صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

در باره : تبلیغ پیرامون اعلمیت روح اله خمینی و انتخاب وی به جانشینی آیت اله سید ابوالقاسم خوئی

در باره : تبلیغ پیرامون اعلمیت روح اله خمینی و انتخاب وی به جانشینی آیت اله سید ابوالقاسم خوئی


متن سند:

محترما باستحضار میرساند: سازمان اطلاعات و امنیت خراسان طی گزارش خبری اعلام کرده بود، وضع مزاجی آیت اله سید ابوالقاسم خوئی مناسب نیست و نامبرده کنترل اعضاء بدن خود را از دست داده و دچار لرزش شدید در اندامهای مختلف بدن می باشد.
سازمان مذکور اضافه نموده بود، آیت اله سید ابولقاسم1 خوئی از طرفداران زیادی در ایران و خارج از کشور برخوردار است و با فوت یاد شده اغلب مقلدین وی به سمت روح اله خمینی روی خواهند آورد و شایسته است از هم اکنون یکی از آیات واجد شرایط برای جانشینی آیت اله خوئی انتخاب تا به موقع بجای وی معرفی شود.
ضمنا طرفداران روح اله خمینی فعالیت وسیعی انجام میدهند تا بعد از فوت سید ابوالقاسم خوئی روح اله خمینی را جانشین او نمایند و از هم اکنون پولهای زیادی در این راه مصرف میکنند.
مقرر شده: اداره بررسی و گزارش نماید.
در اجرای اوامر صادره باستحضار میرساند: آیاتی که در ایران و خارج از کشور از موقعیت ویژه ای برخوردارند و طرفداران و مقلدین قابل توجهی دارند عبارتند از: 1 ـ آیت اله سید ابوالقاسم خوئی2 ــ مقیم نجف اشرف.
2 ـ روح اله خمینی ــ مقیم نجف اشرف.
3 ـ آیت اله سید کاظم شریعتمداری ــ مقیم شهر قم 4 ـ آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی ــ مقیم شهر قم.
5 ـ آیت اله سید شهاب الدین نجفی مرعشی ــ مقیم شهر قم.
6 ـ آیت اله سید احمد خوانساری3 ــ مقیم تهران.
7 ـ آیت اله سید حسن طباطبایی قمی4 ــ مقیم کرج.
8 ـ آیت اله سید عبداله شیرازی ــ مقیم مشهد.
9 ـ آیت اله سید محمد شیرازی5 ــ مقیم کویت.
آیات ردیف 1 تا 5 از لحاظ موقعیت و نفوذ برتری محسوسی نسبت به آیات ردیف 6 تا 9 دارند.
آیات ردیفهای 6 تا 9 نیزاز موقعیت خاص مربوط به خود در ایران و خارج از کشور برخوردارند که وضعیت و میزان نفوذ آنها تا حدی که اطلاعات موجود نشان میدهد، برای مقایسه وضعیت آنها با روح اله خمینی ذیلاً از عرض میگذرد: 1 ـ آیت اله سید ابوالقاسم خوئی: آیت اله سید ابوالقاسم خوئی بعد از فوت آیت اله حکیم عملاً در درجه بالاتر از آیات دیگر قرار گرفته است که دو عامل زیر نقش مؤثری در این برتری داشته است: الف ـ قدمت فعالیتهای مذهبی یاد شده و شناخته شدن او از طرف قشرهای مذهبی در داخل و خارج از کشور.
ب ـ اقامت نامبرده در حوزه علمیه نجف اشرف که تا قبل از اخراج ایرانیان بزرگترین مرکز تعلیم اصول دین و مذهب بشمار میآمد و توجه عده کثیری از شیعیان جهان به آن معطوف بود.
آیت اله سید ابوالقاسم خوئی با این موقعیت و درجه علمی خود در اصول و معارف اسلامی که مورد تأیید دیگر آیات میباشد، توانسته موقعیت نسبتا برتری از دیگر آیات پیدا نماید.
وی در کشورهای عربی خاورمیانه، آفریقا، هند، پاکستان و افغانستان و برخی دیگر از کشورها در بین شیعیان از طرفداران در خور توجهی برخوردار است و در ایران نیز هواداران زیادی دارد.
نمایندگان آیت اله سید ابوالقاسم خوئی در ایران هر ماه مبلغی حدود 3000 ریال به طلاب طرفدار نامبرده شهریه پرداخت میکنند.
2 ـ روح اله خمینی: روح اله خمینی هر چند قدمت فعالیتهای مذهبی شناخته شده آیت اله سیدابوالقاسم خوئی را ندارد، معهذا چون قریب 14 سال است که در حوزه علمیه نجف اشرف مقیم است، توجه عده ای از شیعیان مقیم خارج را به طرف خود جلب کرده است و به طوریکه گفته میشود روحانیون طرفدار وی در خارج از کشور زمینه گسترش نفوذ او را در کشورهائی مانند پاکستان، افغانستان و هند فراهم کرده اند.
روح اله خمینی تنها روحانی است که در خارج از محدوده مرزهای کشور خاورمیانه از طرفداران قابل توجهی برخوردار است و این طرفداران اغلب دانشجویان و ایرانیان مقیم کشورهای اروپای غربی، ایالات متحده، آمریکا و کانادا هستند که با توجه به رویه افراطی روح اللّه خمینی، ضمن حمایت از او، تبلیغ عقاید وی را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند.
روح اله خمینی با توجه به رویه افراطی و مخالفتی که با نظام اجتماعی ایران در پیش گرفته در بین قشرهای متعصب مذهبی در ایران نیز از هواداران قابل توجهی برخوردار است و غیر از گروههای بازاری و کسبه و عده ای از سرمایه داران متعصب مذهبی، عده کثیری از دانشجویان متعصب مذهبی و دیگر گروههای اجتماعی از وی تقلید و برای توسعه و نفوذ و عقاید او تلاش میکنند.
روح اله خمینی با حمایتهایی که این گروهها از وی بعمل میآورند، منابع مالی وسیعی در اختیار دارد و همین امر موجب گردیده تا ضمن آنکه در حد آیت اله سید ابوالقاسم خوئی به طلاب طرفدار خود شهریه پرداخت کند (3000 ریال در ماه) مبالغ قابل توجهی نیز بعنوان عیدی و ...
به آنها کمک نماید.
گفته شده روح اله خمینی قدرت پرداخت شهریه بیشتری را به طلاب علوم دینی دارد، وی برای اینکه آیات دیگر را علیه خود برانگیخته نکند در همان حد آیت اله سید ابوالقاسم خوئی شهریه میپردازد و مبالغی نیز به ترتیب فوق به طلاب علوم دینی کمک می کند.
مجالسی که بمناسبت فوت مصطفی خمینی پسر ارشد روح اله خمینی در نقاط مختلف کشور برگزار شد و همچنین فعالیتهای گروههای افراطی مذهبی در چند مدت اخیر به نفع روح اله خمینی، گوشه های دیگری از نفوذ و موقعیت وی را در بین متعصبین مذهبی روشن میسازد.
3 ـ آیت اله سید کاظم شریعتمداری: آیت اله شریعتمداری که در ایران بویژه مناطق شمال غرب کشور طرفداران زیادی دارد، بعلت آنکه از امتیازات مقیم بودن در نجف اشرف بی بهره بوده، در خارج از کشور از موقعیت و نفوذی در سطح آیت اله خوئی برخوردار نشده است هر چند وی با تأسیس دارالتبلیغ اسلامی در قم و اعزام نمایندگان به کشورهای خارج زمینه توسعه نفوذ خود را در تعدادی از کشورهای خارج فراهم کرده نفوذ او در خارج از کشور هنوز در حد وسیعی قرار نگرفته است.
آیت اله سید کاظم شریعتمداری که بعنوان یکی از آیات بی طرف در ایران شناخته شده در داخل کشور با نفوذ متعصبین مذهبی طرفدار روح اله خمینی مواجه است و روحانیون افراطی و متعصبین مذهبی با مستمسک قراردادن بی طرفی یاد شده تلاش نموده اند موقعیت وی را در بین قشرهای مذهبی خدشه دار نمایند.
آیت اله سید کاظم شریعتمداری با هزینه هایی که برای اداره دارالتبلیغ اسلامی قم به مصرف میرساند هرماه حدود 1500 ریال به طلاب طرفدار خود شهریه پرداخت میکند و بعد از فوت آیت اله میلانی تلاش کرده توجه طلاب و مدرسین هوادار یاد شده را بطرف خود جلب و به آنها شهریه پرداخت کند که تا حدودی نیز موفق شده است.
4 ـ آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی: آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی که در مواقع و فرصتهای مختلف رویه افراطی در پیش گرفته است غیر از قم و تعدادی دیگر از مناطق کشور از موقعیت و نفوذ وسیعی برخوردار نیست، ولی تا حدود زیادی از جهات مختلف با آیت اله سید کاظم شریعتمداری همپایی میکند و میزان شهریه پرداختی وی به طلاب علوم دینی در حد پرداختی آیت اله سید کاظم شریعتمداری است (1500 ریال در ماه).
یاد شده در خارج از کشور نیز نمایندگانی دارد و برای توسعه نفوذ او تلاشهایی بعمل میآورند.
نامبرده یکی از کمک کنندگان به موسی صدر رئیس مجلس عالی شیعیان لبنان است و چندی قبل ساختمانی را در بیروت خریداری و قصد دارد با تکمیل آن بصورت بیمارستان آن را دراختیار موسی صدر قرار دهد.
5 ـ آیت اله مرعشی: نفوذ آیت اله مرعشی محدود به مناطقی از ایران است و اطلاعی از فعالیتها و اقدامات او در خارج ازکشور دردست نیست.
حدود ونفوذ وی در ایران چندان وسیع نیست و میتوان آن را در درجات پائین تری از آیت اله سید کاظم شریعتمداری و آیت اله سید محمدرضا گلپایگانی قرار داد، لکن نفوذ و موقعیت او در قم تا حدودی همپای شریعتمداری و گلپایگانی است بویژه از زمانی که سینمای شهر قم را که دچار آتش سوزی شده بود خریداری و اعلام نمود که قصد دارد در آن محل مدرسه علمیه دایر نماید.
میزان شهریه پرداختی او حدود 500 ریال درماه است و این خود مؤید نفوذ و موقعیت کمتر او در مقایسه با دیگر آیات فوق الذکر است.
6 ـ آیت اله سید احمد خوانساری: نفوذ آیت اله خوانساری که در گذشته حدود وسیعتری داشت در سنوات اخیر بعلت کهولت و محدود بودن فعالیتهای مذهبی یاد شده و هوادارانش روبه تنزل گذاشته است از طرفی متعصبین مذهبی و روحانیون افراطی طرفدار خمینی با توجه به رویه محافظه کارانه و بی طرفی او تبلیغاتی علیه وی در بین قشرهای مذهبی نموده اند که در محدود شدن نفوذ او تأثیر داشته است .
از نفوذ او و موقعیت او در خارج کشور اطلاعی در دست نیست و بنظر نمیرسد که موقعیت و نفوذ چندانی در خارج داشته باشد.
7 ـ آیت اله سید حسن طباطبائی قمی: نامبرده از روحانیون افراطی است که از بعد از وقایع 15 خرداد سال 2522 به حالت تبعید در کرج بسر میبرد.
وی طرفدارانی در بین قشرهای متعصب مذهبی و روحانیون افراطی دارد لکن این نفوذ چندان و سیع و فراگیر نیست.
یاد شده در خارج از کشور نیز از موقعیتی برخوردار نمیباشد.
8 ـ آیت اله سید عبداله شیرازی: نامبرده از آیات مقیم عراق بوده که بعد از تضییقاتی که دولت بعثی عراق برای ایشان بوجود آورد ضمن اعتراض به روش دولت بعثی عراق از این کشور خارج و به ایران آمد و در مشهد مقیم شد.
وی هنوز نتوانسته طرفداران زیادی برای خود در ایران فراهم کند، معهذا شخصا اعتقاد دارد که همپای آیاتی مانند سید ابوالقاسم خوئی و تعدادی دیگر از آیات مقیم ایران میباشد.
وی مبلغی بعنوان شهریه به تعدادی از طلاب علوم دینی حوزه علمیه مشهدپرداخت میکند و تلاش دارد خلائی را که بعد از فوت آیت اله میلانی درمشهد بوجود آمده با فعالیتهای خود و جلب نظر طلاب علوم دینی و مدرسین پر نماید.
وی با توجه به مدت اقامتش در نجف اشرف طرفدارانی در برخی از کشورهای عربی خاورمیانه دارد که به نظر نمیرسد در حد وسیعی باشد.
9 ـ آیت اله سید محمدشیرازی: نامبرده نیز از روحانیون مقیم عراق بوده که پس از تضییقات دولت بعثی عراق نسبت به شیعیان مقیم این کشور از عراق خارج و در کویت مقیم شد و تلاشهایی بعمل آورد تا طرفدارانی در شیخ نشینهای خلیج فارس و ایران برای خود فراهم نماید.
نفوذ یاد شده در ایران قابل توجه نیست لیکن با توجه به محل اقامت او در مناطق جنوبی خلیج فارس هوادارانی دارد.
غیر از آیات مذکور که شرحی از موقعیت آنها از عرض گذشت تعداد دیگری آیات در ایران اقامت دارند که از لحاظ موقعیت و نفوذ در درجات پائینتر از آنان قرار دارند و در شرح فوق از آنان نامی برده نشده است.
همانطوریکه در بالا اشاره شد وضعیت آیت اله سید ابوالقاسم خوئی، روح اله خمینی، سید کاظم شریعتمداری و محمدرضا گلپایگانی با نفوذی که در ایران و خارج (بدرجات مختلف و با توجه بشرحی که از وضع آنها از عرض گذشت) نسبت به دیگر آیات در خور توجه و اعتنا میباشند.
سن تقریبی هرکدام از آیات مذکور (خوئی ـ خمینی ـ شریعتمداری ـ گلپایگانی) حدود 70 سال است و سلامت جسمی آنها غیراز آیت اله شریعتمداری آنطور که اطلاعات بدست آمده نشان میدهد چندان مناسب نیست.
آیت اله سید ابوالقاسم خوئی بعلت کهولت دچار تشنج در اندامهای مختلف بدن شده و در چند سال قبل نیز برای یک عمل جراحی به لندن رفته بود.
روح اله خمینی نیز دچار عارضه قلبی است.
آیت اله گلپایگانی چندبار مبادرت به عمل جراحی کرده.
تنها آیت اله شریعتمداری است که از لحاظ ظاهری فعلاً سلامت میباشد.
با توجه به شرحی که ازموقعیت و نفوذ آیات مذکور از عرض گذشت چنانچه آیت اله سید ابوالقاسم خوئی فوت نماید، عده ای از هواداران و مقلدین او به طرف روح اله خمینی گرایش پیدا خواهند کرد و اینموضوع در خارج از کشور محسوس تر خواهد بود.
قابل پیش بینی است با فوت آیت اله سید ابوالقاسم خوئی موقعیت و نفوذ روح اله خمینی در مقایسه با دیگر آیات مقیم ایران مستحکمتر گردد.
با وضعی که در جامعه روحانیت ایران برقرار است تعیین یک مرجع واحد نه تنها عملی نیست، بلکه از لحاظ منافع و مصالح امنیتی آینده نیز به مصلحت نمیباشد.
معهذا چنانچه شرایط فوق (فوت آیت اله خوئی) پیش آید مقابله با قدرت و نفوذ خمینی از طریق تقویت و حمایت از یکی از آیات ضروری به نظر میرسد که انجام این کار مستلزم بررسی نکات وجوانب مختلف است تا از نتایج سوء احتمالی آن احتراز شود.
ضمنا در این زمینه از تعدادی از سازمانهای اطلاعات و امنیت استعلام نظر شده که در صورت برخورد به مواردی که در گزارش فوق ملحوظ نبوده و حائز اهمیت باشد بموقع بعرض خواهد رسید.
ــ

توضیحات سند:

1 ـ آیت اللّه سید ابوالقاسم خویی: آیت اللّه سید ابوالقاسم موسوی خویی در سال 1278 ه .
ش در شهر خوی به دنیا آمد.
آیت اللّه خویی به دلیل حضور پدر در نجف در سیزده سالگی به این شهر هجرت کرد و در آنجا اقامت گزید.
ایشان مقدمات و مدارج عالی علوم دینی را به سرعت پشت سر گذاشت و از محضر اساتیدی چون آیات عظام کمپانی و نائینی بهره برد.
آیت اللّه خویی در سالهای جوانی به درجه اجتهاد رسید.
ایشان در طول سالها تدریس شاگردان فراوانی تربیت کرد و از خود آثار فراوانی به جا گذاشت.
آیت اللّه خویی از علمای برجسته و از مراجع بزرگ تاریخ تشیع به شمار می رود.
ایشان در سال 1371 و در سن 93 سالگی دار فانی را وداع گفت.
2 ـ آیت اللّه سید احمد خوانساری: آیت اللّه سید احمد خوانساری در سال 1275 ه .
ش به دنیا آمد و تحصیلات خود را در قم آغاز کرد و بعدها با مسافرت به شهر نجف ادامه علوم دینی را در این شهر پی گرفت و از محضر عالمانی چون: آخوند خراسانی، علامه طباطبایی یزدی و آقا ضیاءالدین عراقی بهره برد.
ایشان در سال 1297 به ایران مراجعت کرد و در شهر اراک ساکن شد.
همزمان با تأسیس حوزه علمیه قم که با تدبیر آیت اللّه العظمی حائری یزدی صورت گرفت، آیت اللّه خوانساری با ایشان تشریک مساعی کرد.
وی در سال 1319 به درخواست مردم تهران و تقاضای آیت اللّه العظمی بروجردی به تهران آمد و در این شهر ساکن شد و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.
آیه اللّه خوانساری در دیماه سال 1363 ه ش دار فانی را وداع گفت و با تشییع باشکوه در تهران و قم در مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه (س) بخاک سپرده شد.
3 ـ آیت اللّه سید حسن طباطبای قمی: آیت اللّه سید حسن طباطبایی قمی در سال 1289 ه .
ش در شهر نجف متولد شد.
وی مقدمات علوم دینی را نزد پدر روحانی خود فراگرفت.
ایشان پس از عزیمت به شهر مشهد، بار دیگر در سال 1310 به نجف بازگشت و مراتب عالی علوم حوزه ای خود را نزد اساتیدی چون آیت اللّه نائینی سپری کرد.
آیت اللّه قمی در سال 1327 بار دیگر به مشهد مراجعت نمود و ضمن امامت جماعت مسجد گوهر شاد به تدریس و تربیت طلاب دینی پرداخت.
ایشان در سال 1342 به دلیل مخالفت با رژیم پهلوی به کرج تبعید شد و پس از پیروزی انقلاب آزاد گردید.
4 ـ آیت اللّه سید محمد شیرازی: آیت اللّه محمد شیرازی در سال 1307 ه .
ش در شهر نجف متولد شد و دروس حوزه ای را نزد پدر روحانی خود و اساتیدی چون آیات: حسین قمی، میلانی و یوسف شاهرودی گذراند.
ایشان پس از اخراج ایرانیان از عراق از این کشور مهاجرت کرد و به کویت رفت و تدریس و تألیف خود را در این کشور ادامه داد.
آیت اللّه محمد شیرازی در سال 1357 به ایران آمد و در شهر قم ساکن شد.

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک - کتاب 01 صفحه 388






صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.