تاریخ سند: 13 دی 1341
موضوع : آقای سیدمحمود طالقانی
متن سند:
شماره : 1468 س ت شمیران
در لیله 12 /10 /41 مجلس وعظی در مسجد همت تجریش به مناسبت شب
تولد حضرت عباس از طرف آقای مصطفی ملکی1 ترتیب داده شده بود که آقای
سیدمحمود طالقانی به وعظ پرداخت خلاصه بیانات وی به شرح زیر می باشد.
در مورد مناسک حج صحبت و اظهار نمود هر مسلمانی به مکه می رود بایستی
ضمن انجام فرائض دینی خود نتیجه ای هم از حکمت آن بگیرد مثلاً در تاریخ
می بینیم که فرهاد میرزا
عموی ناصرالدین شاه که
مردی بود فاضل و دانشمند
و بسیار باهوش و مدتی هم
والی فارس بود کتابی در این
باره (پس از زیارت خانه
خدا) نوشت و مردم را به
حکمت عبادات خدا آگاه
ساخت ولی این مرد با آن
همه فضل و دانش در دربار
راه نداشت برای این که
سلاطین و پادشاهان برای
پیشرفت امیال شوم خاص
خود مردم کودن و احمق
می خواهند که اطرافشان
باشد سپس به عید پاک و
سال نو مسیحیان اشاره نموده و گفت این فاحشه خانه ها که در جاده شمیران به
نام هتلها دایر شده همه می دانند که فقط جای رجال[ی] بوده که با اندوخته پول
مسلمانان و ملت به شهوت رانی و جنایات خود ادامه دهند.
سپس افزود می دانید فلسفه حسین یعنی چه؟ یعنی آزادی ـ ایستادگی ـ پایداری
ـ استقامت و مقاومت ـ مردانگی و مجاهدت در مقابل جور و ستم دستگاه
سلطنتی پوسیده یزید بعد اضافه نمود که منظور ما از برگزاری این جشنها و اعیاد
مذهبی نبایستی فقط چراغانی و تبریک گفتن و صرف چای و شیرینی باشد بلکه
بایستی دور هم جمع شویم تجمع نیرو کنیم مجاهدت و مبارزه کنیم حتی در جای
خود شهید شویم تا استقلال واقعی خود را بدست آوریم و به جای حرف مرد
عمل باشیم تا واقعا مبارزات حسینی را دنبال کرده باشیم.
پس از آن گفت این سیل نکبت و بدبختی و فحشاء که اجتماع ما را فرا گرفته و
همواره وسیله رادیو تلویزیون و سینما و مجلات به مردم این کشور تزریق
می شود خیال می کنید تنها هیأت حاکمه ما فاعل عمل آن هستند ـ خیر اینها
نقشه هایی است که استعمار1 طرح می کند و توسط عمالشان یعنی هیأت حاکمه
ما اجرا می شود اگر یک
روزی مرا برای گفتن این
حرفها محاکمه کنند من
مدرک زنده ای دارم که ثابت
کنم استعمار عملیات فحشا
را در این مملکت توسعه
می دهد سپس در دنباله
گفتار خود چنین اظهار نمود
که در دنیا سه قیام باعظمت
بشر را از شر کفر و ظلم
نجات داد.
یکی مبارزه
جنبش عظیم ابراهیم خلیل
بود.
یکی قیام و مجاهدت
محمدابن عبداللّه پیامبر
مسلمین بود و سومین قیام
جنبش مردانه حسین ابن
علی بود که دنیا را به تحسین واداشت و قیام چهارم هم که انشاءاللّه به زودی
صورت می گیرد و صلح را در دنیا برقرار می سازد و شر این حکومتهای مستبد و
خائن و شهوت پرست را از سرمان کم می کند ظهور حضرت قائم است و ادامه داد
ما باید قیام حسینی را که سمبل رادمردی است در سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و
با این روش شر مستبدین و قلدران شهوت رانان را که به ما حکومت می کنند از بیخ و
بن بکنیم.
در آخر بیانات خود ضمن دعا اظهار نمود خدایا شر این حکومت جابر
و ستمگر را از سر ما کم کرده استقلال ما را به ما بازگردان.
ساواک شمیرانات
توضیحات سند:
1ـ آیت الله شیخ مصطفی ملکی،
در سال 1295 ش.
، در شمیران
متولّد شد.
پس از تحصیلات
علوم اسلامی، به تجریش
بازگشت و به تبلیغ و ارشاد
مشغول شد و همواره علیه رژیم
ستمشاهی، مبارزه می نمود.
در
دوران نهضت ملّی شدن نفت، از
فعالان بود.
با آغاز نهضت
اسلامی در دهه 1340، وارد
مبارزه شد.
مسجد همت
تجریش، از مراکز فعال
ضدرژیم بود.
ارتباط نزدیک با
جامعه روحانیت مبارز و حضور
در صحنه های انقلابی را تا،
پیروزی ادامه داد.
(خاطرات حجت الاسلام
عباسعلی عمید زنجانی، ص
194)
1ـ استعمار، در لغت به معنی
آباد کردن می باشد و در این
معنا، با معنای اوّلیه آن،
«کولونیزاسیون» ـ که مقصود از
آن، مهاجرت گروهی از یک
سرزمین و اقامت گزیدن آنها در
یک سرزمین دیگر، به منظور
آباد کردن آن می باشد ـ برابر
است.
اما معنای رایجتر آن ـ که
امروزه در ادبیات سیاسی بکار
می رود ـ تسلط سیاسی،
اقتصادی و فرهنگی ملتی
نیرومند بر ملتی ضعیف تر از
خود و نگه داشتن آن در
وضعیتی وابسته و فرودست
می باشد.
در گذشته، استعمارگری، بیشتر
کار کشورهائی بود که نیروی
نظامی قدرتمند و خصوصا
نیروی دریائی مقتدری داشتند.
چنانکه انگلستان ـ که صاحب
بزرگترین ناوگان دریایی بود ـ
مالک وسیعترین سرزمینهای
استعماری نیز، بود.
به طوری که
رهبران آن، مدعی بودند که
«خورشید در مستعمرات
بریتانیا، غروب نمی کند.
»
منبع:
کتاب
آیتالله سید محمود طالقانی به روایت اسناد ساواک - جلد اول صفحه 328