صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

گزارش خبر موضوع : ارسلان فلاح حجت انصاری

تاریخ سند: 23 فروردین 1353


گزارش خبر موضوع : ارسلان فلاح حجت انصاری


متن سند:

نامبرده بالا یکی از معتقدان متعصب به اصول مذهبی و دین اسلام و طرفدار نهضت اسلامی خمینی است اخیرا برای جلب توجه و نظر طبقه جوان بویژه دانش آموزان دبیرستانی که هریک به نحوی گرایش مذهبی و اعتقادات دینی دارند از تاکتیک جدیدی استفاده می نماید یاد شده گروهی را به دور خود جمع و مطالبی را عنوان می نماید و طوری صحنه سازی می نماید که حاضرین بتوانند نظریه یا عقیده خود را در مورد موضوع عنوان شده بیان کنند در این موقع مشارالیه باتوجه و دقت کامل عقیده یا عقاید عنوان شده را تأئید و با احترام قائل شدن به افکار اطرافیان ولواینکه نظریه ارائه شده پوچ و بی منطق هم که باشد سعی می کند موجبات ترغیب و تشویق گوینده نظریه را به اظهارنظر بعدی و دخالت در مسائل مهم تر فراهم سازد سپس او را بلافاصله به شرکت در بحث و گفتگوهای مهمتر دعوت می کند و ضمن آن با بزرگ نمایی ولو در گفتار شخصی او را به اهمیت ناشناخته خود واقف می سازد.
در چنین مواقعی موقع مناسبی برای بیان نظر و تلقین عقیده و هدف موردنظرش فراهم شده و آغاز سخن می نماید و اصول و فلسفه مارکسیسم اسلامی را در قالب عبارات بسیار ساده و خوش آیند مخاطب با آب تاب و رنگ ظاهر مطرح و تبلیغ می نماید بی گمان جوانی که تا چند لحظه پیش با تعریف و تمجید روبرو بود شخصیت جدیدی یافته و با غرور و تکبر حاصله از تلقینات خارجی با ولع تمام گفتار مبلغ موصوف را گوش می دهد و همه آن را با جان و دل تأئید می کند ضمنا نامبرده فوق با همکاری و معاونت مستقیم یکی دیگر از پیروان خمینی به نام ابوالحسن کریمی که او نیز به شغل تدریس دردبیرستانهای لاهیجان اشتغال دارد مجالس بحث و انتقادی تحت عنوان مذهب و قرائت قرآن در منازل اشخاص مختلف از شرکت کنندگان دایر نموده اند که دامنه این اجتماع در محیط خارج از لاهیجان به شهرستانهای دیگر استان گیلان نیز کشیده شده است اصول و فلسفه تشکیل این جلسات در واقع تعقیب هدفهای مشروحه در اعمال حجت انصاری است که با همکاری کریمی در سطحی بزرگتر اغلب مشاهده شده اجتماع مذکور در منزل حجت انصاری با شرکت افراد دانش آموز که وی را با لقب (حاجی انصاری) می شناسند برگزار می شود که در آن سخنرانیهای مختلفی وسیله نامبرده و کریمی صورت می گیرد و کتب و نشریات مختلفی که هدف و نظر تشکیل جلسات را تأمین کند به دانش آموزان توصیه و تحویل می شود و اکثر این نوشته ها و مطالب نشریاتی است که سوی حوزه علمیه قم و انجمن انتشارات مذهبی و مبلغین نهضت روحانیت و طرفداران خمینی فراهم شده است و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.
نظریه شنبه : ارتباط مستقیم و همکاری نزدیک حوزه علمیه قم و رهبران مدارس علمیه قم و مشهد به اشخاص نامبرده لاهیجان کاملاً محسوس و چشم گیر است که می بایست بدان توجه نمود.
نظریه یکشنبه : تشکیل جلسات مذهبی تحت عنوان تفسیر قرآن و مبارزه با بهائیت از جانب نامبردگان مورد تأئید بوده و نظریه شنبه به احتمال قوی صحت دارد لیکن تعیین صحت و سقم تبلیغ حجت انصاری پیرامون مسئله مارکسیسم اسلامی احتیاج به بررسی بیشتری دارد دراین باره شنبه و منابعی که به هدف دسترسی دارند آموزش لازم داده شده که نتیجه متعاقبا به استحضار خواهد رسید در خاتمه حاجی انصاری موضوع نامه شماره 44818 / 1 / ه مورخ 9 /11 /52 نیز تصور می رود همان ارسلان فلاح حجت انصاری باشد.
آذین نظریه ل / ه : نظریه یکشنبه تأیید می گردد.

توضیحات سند:

* امروز (1 /1 /53) آیت الله شیرازی در تلگراف خود به رئیس جمهور عراق، از وی خواست از اخراج و اذیت علما و طلاب حوزه علمیه نجف دست بردارد.
(7000 روز، ج2، ص595)

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان گیلان، کتاب 1 صفحه 380


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.