تاریخ سند: 21 آذر 1357
موضوع: مراسم عزاداری در نقده
متن سند:
از: 16 /4 ﻫ 1 تاریخ:21 /9 /1357
به: 312 شماره: 8343/ه 1
موضوع: مراسم عزاداری در نقده
در ساعت 10:00 صبح مورخه 19 /9 /57 دستجات سینهزنان و زنجیرزنان از محلهای خود حرکت و اکثراً از خیابان پهلوی عبور میکردند حدود ساعت 11:00 دستهای از زنان و دختران نقابدار که حدود 150 نفر بودند در جلو و بعد اصناف و دیگر طبقات به دنبال آنها از مسجد صاحبالزمان حرکت نمودند در ابتدای خیابان دانش غربی محل تلاقی خیابان پهلوی با دسته جوانان و دسته حسن اقدم مقابل هم قرار گرفتند دستههای آزاد تظاهرکننده زن و مرد پلاکاتهایی بر روی پارچههای سفید نوشته و با خود حمل میکردند این عده سینهزنان و زنجیرزنان و سایر افراد خیابان را به راهپیمایی دعوت میکردند کمکم تعداد آنان زیاد شد و حدود پنج هزار نفر وارد خیابان جدیدالاحداث ساحلی شده به ترتیب از جنوب شرقی شهر و از خیابان بوزچلو وارد محله کردها و از آنجا با دعوت اکراد به جمع خود تا چهارراه ششم بهمن آمدند. این راهپیمایی که حدود دو ساعت طول کشید تظاهرکنندگان شعارهایی با بلندگو میدادند شعاردهندگان اصلی آنان هوشنگ دریانورد دانشجوی دانشگاه شیراز، علیرضا محمدنژاد دیپلمه بیکار،پسرهای شخصی به نام خردهخان به اسامی بهارعلی، نوروز و امیرعلی نوروزی که دو نفر از آنان در قم طلبه میباشد و پسر بزرگشان در دسته حسن اقدم نوحهخوانی میکرد عاملین اصلی در تجمع این افراد حاج نصیر جوادی اصناف، شریفی بزرگ مغازهدار که قبلاً در کتابفروشی حقیقت نیا کار میکرده، قوچعلی محمدیان نوکر قبلی بوزچلو، محمد حسین ظفری اصناف، حبیباله انتخابی شغل دبیر و پدر زنش پسران شیرنژاد و پسران سجودی، رجبعلی علمی نیا شغل دبیر که فرمانده گروه زنان بوده، پسران محمودی، سلیمان و رحمان ببری که شعارها را با صدای بلند به دیگران میرساندهاند ضمناً هوشنگ دریانورد مردم را فریب میداده و به آنها میگفته که شعارهای ما مذهبی است به جمع ما بپیوندید ولی اکثراً شعارهایی که میداده رنگ سیاسی داشته و اهانت به شاه مملکت و طرفداری از خمینی بوده و چند نمونه از شعارهای وی بدین شرح است: استبداد محکوم است، آزادی پیروز است، نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است، به دستور خمینی نهضت ما ادامه دارد، ما خواهان حکومت اسلامی هستیم، منتظر دستور خمینی هستیم تا جنگ مسلحانه بکنیم، بشر نمیتواند قانون ایجاد کند، قانون خدایی است، حسین با یزید چگونه بود، خمینی نیز با شاه چنین است، از ترس پیروزی اسلامی دست به مسلسل زدهاند و ........
همچنین هوشنگ دریانورد این شعارها را بر روی کاغذ نوشته بوده و میخواند دیگران هر کدام را پنج بار تکرار میکردند و در موقع خسته شدن بهارعلی نوروزی پسر خردهخان همکاری مینموده و گاهی آیههایی از قرآن میخوانده و ترجمه میکرده که باز اهانتآمیز بوده است بعداً غلام بناوند خدمتگزار آموزش و پرورش در دسته جوانان و میر قلنج در دسته حسن اقدم شعارهای ضد ملی و میهنی میدادند میر قلنج به عوض نوحهخوانی میگفته آگاه باشید ای مسلمین شریف نصرمنالله و فتحقریب و آیه دیگر به عربی میخوانده که افراد دسته تکرار میکردند این راهپیمایی در ساعت 1300 به پایان رسیده و آنان متفرق شدند.
نظریه شنبه: مراتب فوق مورد تأیید است از بین این همه افراد فقط حدود 100 نفر مذهبی و مؤمن بودند بقیه افراد شرکت کرده بنا به عللی یا از ترس اهانت مردم یا به عنوان تماشاچی و یا غیر ارادی وارد صفوف آنان شده بودند به طوریکه مشاهده گردید خیلیها از این عمل ناراحت و شرمنده بوده و اظهار ندامت و پشیمانی میکردند و در مقابل شعارها با شنیدن صدای نام خمینی اظهار میداشتند که پدر سوختهها به جای عزای حسینی برای خمینی دسته تشکیل دادهاند در این اجتماعات افراد مثمر ثمر و عاقل و به درد بخور نبودند و جوانان بیخبر از مذهب و خمینی فقط از روی تظاهر و تقلید یا با مرامهای دیگر پوچ پوشالی سنگ مذهب و طرفداری از حکومت اسلامی به سینه میزدند. برای نمونه افرادی چون میر قلنج و حبیباله انتخابی و قوچعلی و ملا حسین مقدس شغل روحانی رهبری این گروه را بیخبر از همه چیز به عهده داشتهاند در خاتمه با ایمان راسخ و نتیجهگیری صد در صد مطمئنانه به استحضار میرساند علاوه بر اینکه هیچگونه خطری در این شهرستان و حومه مشاهده نمیگردد خیلی امکان دارد که این گروهها در اندک زمانی که بگذرد به خودی خود به علت داشتن تضاد افکار و عقاید و اختلاف عقیدتی و فکری از هم پاشیده و حتی به جان هم بیفتند ضمناً در منطقه 85% مردم از وضع قبلی ایران رضایت کاملی دارند و افرادی بسیار وطنپرست و شاهدوست و مؤمن به نظام فعلی میباشند.
نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد و نظریه شنبه در مورد شاهدوستی و میهنپرستی اکثر اهالی این منطقه و این که عدهای از این موضوع ناراحت هستند و تعدادی نیز ندانسته دنبال این افراد به راه افتادهاند کاملاً مورد تأیید میباشد. آنچه مسلم است بیتفاوتی و سکوت در مقابل اعمال جسورانه این طبقه از افراد باعث میگردد که آنان جریتر شده و روز به روز به جسارت خود بیفزایند و موجبات بینظمی و اغتشاش در منطقه را به وجود آورند، بدیهی است ادامه این وضع امنیت این منطقه مرزی را به مخاطره خواهد انداخت که آنگاه جبرانش امکانپذیر نخواهد بود. حامد
نظریه دوشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. الوند
نظریه 16: نظریه دوشنبه مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه: نظریه دوشنبه مورد تأیید است گسترش اعمال این و بخصوص اعمال تهدید از ناحیه آنان موجب خواهد گردید افراد میهنپرست و شاهدوست منطقه ولو به خاطر حفظ موقعیت و به صورت ظاهر با آنان همراه شده و در نتیجه تدریجاً همبستگیهایی بین طبقات مختلف ایجاد گردد مالاً ایجاد چنین وضعیتی مطلوب نخواهد بود.
نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه تأیید میشود.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، مساجد، مساجد استان آذربایجان غربی- جلد دوم صفحه 129