صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: مجلس روضه‌خوانی در مسجد ارک

تاریخ سند: 9 آذر 1348


موضوع: مجلس روضه‌خوانی در مسجد ارک


متن سند:

به: 20 ه‍ 3 شماره: 790 /20و از: 20و به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 1330 روز 8 /9 /48 مجلس روضه‌خوانی مسجد ارک با شرکت عده‌ای در حدود 700 نفر تشکیل گردید.
در این مجلس سید عبدالرضا حجازی واعظ به منبر رفت و ضمن سخنان خود اظهار داشت در آمریکا مؤسسه‌ای به نام حمایت حیوانات وجود دارد که شنیدم این مؤسسه برای برگزاری یک میهمانی که به خاطر پذیرایی از سگ‌ها ترتیب داده شده بود اقدام به ساختن یک جنگل مصنوعی کرده که خدا می‌داند چند میلیارد خرج این جنگل مصنوعی شده به طوری‌که بعد از این مهمانی فقط 600 هزار تومان خرج سوزاندن و از بین بردن این جنگل مصنوعی کرده‌اند.
حالا این خبر را با خبری که در چهار ماه قبل در کیهان شماره 12759 درج شده بود مقایسه کنید و ببینید که این دنیای متمدن ما چه دنیایی است؟ در شماره 12759 کیهان نوشته شده بود که در نیجریه (یکی از کشورهای آفریقایی) در ماه اول 200 هزار و در ماه دوم 300 هزار و در ماه سوم 450 هزار و در ماه چهارم 750 هزار نفر مسلمان از گرسنگی جان سپرده‌اند.
این است معنای دنیای متمدن امروز البته ثروتمندان و پولداران تهران خودمان هم از این کارها یعنی پذیرایی از سگ‌ها می‌کنند.
آخر چرا این مردم متمدن و متجدد بالای شهر نمی‌آیند سری به جنوب شهر بزنند و ببینند اوضاع از چه قرار است.
آقایان من پیرزنی را دیدم که نان خشک‌ها را از داخل سطل خاکروبه جمع می‌کرد وقتی از او سئوال کردم اینها را برای چه می‌خواهی جواب داد این‌ها را جمع‌آوری و خمیر کرده و پس از داغ کردن به هفت نفر بچه یتیم خود می‌دهم تا از گرسنگی نمیرند.
ای تف بر این تمدن.
شما را به خدا قسم نگاه کنید که چقدر پول خرج تشریفات می‌شود ماهی چند میلیون پول بابت وارد کردن گل از خارج می‌دهند در حالی‌که در خیابان‌های جنوب شهر بعضی از مردم اگریک تکه گوشت گوسفند ببینند با چه ولعی آن را نگاه می‌کنند1.
آیا این تمدن است.
نه به خدا.
آقایان باور کنید همه اینها به خاطر اینست که ایمان به خدا وجود ندارد والا این‌طور نبود.
این مجلس در ساعت 1440 پایان یافت.
نظریه منبع: نظری ندارد.
نظریه رهبر عملیات: نظری ندارد.
برلیان آقای صالحی اطلاعیه جهت شهربانی تهیه ضمناً بهره‌برداری شود.
15 /9

توضیحات سند:

1ـ دنیاپرستی و خودخواهی خاندان پهلوی و حیف و میل بیت‌المال و عدم توجه به اوضاع رقت‌آور مردم کشورمان از مطالبی است که نیاز به بررسی همه جانبه دارد.
ملت ایران در زمانی که از ابتدایی‌ترین وسایل زندگی و رفاه محروم بودند خاندان پهلوی و وابستگان و جیره‌خواران رژیم ابتدایی‌ترین کارهایشان را با صرف مخارج بسیار از جیب ملت ایران در خارج انجام می‌دادند و از ایرانی بودن، فقط اسمی بر خود داشتند.
در این‌جا به برخی از هزینه‌ها و مخارج فرح پهلوی به صورت فهرست اشاره می‌نماییم.
1ـ حمل لباس فرح با هواپیما از پاریس به تهران 2ـ جراحی لوزه ولیعهد در خارج از کشور 3ـ سفرهای تفریحی دسته‌جمعی فرح و درباریان درخارج از کشور 4ـ خرید ظروف چینی از فرانسه 5ـ خرید درخت از خارج کشور و حمل آن به تهران برای کاخ‌های فرح 6ـ تهیه تمثال شاه و فرح از طلا 7ـ دستور بررسی و تهیه کفش‌های پارچه‌ای به وزارت امور خارجه و سفارت‌خانه‌های آن در خارج و ارسال انواع و اقسام کفش به ایران برای فرح.
8ـ جوراب خارجی ضد واریس برای فرح.
9ـ پرستاران خارجی و دستمزدهای بالا برای فرزندان فرح 10ـ آب‌شیرین‌کن اسرائیلی برای کاخ شاه و فرح در جزیره کیش به مبلغ 250000 هزار دلار که بهای 20 دستگاه آن 5 میلیون دلار شده است.
11ـ میوه اسرائیلی برای فرح 12ـ پنیر اسرائیلی روی سفره شاه و فرح 13ـ دندانپزشک خارجی برای فرح 14ـ هواپیمای خارجی ولیعهد 15ـ طراحی پاکت‌نامه توسط خارجیان 16ـ مبل خارجی و ...
.
به دلیل همین بیگانگی از مردم و اوضاع آنها و بی‌توجهی حتی به معیشت روزمره و ابتدایی مردم، خاندان پهلوی با کوچکترین اعتراض عمومی به خارج فرار می‌کردند، زیرا خودشان را متعلق به آب و خاک این مرز و بوم نمی‌دانستند نمونه آن فرار به عراق و سپس ایتالیا در حوادث 28 مرداد 1332 و هم‌چنین در دی‌ماه 1357 در پی حوادث منتهی به 22 بهمن.
خاندان پهلوی و همتایان آنها پس از خروج از کشور با اندوخته‌هایی که در طول بیش از نیم قرن از چپاول منابع ایران به دست آورده و در بانک‌های خارجی سپرده بودند به عیاشی و خوش‌گذرانی مشغول می‌باشند.
(رک: زنان دربار به روایت اسناد ساواک، فرح پهلوی، جلد اول، صفحه 453 و 454، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول سال 1387)

منبع:

کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مسجد ارک تهران به روایت اسناد ساواک صفحه 336


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.