تاریخ سند: 17 مهر 1331
فدائیان اسلام
متن سند:
شماره: ۱۳۶ تاریخ: 17 /7 /31
فدائیان اسلام
اخیراً فدائیان اسلام به رهبری سید عبدالحسین واحدی تقویت گردیده به فعالیت سیاسی وارد شدهاند بدین ترتیب که ۶۰ حوزه ۱۰ نفری ترتیب داده و رسماً در جلسات علیه آقای کاشانی و دولت انتقاد مینمایند.
انتقادی که روز عاشورا در قم وسیله سید عبدالحسین واحدی از جناب آقای دکتر مصدق و آیتالله کاشانی به عمل آمد و همچنین اسید زدن1 به لباس بانوان بیحجاب وسیله فدائیان اسلام معمول تقویت این دسته و فعالیت جدید آنها میباشد.
۲- فدائیان اسلام سعی دارند با اختلال نظم دولت را دچار مضیقه نمایند.
۳- طرفداران آقای بهبهانی که با آقای کاشانی نظر خوبی ندارند از اعمال فدائیان اسلام ناراضی نبوده و به طور غیر مستقیم آنها را تقویت مینمایند.
۴- صرافان نام یکی از فدائیان اسلام با سید ضیاءالدین طباطبائی نزدیک شده و با افسران بازنشسته نیز جلساتی ترتیب میدهند.2
در پرونده سید ضیاءالدین طباطبائی بایگانی شود.
اصل اخبار 17 /7
توضیحات سند:
1- مواردی که همواره به نیروهای مسلمان و متدین نسبت داده شده است و از اتهامات همواره تاریخ بوده اسید پاشی به زنان بیحجاب، پاره کردن شکم آنها، بریدن موی سر و امثال آن، هرگز در تاریخ ثبت نشده است و تنها ادعایی است که از شدت تکرار، آن را باور کردهاند.
۲- جناب آقای محمد مهدی عبدخدائی یکی از اعضاء فدائیان اسلام در توضیح سند موجود و سند مورخه ۲۶ شهریور ۱۳۳۲ توضیح ذیل را برای مرکز ارسال داشتند:
هوالعزیز
آنچه که من به خاطر دارم این است که آقای حاج ابراهیم صرافان در سالهای ۲۹ و ۳۰ جزء اعضای فدائیان اسلام نبوده تا اینکه بخواهد در کادری قرار گیرد که به عنوان نماینده فدائیان اسلام با شخص یا گروهی ملاقات نماید. پس از دستگیری شهید نواب صفوی در خرداد ۱۳۳۰ آقای ابراهیم صرافان به علت نزدیکی با آقایان کاشانی که جزء تبعیدیهای فدائیان اسلام به کرمان و خرمآباد بودند به فدائیان اسلام نزدیک شد. ملاقات ایشان با آقای سید ضیاءالدین طباطبائی در آن تاریخ هیچگونه ارتباطی با فدائیان اسلام نداشته و حتی در سال ۱۳۳۲ که تقریبا فدائیان اسلام به صورت آزاد فعالیت میکردند حوزههای حزبی تشکیل نداده بلکه شهید نواب صفوی پس از آزادی از زندان در شکل سازمانی به گونهای که افراد فدائیان اسلام بتوانند با هم ارتباط حزبی داشته باشند نموداری تهیه کرده که هیچگاه به صورت فیزیکی اجرا نگردید و در سال ۱۳۳۱ حوزه ۶۰ نفره وجود خارجی پیدا نکرده است. اما پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و اعلامیه شهید نواب صفوی در سوم شهریور سال ۱۳۳۲ و نزدیکی آقای سید ضیاءالدین طباطبائی با دربار، جایی برای ملاقات باقی نمیگذاشت. به خصوص که در سند ارائه شده مأمور ویژه شایعات را که به نوشته خودش شنیده است منعکس نموده است که چنین شنیدههایی آن روزها برای ضدارزش کردن نهضتها بسیار رواج داشت. لذا با توجه به اینکه اصولاً حوزه ۶۰ نفره وجود خارجی نداشت و آقای صرافان در کادر مرکزی نبودند. مطالب فوق نمیتواند سندیت داشته باشد. اما من به خاطر دارم که پس از مسافرت شهید نواب صفوی به کشورهای عربی و سخنرانی ایشان در دانشگاه فؤاد قاهره و ملاقات ایشان در اردن با شاه حسین و بازگشت ایشان از این سفر آقای ابراهیم صرافان به علت پارهای از ملاقاتهایی که گفته میشد با افراد کرده است از صفوف برادران کنار گذاشته شد. لذا در هیچ مقطعی ایشان نه دستگیر شدهاند و نه مورد بازجویی قرار گرفتهاند. مسائل فوق که در بند آمده است مجموعاً شنیدههایی است که نمیتواند اعتبار تاریخی داشته باشد.»
والسلام
به یاری خدای توانا
محمد مهدی عبدخدایی
19 /12 /80.
منبع:
کتاب
سیدضیاءالدین طباطبایی صفحه 4