شهسوار در مجلس دعا و نیایش روز پانزدهم بهمن1 شرکت ننموده است و این امر باعث تعجب و حیرت افراد شرکت کننده در این جشن شده است.
نظریه منبع: اهالی انتظار دارند که نامبرده امام جماعت مسجد می‌باشد در این جشن شرکت نماید.
نظریه رهبر عملیات: نامبرده فقط یک‌بار در سال 47 روز ششم بهمن2 در آن جشن شرکت کرده است.
ملاحظات: برای تهیه مشخصات مشارالیه اقدام شده است. پیشتاز
در ساعت 9:00 روز 10 /12 /48 به بخش 316 واصل گردید.
آقای مجتبوی به علت عدم شرکت [ناخوانا] وی در صورت نداشتن عذر موجه طبق مفاد بخشنامه3 با وی عمل شود.10 /12

توضیحات سند:

1. در 15 بهمن سال 1326 محمدرضا پهلوی در سوءقصدی که به‌وسیله‌ی ناصر فخرآرایی طرح‌ریزی شده بود در دانشکده حقوق دانشگاه تهران مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت.این ترور چه ساختگی یا حقیقی بهانه‌ای شد برای: 1ـ در سال 1328 مجلس مؤسسان تشکیل و قدرت شاه برخلاف قانون اساسی اضافه شود. 2ـ حسزب توده ایران غیرقانونی اعلام شود. 3ـ حضرت آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی رهبر سیاسی مذهبی دوران که علیه انگلیس و درباریان و صهیونیسم بین‌الملل وارد مبارزه شده بود دستگیر و به زندان فلک‌الافلاک سپس به لبنان تبعید گردند. شاه از این حادثه جان سالم به در برد به همین مناسبت هر ساله در این روز جشن‌هایی در سراسر کشور برگزار می‌شد. همانگونه که در سند نیز آمده است بسیاری از روحانیون این جشن را تحریم کرده و به بهانه‌ی مختلف از شرکت در آن خودداری می‌کردند.
2. جشن ششم بهمن مراسمی بود که به مناسبت آغاز انقلاب شاه و مردم (1341 ش) برگزار می‌شد.
3. در سند شماره 345/ﻫ تاریخ: 26 /1 /1349 (همین مجموعه) که موضوع آن اشاره به سند حاضر است (عدم شرکت در مراسم و جشن‌های دولتی)، به بخشنامه 1100 /316 ـ 23 /2 /48 ارجاع داده شده است.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، کتاب 01 صفحه 75

صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.