تاریخ سند: 27 آبان 1349
موضوع: اظهارات میرزا محمود شریعت مهدوی
متن سند:
از: 23ﻫ تاریخ:27 /8 /1349
به: 316 شماره: 2301 /23ﻫ
موضوع: اظهارات میرزا محمود شریعت مهدوی
عطف: 1956 /23ﻫ- 20 /7 /49
در تاریخ 13 /8 /49 پس از پایان جلسه انجمن سرگل که در مسجد سرگل تشکیل گردیده بود کاظم شکوهی1 (ساعت ساز) و حسن ناصری (کارمند اداره کشاورزی) و حاج حجتاله بخشی کتاب رسالهای به نام چهار رساله که فتوای عدهای از علماء از جمله میلانی- مرعشی- خمینی و خونساری 2 در آن چاپ شده به آقای میرزا محمود شریعت مهدوی 3 ارائه نموده و خصوصی اظهار میکردند در توضیح مسائل از کتاب مذکور استفاده نموده به خصوص در روی نظریات خمینی تکیه نماید. ولی یاد شده توجهی به اظهارات آنان ننموده و گفت مقتضیات زمانی ایجاب نمیکند نامی از خمینی برده شود.
نظریه شنبه- میرزا محمود شریعت مهدوی از پیشنهاد نامبردگان استقبالی نکرد.
نظریه یکشنبه و سه شنبه- منبع مورد اطمینان بوده و به گزارش آن میتوان اعتماد نمود. آسمانی
نظریه23ﻫ- در مرخصی هستند.
بهره برداری و بایگانی شود.2 /9
فیش بررسی و ارائه شود.3 /9
توضیحات سند:
1. کاظم شکوهی، فرزند مهدی در سال 1317 ﻫ ش در قزوین به دنیا آمد. وی عضو انجمن سرگل در مسجد سرگل بود و اعلامیههای امام خمینی(ره) و دیگر آیات عظام را منتشر میکرد. وی از نزدیکان آیتالله جلیل زرآبادی بود و در سوم دی 1349 آیتالله زرآبادی را تشویق به سخنرانی علیه اسرائیل کرد. آقای شکوهی عضو مؤسس هیأت فیضبخش جوانان حسینی و از طرفداران امام(ره) بود، بهطوری که در سال 1349 کتاب ولایتفقیه امام(ره) را توزیع میکرد. وی همچنین اعلامیهی حضرت امام(ره) خطاب به زائرین بیتالله الحرام علیه استعمار را که در ذیحجهی 1390ﻫ ق منتشر شده بود، به صورت دستنویس در قزوین منتشر کرد. وی با روحانیون درباری و طرفدار رژیم در قزوین، همواره تقابل داشت و با آنها برخورد میکرد. در 9 /7 /1351 دستور دستگیری وی و مهدی یخچالی صادر و ایشان یک روز بعد به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و به 9 ماه حبس محکوم گردید و در 9 /1 /1352 از زندان آزاد شد. برادر وی عبدالکریم شکوهی نیز در سال 1355 به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و به 12 سال حبس جنایی محکوم و به زندان افتاد که در آستانهی پیروزی انقلاب آزاد شد.
2. آیتالله العظمی سیداحمد خوانسارى، فرزند حاج سید یوسف در 1 مهر 1270 ﻫ ش در شهر خوانسار متولد شد. مقدارى از ریاضیات و علوم مقدماتى و سطح را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براى ادامه تحصیل به اصفهان رفت و در آن شهر خارج فقه و اصول را از محضر آیات عظام حاج میرمحمد صادق مدرس اصفهانى و آخوند ملاعبدالکریم گزى و میرزا محمدعلى تویسرکانى، فراگرفت و بعد از طى مراحل، براى تکمیل معلومات خود به نجف عزیمت نمود و در آنجا دو سال در درس مرحوم آخوند خراسانى و چندین سال هم در درس مرحوم حاج سیدمحمدکاظم یزدى و آیتاللّه نائینى و استادان دیگر شرکت جست تا به مدارج عالیه رسید و در سال 1305 به ایران مراجعت کرد و با اقامت در اراک از محضر آیتاللّه عبدالکریم حائرى استفادههاى علمى فراوانى برد.
بعد از انتقال حوزه علمیه از اراک به قم، ایشان نیز بعد از مدتى به قم آمد و نماز جماعت فیضیه به ایشان واگذار شد. در مدتى که در قم بود از مدرسین و فضلاى برتر حوزه علمیه به شمار مىرفت و در درس خارج فقه وى شاگردان مبرزى چون امام موسى صدر شرکت مىکردند. وى از مدرسین فلسفه و ریاضیات نیز شمرده مىشد. در سال 1329 به درخواست مردم تهران و امر آیتاللّه العظمی بروجردى در تهران ساکن شد و بیش از سه دهه یکى از مراجع متنفذ تهران و منشأ خدمات مؤثرى گردید. در ابتداى نهضت مردم ایران در جریان انجمنهاى ایالتى و ولایتى حضور یافت ولى به تدریج از عرصه سیاسى کناره گرفت. هر چند که مستقیم و غیرمستقیم در جهت حمایت از مبارزان تلاش مىنمود. آیتاللّه سید احمد خوانسارى در سال 1362 دارفانى را وداع گفت و با تشییع جنازهاى باشکوه در تهران و قم در مسجد بالاسر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. امام خمینى در ارتحال ایشان پیام تسلیتى ارسال کردند و طى آن از خدمات او به اسلام تجلیل نمودند.
آثار علمى ایشان:
شرح مختصر المنافع در چند جلد، حاشیه بر عروهالوثقى، توضیح المسایل، مناسک حج
3. محمود شریعت مهدوی، فرزند آیتاله حاج شیخ فضلعلی قزوینی در سال 1296 ﻫ ش در قزوین به دنیا آمد. وی مقدمات را در مدرسه التفاتیه قزوین خوانده و برای ادامه تحصیلات عازم مشهد گردید و در محضر مرحوم ادیب نیشابوری به فراگیری ادبیات پرداخت. ایشان سپس به قم عزیمت کرد، اما به دلیل سختگیریهای رضاشاه و موضوعاتی مانند کشف حجاب و ... به نجف اشرف هجرت نمود. در نجف از محضر آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی و حاج شیخ کاظم شیرازی بهرهمند گردید و از آن دو بزرگوار اجازهی اجتهاد دریافت کرد. آیتاله شریعت مهدوی پس از درگذشت پدر بزرگوارشان به قزوین بازگشته و در جریان نهضت حضرت امام (ره) به روشنگری مردم و ترویج دین اسلام و تدریس و اقامه جماعت پرداخت.
منبع:
کتاب
پایگاههای انقلاب اسلامی، مساجد استان قزوین به روایت اسناد ساواک صفحه 63