صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع : جلسه بحث و انتقاد دینی در مسجد صاحب الزمان

تاریخ سند: 21 مهر 1349


موضوع : جلسه بحث و انتقاد دینی در مسجد صاحب الزمان


متن سند:

به: 322 از: 9/ ه شماره: 8379 /9 ه در دو جلسه (29 /6 /49 و 2 /7 /49) بحث و انتقاد دینی که در مسجد صاحب الزمان (سالن بحث و انتقاد با شرکت 25 نفر دانشجو (یوسف زاده دانشجوی دانشکده الهیات و رئیسی فارغ التحصیل خرداد ماه 49 دانشکده الهیات و حبیب اله یاسینی دانشجوی دانشکده دندانپزشکی نیز حضور داشتند) تشکیل گردیده بود.
هاشمی نژاد سخنران جلسه درباره اختلاف طبقاتی چنین بیان نموده است.
اختلاف طبقاتی از کجا بوجود آمده.
چرا بوجود آمده.
چه راه حلهائی برای از بین بردن آن پیشنهاد شده.
دنیای سرمایه داری چیست.
اصولاً سرمایه چطور پیدا شده و قدرتهای قوی درصدد از بین بردن قدرتهای ضعیف شده اند.
انسان اولیه که بطور منفرد زندگی میکرده مسلما اختلاف طبقاتی وجود نداشته زیرا با تشکیل خانواده - قبیله قدرتها بوجود آمده و با بوجود آمدن قدرتها اختلاف طبقاتی هم مولود قدرتهای قوی بوده و در دنیای سرمایه داری تامین حداقل معیشت با دریافت مالیاتهای مستقیم که اینهم نمیتواند مشکل اختلاف طبقاتی را حل کند بلکه جلوی نابودی افراد را از خطر مرگ گرفته و گاهی در اینمورد فاصله بقدری زیاد و شکاف بین این دو طبقه بحدی فراوان است که حد و حصر ندارد.
عواملی که اختلاف طبقاتی را بوجود آورده قسمتی طبیعی و برخی هم استثماری هستند که این امر را بوجود آورده اند.
در دنیای سرمایه داری.
سرمایه داران اکثریت کرسی ها را در دست دارند یعنی زعماء قوم منتخب آنها است.
راه دیگری دنیای کمونیست است که در ابتدای کار درست بجلو آمدند و گفتند باید علت اصلی اختلاف طبقاتی را بدست آوریم و با پیدا کردن علت راه حل را پیدا خواهیم کرد لذا گفتند باید برای از بین بردن اختلاف طبقاتی مالکیت را از بین برد یعنی مالکیت فردی وجود نداشته باشد باین معنی که تمام منابع درآمد را باید در دست هیئت حاکمه قرار داد و هیات حاکمه روی آنها عمل نمایند و هر کس هر قدر نیاز دارد تامین شود.
ناطق افزود در این حکومت (کمونیستی ) مالک .
زارع .
رعیت .
هر کس بقدر نیاز خود بهره برداری میکند و احتیاجات طبقات را طبق شرایط زندگی آنان تامین مینماید.
مالکیت را عامل استثمار و ستمهای اجتماعی میدانند و باید با این اصل به مخالفت برخاست و منابع را در دست هیات حاکمه قرار داد.
در اینجا باز سئوال میشود که آیا مشکل طبقاتی وجود دارد یا خیر؟.
یک قسمت از اختلاف طبقاتی که بین مالک و رعیت است با اجرای طرح فوق حل میشود همه منابع هم در دست هیات حاکمه است درست است حال باید دید طرفدار این طرح کیست و هر کس باید بقدر احتیاج خود بهره برداری کند نیاز افراد چیست و طبقاتی که در اجتماع داریم کدام است (کارفرما ـ زعیم ـ کشاورز ـ کارگر) آیا آنکه در کاخ کرملین نشسته و زمام مملکت را در دست گرفته با آن کارگری که در معدن زغال سنگ کار میکند آیا نیاز این دو با هم برابر است یا خیر؟ مسلما برابر نیست ملتی که آب و نان را از یکصد نفر هیات حاکمه بگیرد خواه ناخواه آزادی ندارد.
فاقد آزادی عقیده و فکر است و ناگزیر عقیده و فکر را بالا جبار از همان هیئت حاکمه می گیرد لذا در آن دنیا (دنیای کمونیستی) زندگی بشکل بهشت موعود در نمیآید نه از جنبه های مادی و نه از جنبه های انسانی.
شاهد غیر انکار مطلب یکی از مفسرین سیاسی خارجی است که گفته است من این مطلب را با خروشچف در میان گذاشتم و او بلا جواب گذاشت و واقعا هم جوابی نداشت شاهد فرارهای دسته جمعی است فی المثل هر کجا کمونیستی میرود فرار دسته جمعی پیدا میشود و اگر بهشت موعود همین جا باشد (کمونیستی ) چرا فرارهای دسته جمعی از آلمان شرقی و سایر نواحی اگر چه توام با مرگ است دیده میشود و اگر کمونیست میتواند تمام نگرانیها را حل کند پس چرا دیوار قطور برای جلوگیری از افراد در آلمان شرقی بوجود میآورند اگر منابع تولید دردست هیات حاکمه قرار گیرد مالکیت فردی سلب میشود اگر فشار در دنیای کمونیستی نباشد از جنبه های اقتصادی رکود حاصل میشود اصل تضاد عامل طبیعی است نه برخوردهای تضاد.
تضاد عامل تکامل است از جنبه علمی .
هاشمی نژاد افزود که پیشرفتهای علمی هم ناشی از تضاد است و رقابت بین اقتصادی هم سبب مرغوبیت جنس میشود تشکیل شرکتهای بزرگی بصورت کارتل1 و تراست2 در عین اینکه تجارت آزاد باشد هر کدام سعی میکند جنس را ارزان تر عرضه کند با نوع بهتر شرکت منحصر بفرد تا فشار روی آنها نباشد داعی ندارد که بامسافر خوب رفتار کند اگر سه شرکت باشد رقابت بیشتر است تا آنجا که صرف کند بصلاح مردم کار می کند.
در دنیای کمونیست فعالیت را در جنبه های اقتصادی پائین میآورد زیرا کارگر یا زارع و دهقان هر قدر هم کار کند فقط نیاز وی تامین میشود و فقط قدرت است که پشت سر آنها است و نمیگذارد افراد بیکار باشند و نظارتی که بر آن میشود در کشورهای کمونیستی تضادشان در داخل نیست ولی در خارج وجود دارد مثلاً روسیه سعی میکند که کالای خود را بهتر و ارزانتر از امریکا تحویل دهد علاوه بر آن تضاد بین دنیای سرمایه داری و کمونیست وجود دارد و اگر نباشد و دنیا یک پارچه کمونیست شود قهرا فعالیت از بین میرود و رکود همه امر را فرا میگیرد.
در پایان سخنرانی هاشمی نژاد.
دانشجویان سئوالاتی را در همین زمینه مطرح کردند که توسط هاشمی نژاد پاسخ داده شد.
توضیح و نظریه شنبه : نظر باینکه هاشمی نژاد حدود یکهفته و یا بیشتر عصرها به نیشابور خواهد رفت لذا برنامه جلسه بجای روز یکشنبه (ساعت 1930) بروز دوشنبه ساعت 6 بامداد و بجای روز چهارشنبه (ساعت 1930) به روز پنجشنبه ساعت 6 بامداد موکول گردیده وی در جلسات متشکله بعدی ثابت خواهد کرد دنیای سرمایه داری و دنیای کمونیستی هیچیک بپایه قوانین و احکام اسلام و دنیای اسلام نمیرسد.
ضمنا هاشمی نژاد در بیان اینکه منابع همه از قبیل (معدن نفت ـ زغال سنگ ـ فیروزه ـ جنگل - آبهای زیرزمینی) در دنیای کمونیست در اختیار هیات حاکمه است اظهار نظر کرد هر یک از آنها در اسلام دارای احکامی است که نمیشود دانه دانه انگشت روی آنها گذاشت وی بطور کلی در بحث اسلام به کلیات اشاره خواهد کرد.
ضمنا مطالب توسط یکی از اعضاءجلسه ضبط و نگهداری میشود.
نظریه یکشنبه : سوابق هاشمی نژاد شوهر خواهر حسن ابطحی قبلاً بعرض رسیده و جلسات متشکله بحث و انتقاد تا حدود امکانات تحت نظر قرار دارد.
3535 پرونده سید عبدالکریم هاشمی نژاد ضمیمه شود.

توضیحات سند:

1ـ کارتل پدیده ای می باشد که ابتدا در آلمان بوجود آمد و مقصود آن ایجاد یک سازمان انحصاری بین چند تولید کننده یک کالای معین بوده است تا براساس آن حجم محصول کاهش داده شود و این کاهش سبب بالا رفتن قیمت و سود مجموعه تولید کنندگان گردد.
در آلمان اعضای یک کارتل مقرراتی را تنظیم می کنند و متعهد می شوند که از آن پیروی کنند.
اعضایی که از مقررات مذکور تخلف نمایند، جریمه می شوند.
امروزه کارتل مفهوم وسیعی پیدا کرده است و کشورهای مختلف جهت تقسیم بازارهای مواد اوّلیه بین خود و تعیین قیمت مواد اولیه، کارتلهای مختلف بوجود می آورند.
ر.ک: مکتب های اقتصادی، حسن توانایان فرد، ص 123 2ـ شرکت های بزرگ تولیدی در کشورهای سرمایه داری غرب به منظور بزرگتر شدن و استفاده از صرفه جوئیهای حاصل از مقیاس بزرگ و استفاده از صرفه جوئیهای خارجی و همچنین استفاده از شرایط ایجاد انحصار در یک رشته از صنایع وابسته به یگدیگر بر آن شده اند تا با یکدیگر متحد شوند و با ملحق شدن به یکدیگر مجموعه ای را بوجود آورند که به آن تراست می گویند؛ مانند تراست آهن و فولاد آمریکا.
معمولاً تراست بین تولید کنندگان کالاهایی که امکان الحاق عمودی دارند، بوجود می آید.
برای مثال شرکت استخراج کننده سنگ آهن، شرکت ذوب کننده آهن، شرکت صدور آهن، می توانند بطور عمودی با یکدیگر ادغام شوند و یک تراست بوجود آورند.
ر.ک: مکتبهای اقتصادی، حسن توانایان فرد، ص 112

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 357




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.