تاریخ سند: 5 اسفند 1354
موضوع : مخالفت گلپایگانی با سازمان اوقاف 6495/21 ـ 29/11/54
متن سند:
از : 21 ه
به : 312 شماره : 6562 /21
ساعت 9 صبح روز 27 /11 /54 منزل مرحوم حاج محمدرضا زاد مراجعه نمودم مجلس روضه
بود و جمعیت کثیری حضور داشتند آقای سیدمرتضی برقعی واعظ آمد که منبر برود دید
احمدزاده خراسانی واعظ هم در مجلس حضور دارد لذا اظهار داشت روز گذشته خدمت آیت اله
گلپایگانی بودم فرمودند چون احمدزاده اوقافی است و در منزل حاج محمدرضازاد منبر می رود
شما نباید در آن مجلس منبر بروید احمدزاده قسم یاد کرد که من اوقافی نیستم یک گوینده و
ذاکر امام حسین میباشم مرا دعوت کرده اند طبق معمول سالهای قبل که منبر بروم.
برقعی
واعظ به آقای کسرائی مأموریت داد که احمدزاده را خدمت آقای گلپایگانی ببرد و در حضور آقا
قسم بخورد که اوقافی نیست لذا من و آقای کسرائی باتفاق مصطفی زاد و احمدزاده بمنزل
گلپایگانی رفتیم.
سیدمهدی هم در آنجا حضور داشت آقای کسرائی به آیت اله گلپایگانی اظهار
نمود که آقای برقعی احمدزاده را خدمت شما فرستاده تا قسم یاد کند که اوقافی نیست.
گلپایگانی گفت من نگفته ام احمدزاده اوقافی است ولی در منبر گفته ام نباید پای منبر وعاظ
اوقافی رفت و ادامه داد تعجب است که دیروز سید مرتضی برقعی اظهار میداشت احمدزاده
اوقافی است و احمدی رئیس سازمان اوقاف و عبدالوهاب اقبال تولیت آستانه مقدسه دستور
داده اند که او در مسجد موزه منبر برود و از این جریان فاطمی معاون آستانه ناراحت شده و گفته
است چنانچه احمدزاده در مسجد موزه منبربرود من استعفا
خواهم کرد ولی مجددا از تهران دستور داده اند که احمدزاده باید حتما منبر برود و هر کس هم
استعفا بدهد مانعی ندارد.
لذا فاطمی هم دیگر جرئت نکرده مخالفت کند.
سیدمهدی گلپایگانی اظهار نمود احمدزاده و شیخ عباس ضیغمی هر دو اوقافی هستند و نباید
در مجلس منزل زاد منبر بروند و آقایان احمد صابری اراکی و برقعی هم چنانچه بآن مجلس
بروند از آنها توهین میشود این خبر به حسن زاد رسید نامبرده تلفنی با گلپایگانی تماس گرفت و
اظهار داشت بنظر من احمدزاده و ضیغمی اوقافی نیستند و مجلس ما را اینها اداره مینمایند.
مجلس امام حسین را نباید با این حرفها خراب کرد.
نظریه شنبه ـ نظری ندارد.
نظریه یکشنبه ـ مرحوم حاج محمدرضا زاد از متمولین قم بوده و طبق وصیت او هر سال بمدت
ده روز در منزلش مجلس روضه خوانی دایر میگردد و از وعاظ طراز اول دعوت میشود و در این
مدت فرزندانش نیز حضور دارند.
چون مجلس مذکور پرجمعیت میباشد و پول خوبی هم
بوعاظ میدهند تمام وعاظ مایلند که در این مجلس شرکت نمایند ولی صاحبان مجلس ترجیح
میدهند که کمتر از منبریهای محلی استفاده کنند زیرا آنها در مجالس متشکله هر یک از آیات
تبلیغ میکنند.
لذا احمدزاده را از مشهد و احمد صابری را از اراک دعوت میکنند.
بهمین جهت
وعاظ محلی از این بابت ناراحت میباشند و اینگونه جنجالها را بپا میکنند و در این میان از
مخالفت گلپایگانی با سازمان اوقاف استفاده کرده و وعاظ غیر بومی را بوسیله سیدمهدی
گلپایگانی باین کیفیت می کوبند و برای آنان ایجاد تضییقات و ناراحتی میکنند.
این موضوع
مسبوق بسابقه است ولی آنچه مورد نظر است اینکه گلپایگانی مدتی است مخالفت با سازمان
اوقاف را علنی کرده و مجددا علم مخالفت با سازمان مذکور را برافراشته است.
با توجه به روحیات و خصوصیات اخلاقی وی و سابقه ای که در دست است هر زمانی که سازمان
اوقاف قصد کوچکترین مداخله ای در امر روحانیت داشته با مخالفت شدید از ناحیه گلپایگانی
روبرو شده و اکنون که شایعه ایجاد دانشگاه اسلامی از طرف سازمان مذکور در جنب مسجد
جمکران قم اشاعه یافته گلپایگانی نیز بمقابله پرداخته است.
آنچه بنظر میرسد اینگونه
مخالفتها از جانب وی تا مدتی ادامه خواهد یافت.
نظریه دوشنبه ـ با توجه بشگرد کار گلپایگانی وی از ابتدای اشتغال هر رئیس اوقافی بقم بمنظور کوبیدن اوقاف و سنجیدن قدرت
و مدیریت رئیس تازه وارد و عکس العمل وی نغمه ای ساز مینماید
نظریه سه شنبه: مخالفت گلپایگانی با سازمان اوقاف و اقداماتی که از جانب این سازمان در امر روحانیت انجام میشود مورد تائید بوده
ولی سازمان اوقاف نباید وقعی بسوء نیت گلپایگانی نماید و از امر مداخله در امور روحانیت شانه خالی کند.
دایره بررسی ...
14 /12 /54
دایره بررسی
در زمینه رئیس اداره اوقاف شهرستان مذکور و اقدامات پسر گلپایگانی قبلاً گزارشی درج شده است.
...
در دفتر ...
312 سابقه دارد 24 /12 /54
بهره برداری شد 27 /12 /54
9292 بایگانی شود.
منبع:
کتاب
آیتالله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 363