صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

وزارت پست و تلگراف و تلفن اداره پست و تلگراف و تلفن شهرستان قم

وزارت پست و تلگراف و تلفن اداره پست و تلگراف و تلفن شهرستان قم


متن سند:

گوینده : آقای نجفی نام گیرنده تلگراف ـ شهر یوسفعلی ممقانی ـ ممقان، حاج سیدخلیلی ـ مرند، شیخ محمدکریم ملک کندی ـ مراغه، میرزامحمد تقوی ـ مراغه، آقای هیبتی ـ مراغه، امام جمعه ـ مراغه، امام جمعه ـ ابهر، شیخ الاسلام ـ ابهر، شیخ حسین برقی ـ اهر، آل محمد ـ اهر، شیخ جابر ـ خوی، شمس العلما ـ مهاباد، میرزا حسین محدث ـ سراب، سیدیونس ـ اردبیل، وحیدی ـ میاندوآب، سلطانی ـ آستارا، پیشوائی ـ پهلوی، الیاسی ـ غازیان، ضیاءبری ـ رشت، بحرالعلوم ـ رشت، لاکانی ـ رشت، رهبر ـ رشت، اعتمادالواعظین ـ رشت، حاج صدرایی ـ رشت، سیدشفیع ـ رشت، مهدوی ـ لاهیجان، ضیاءالدین روحانی ـ رودسر، علیرضا علامه ـ شهسوار، مجتهدزاده ـ شهسوار، آقای نوری ـ شهسوار، ابوالفضل علامه ـ شهسوار، مولوی ـ چالوس، فاضل استرآبادی ـ بابل، موحدی ـ بابل، دکتر طهماسبی ـ بابل، روحانی ـ بابل، آقای علامیر حائری ـ بابل، حاج مبلغی ـ بابلسر، آقای غروی ـ آمل، فقیه نیاکی ـ آمل، شیخ جواد ـ آمل، عظیمی ـ ساری، صدوقی ـ ساری، شیخ محمدتقی نظری ـ ساری، محمدطاهر طاهری ـ ساری، آقای نظری ـ زیراب، عبدالرسول تقوایی ـ زیراب، آقای کوهستانی ـ بهشهر، شیخ علی صدیقی ـ بندرگز، بحرالعلوم ـ بندرشاه، سیدسجاد علوی ـ گرگان، میرکتولی ـ گرگان، میبدی ـ گرگان، آقای محمد بنی هاشمی ـ کردکوی، شیخ محمد رازی ـ گنبد، آقای نحوی اردبیلی ـ گنبد، آقای مجد ـ دماوند، آقای علامیر ـ سمنان، شیخ عبدالحسین لنکرانی ـ سمنان، عالمی ـ سمنان، کفعمی ـ زاهدان، صدرسیستانی ـ زابل، اشرفی ـ شاهرود، مرتضوی ـ بجنورد، محمدحسین آیتی ـ بیرجند، علامه نام گیرنده تلگراف ـ شهر حائری ـ بیرجند، شهیدی ـ بیرجند، شیخ رجب علی فقیه ـ نیشابور، سعید انواری ـ نیشابور، آیت الله میلانی ـ مشهد، آیت الله کفائی ـ مشهد، آیت الله خوانساری ـ تهران، آیت الله توسلی ـ تهران، آیت الله بهاءالدین نوری ـ تهران، آیت الله رفیعی1 ـ تهران، آیت الله آشتیانی ـ تهران، آیت الله میرزاعبداللّه تهرانی ـ تهران، آیت الله امام جمعه ـ تهران، آیت الله فلسفی ـ تهران، آیت الله ضیاءالدین استرآبادی ـ تهران، آیت الله حاج سعید ـ تهران، آیت الله حاج معظمی مسجدجامعی ـ تهران، آیت الله سیدمحمد موسوی ـ تهران، آیت الله علوی طباطبایی ـ تهران، آیت اللهزاده بروجردی ـ تهران، آیت الله صادق شریعتمداری2 ـ تهران، آیت الله محمدعلی سبط ـ تهران، آیت الله سیدعلی انگجی3 ـ تهران، آیت الله حاج جعفر بهبهانی ـ تهران، آیت اللهزاده4 [ناخوانا ]ـ تهران، آیت الله شیخ حسین لنکرانی ـ تهران، آیت الله صبوری5 ـ تهران، آیت الله سیدمحمود طالقانی ـ تهران، سلطان العلماء زنجانی ـ تهران، سیدبیوک زنجانی ـ تهران، میرزاخلیل زنجانی ـ تهران، صدرالدین جزایری ـ تهران، محمدتقی واحدی ـ تهران، آیت الله خلیل کمره ای ـ تهران، آقای محمدعلی لواسانی ـ تهران، شیخ [ناخوانا] کاتوزیان ـ تهران، محمدکاظم عصار ـ تهران، یحیی عبادی طالقانی6 ـ تهران، سیدمرتضی علم ـ تهران، سیدمحمد فیروزآبادی ـ شهرری، آیت الله لاله زاری7 ـ شهرری، شیخ حسن اثنی عشری8 ـ شهرری، شیخ عبدالرحیم کنی9 ـ شهرری، آقای سلطان العلما کنی ـ شهرری، سیدحسن معینی10 ـ شهرری،، سیدحسن مدرسی11 ـ کرج، سیدمحمدرضا زابلی12 ـ کرج، آقای شهیدی ـ قزوین، نصراللّه شهیدی ـ قزوین، سیدابوتراب ـ قزوین، عبدالرحیم صامت13 ـ قزوین، امام جمعه ـ زنجان، ابوالحسن موثقی ـ میانه، امام جمعه ـ میانه، نیری ـ میانه، زنوزی ـ میانه، ابومحمد ـ میانه، اهری نام گیرنده تلگراف ـ شهر تبریز، بادکوبی ـ تبریز، سیدمحمدعلی قاضی ـ تبریز، دینوری ـ تبریز، آیت الله انگجی ـ تبریز، آیت الله مستنبط ـ تبریز، سیدکاظم موسوی ـ تبریز، امام جمعه ـ تبریز، سید مرعشی نجفی ـ تبریز، حاج میرزا محسن ـ تبریز، سید عبدالحمید ایروانی ـ تبریز، ولی اللّه اشراقی ـ تبریز، سیدابوالفضل خسروشاهی ـ تبریز، میرزا علی اصغر ـ تبریز، حاج میرزاآقا ـ تبریز، علی غروی ـ تبریز، علی آقا زنوزی ـ تبریز، میرزا عبداللّه سرابی ـ تبریز، عبدالحسین غروی ـ تبریز، انزابی ـ تبریز، حاج میرزا باقر ـ تبریز، آقای ملکی ـ تبریز، سیدصادق مرندی ـ تبریز، آقای سلیمانی ـ کاشان، امامت14 ـ کاشان، مدنی15 ـ کاشان، صبوری ـ کاشان، یثربی ـ کاشان، علی نجفی ـ کاشان، شیخ حسین امامی ـ کاشان، حاج اعتمادی ـ کاشان، امام جمعه ـ کاشان، سیدمهدی لاجوردی ـ کاشان، فرج اللّه شریفی ـ نائین، حاتمی ـ اردکان، صدوقی ـ یزد، وزیری16 ـ یزد، روحانی ـ یزد، محمدحسن نجفی ـ رفسنجان، محمدحسین غروی17 ـ رفسنجان، هجری ـ رفسنجان، صالحی ـ کرمان، عبدالجلیل جلیلی ـ کرمانشاه، شجاع الدین جلیلی ـ کرمانشاه، شیخ محمدرضا کاظمی18 ـ کرمانشاه، حاج آقا عطا اصفهانی ـ کرمانشاه، آقای میبدی ـ کرمانشاه، حاج آقا بزرگ کنگاور،19 آقای آخوند ـ همدان، بنی صدر ـ همدان، شاهنجرانی ـ همدان، شیخ رضا انصاری ـ همدان، آقاشیخ جواد ـ دلیجان، آقای ارباب ـ اصفهان، آقای خادمی ـ اصفهان، آقای کرمانی ـ اصفهان، شیخ مهدی نجفی ـ اصفهان، سیدمحمدرضا خراسانی20 ـ اصفهان، آقای اردکان ـ اصفهان، امام جمعه ـ اصفهان، سیداحمد روضاتی21 ـ اصفهان، محمود سالک ـ اصفهان، سیدرضا امامی ـ همایونشهر، سیدفخرالدین ـ جهرم، آیت الله محلاتی ـ شیراز، [ناخوانا] ـ شیراز، سیدمحمود علویشیراز، شیخ محمد [ناخوانا ]ـ شیراز، محمدکاظم آیت اللهی ـ شیراز، حاج نام گیرنده تلگراف ـ شهر آقا عالم ـ شیراز، سیدنورالدین مصباحی ـ شیراز، مجدالدین مصباحی ـ شیراز، سیدعبدالعلی ـ لار، شیخ عزیزاللّه ـ نهاوند، حیدری22 ـ نهاوند، علی محمد نجفی ـ بروجرد، محمد قوانینی ـ بروجرد، سیدطاهر کاظمینی ـ بروجرد، مشرف ـ دورود، محسن ـ ملایر، شیخ محمدتقی مروارید ـ ایلام، عیسی جزایری ـ خرم آباد، حسین جزایری ـ خرم آباد، سیداحمد طاهری ـ خرم آباد، عماد جزایری ـ خرم آباد، غضنفری ـ خوانسار، ابن الرضا ـ خوانسار، آقاحسین علوی ـ خوانسار، حاج شریفی ـ خوانسار، پسندیده ـ خمین، آقای آل طاهر ـ خمین، غضنفری ـ خمین، روحانی ـ محلات، کروبی ـ الیگودرز، رحمانی ـ بیجار، رضوانی ـ ساوه، شریعتمدار ـ ساوه، کاظم ملک افضلی ـ میناب جنوب، نبوی23 ـ دزفول، شیخ منصور ـ دزفول، عبدالرحیم ذکری ـ اندیمشک، مهری ـ خرمشهر، آل شبیر ـ خرمشهر، موسوی ـ خرمشهر، حسن نوری ـ خرمشهر، بهبهانی24 ـ اهواز، آقای اسماعیل مرعشی ـ اهواز، علم الهدی ـ اهواز، انصاری ـ اهواز، محمدحسن جزایری ـ اهواز، قائمی25 ـ آبادان، هاشمی ـ آبادان، دهدشتی26 ـ آبادان، سنابادی ـ آبادان، مصدرالامور27 ـ آبادان، جمی ـ آبادان، مکی28 ـ آبادان، آقای شیخ غلامرضا فقیهی ـ تهران، آقای محمدی ـ شاهرود، آقای سیدجعفر هاشمی ـ شاهپور، حاج باقر طباطبایی قمی ـ تهران، سیدمهدی روحانی قمی ـ تهران، سیدعبدالکریم انواری ـ تهران، آقای حائری ـ بیرجند، آقای طباطبایی ـ آذرشهر، آقای غلامحسین جعفری ـ تهران، آقای خیارجی ـ قزوین، آقای فدوی ـ بابل، آقای تقوی شیرازی29 ـ تهران، آقای مرتضی مستجابی ـ اصفهان

توضیحات سند:

1ـ آیت الله سید ابوالحسن حسینی رفیعی قزوینی فرزند ابوالحسن در سال 1315 قمری در قزوین متولد شد.
ایشان در حوزه های علمیه قزوین، تهران و قم تحصیل و تدریس حکمت و عرفان و ریاضیات داشته و در این شهرها مقلدینی نیز داشته است.
در اواخر سال 1342 با اصرار بسیاری از فضلای تهران جهت تدریس و اقامت دعوت می شود و پس از هجرت در مسجد تهران به امامت مشغول می گردند.
در سند بیوگرافیک ساواک ایشان چنین آمده است: «خمینی مدت چهار سال نزد آیت الله رفیعی درس خوانده و در حال حاضر از لحاظ علوم دینی و فقه و فلسفه و غیره همتایی ندارد و متقابلاً خمینی از او شنوایی دارد».
ساواک طی گزارش های متعددی نحوه فعالیت و مبارزه ایشان را چنین ثبت نموده است: «در سال 1338 علیه موسیقی مبتذل در قزوین اعتراض کرده است.
در ماجرای حمله به مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال 1342 بیانیه ای منتشر کرد.
نامبرده در مورخ 19 /5 /1342 به ملاقات آیت الله خمینی در محل حبس ایشان رفته و به مدت نیم ساعت با یکدیگر ملاقات داشته اند.
در سوم ربیع الاول سال 1383 ق نیز اعلامیه ای در پشتیبانی از آیت الله خمینی و روحانیون افراطی صادر نموده و از علمای مهاجر تهران نیز حمایت کرده است.
طی گزارش 22 /10 /1342 نام وی در لیست مخالفین شدید دولت منجمله، میرزا احمد آشتیانی، حاج شیخ محمدتقی آملی، حاج شیخ محمدرضا تنکابنی و آیت الله فلسفی ذکر گردیده است».
در تاریخ 16 / آبان / 1343 و تبعید آیت الله خمینی به ترکیه، وی تلگرافی خطاب به دولت ترکیه ارسال و طی آن اعلام داشته: «میهمان عالیقدری که در این ایام قدم به خاک ترکیه نهاده یکی از مراجع بزرگ دینی و نمونه کاملی از علم و فضیلت و تقوی است.
از ملت همسایه خود انتظار می رود که به سپاس احترام به علم و فضیلت، مقدم میهمان ارجمند خود را محترم شمرده و برای همیشه نام خود را در ردیف علاقمندان به علم و تقوی ثبت نمایند».
آیت الله رفیعی قزوینی در سن 97 سالگی به علت بیماری قلبی در ساعت 24 مورخ 23 /10 /1353 در بیمارستان الوند تهران دعوت حق را لبیک گفت و شهربانی با تشییع جنازه وی مخالفت کرد و چون به زعم ساواک، این مخالفت پلیس به مصلحت نبود به شهربانی متذکر شد با تشییع جنازه نامبرده در روز اول محرم موافقت شود.
و پس از آن جنازه ایشان به قم انتقال داده شد.
ر.ک : بزم اهریمن، ج 4، ص 330 و 331.
2ـ سیدمحمد صادق شریعتمداری فرزند سیدحسن و برادر سیدکاظم شریعتمداری در سال 1325 قمری در تبریز متولد شد.
مقدمات و ادبیات و سطوح را در تبریز خواند و آنگاه به قم مهاجرت کرد و مقداری از درس مرحوم آیت الله حائری و پس از ایشان از درس آیات حجت و سیدمحمدتقی خوانساری استفاده نمود و به نجف اشرف مشرف شد.
وی در نجف از درس مرحوم آیت الله العظمی اصفهانی و آیات دیگر بهره جست و پس از مراجعت از نجف به قم، به تدریس فقه و اصول نهایی مبادرت کرد و چندی هم در مشهد مقدس به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و سپس به تهران بازگشت.
از آثار قلمی ایشان می توان حواشی بر جواهر و قسمتی از کفایه را نام برد.
3ـ سیدمحمدعلی انگجی فرزند حاج میرزا ابوالحسن انگجی در سال 1322 قمری در تبریز دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی و قسمتی از دوره عالی را در محضر پدرش گذراند سپس راهی شهر قم شد و از دروس مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری استفاده کرد و از سوی حضرت آیت الله حاج سید ابوالحسن اصفهانی اجازه اجتهاد گرفت و پس از آن به تبریز مراجعت نمود.
آیت الله انگجی از همان دوران جوانی همراه با برادرش آیت الله آقا سید حسن انگجی (ره)، مبارزه علیه طاغوت را آغاز کرد.
بارها از سوی رژیم پهلوی مورد تهدید قرار گرفت و در موقع قیام ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت از طرف مردم تبریز برای مجلس شورای ملی برگزیده شد.
وی در پی قیام سال 1342 نیز به شهرهای بد آب و هوای کشور تبعید شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف مردم تبریز برای مجلس خبرگان انتخاب شد.
وی سرانجام پس از شرکت در راهپیمایی عظیم مردم تبریز که در سال 1362 ش به منظور احیاء خاطره فراموش نشدنی روز 15 خرداد 1342 برگزار شده بود و در حالی که در میان مردم بود دچار ایست قلبی شده و دعوت حق را لبیک گفت و پیکر وی پس از تشییع در قم و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام اللّه علیها به خاک سپرده شد.
4ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمدرضا آیت اللهزاده در سال 1345 ه ق در نجف اشرف متولد، تحصیلات را در محضر مرحوم والدش و مرحوم آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله حاج سیدیحیی یزدی ادامه داده، در سال 1331 شمسی به ایران و تهران مراجعت نمود و در درس آیت الله سیداحمد خونساری شرکت نموده و خود به تدریس متون فقه و اصول پرداخت...
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صفحه 374 5ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ علی اکبر صبوری قمی در سال 1344 ه ق در قم متولد شد، پس از خواندن قسمتی از ادبیات، به نجف مهاجرت نمود و متون فقه و اصول را از علمای آن حوزه مقدسه تکمیل نموده و از محضر آیت الله خویی نیز بهره مند شد.
آنگاه به قم مراجعت و از محضر آیت الله بروجردی استفاده نمود.
سپس به تهران منتقل و در مدرسه علمیه مروی به تدریس پرداخت.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، احمد شریف رازی، جلد 3، صفحه : 502 6ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج آقا یحیی عبادی طالقانی در سال 1295 شمسی در تهران متولد شده و پس از خواندن دروس جدید تا پایه سیکل اول متوسطه شروع به تحصیل علوم عربی و دینی نموده و مقدمات را در تهران خوانده و برای ادامه تحصیل در سال 1353 قمری با مرحوم والدش مهاجرت به قم نموده و ادبیات را خدمت مرحوم میرزا محمدعلی ادیب تهرانی و سطوح را محضر مرحوم آیت اللهالعظمی مرعشی و آیت الله حاج سیداحمد زنجانی و مرحوم آیت الله حاج سیداحمد لواسانی تکمیل نموده آن گاه به درس خارج مرحوم آیت الله حجت و آیت الله حاج سیدمحمدتقی خونساری و آیت الله صدر حاضر شده و چند سالی هم از فقه و اصول مرحوم آیت الله العظمی بروجردی استفاده کرده.
در سال 1321 قمری به تهران مراجعت و پس از فوت مرحوم والد در مسجد آن مرحوم که در خیابان ظهیرالاسلام شاه آباد واقع است به اقامه جماعت و ترویجات دینی اشتغال دارند.
آثار علمی ایشان : 1ـ رساله ای در جبر و تفویض 2ـ اثبات امربین الأمرین 3ـ تقریرات درس های آیت الله حجت کوه کمری ر.ک : گنجینه دانشمندان احمد شریف رازی جلد 3، صفحه : 508 7ـ آیت الله حاج سیدمهدی لاله زاری در سال 1324 قمری در تهران متولد شده و سطوح را خدمت مرحوم شیخ مهدی نوری و میرزاطاهر تنکابنی خوانده و در عصر آیت الله العظمی مرحوم میرزامحمدتقی شیرازی مهاجرت به نجف اشرف نموده و پس از چندی مراجعت به ایران و در سال 1342 ق دوباره معاودت به نجف نموده و اصول را از مرحوم آیت الله مشکینی تکمیل و مدت 12 سال از درس و محضر مرحوم آیت الله العظمی اصفهانی و آیت الله آقاضیاءالدین عراقی و آیت الله حاج شیخ کاظم شیرازی استفاده نموده و در سال 1360 ق مراجعت به ایران و در تهران رحل اقامت افکنده و به خدمات دینی و وظایف روحی پرداخته و در سال 1370 مشرف به نجف و دو سال توقف و در سال 1372 ق به وطن بازگشت نموده و مجاورت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را در شهرری بر سکونت در تهران اختیار نموده و به انجام وظایف دینی و روحی مشتغل گشته.
آثار خالده و باقیات و صالحات وی در ری و تهران از این قرار است : 1ـ مدرسه آیت الله لاله زاری در شهرری که با همت خود به نام مرحوم آیت الله بروجردی بنا ولی مردم به نام ایشان می خوانند.
2ـ حوزه علمیه شهرری که به همت عالی وی اداره می شود.
3ـ مسجد خاتم النبیین در خیابان مظفری شهرری که از مساجد بسیار زیبای ری و تهران است.
4ـ مسجد لاله زاری در جنب مدرسه علمیه اش.
5ـ مسجد لاله زاری خیابان لاله زار.
6ـ مسجد قائم.
7ـ مسجد بی بی در سر سه راه سپهسالار.
8ـ مسجد سلمان در خیابان شهباز.
9ـ مسجد حاج محمدحسن قنبری.
مسجد اباذر و مساجد دیگر در تهران و حومه آن.
آثار علمی ایشان: تقریرات اصول مشکینی.
2ـ تقریرات اصول آقاضیاء 3ـ تقریرات نائینی مباحث الفاظ.
4ـ تقریرات فقه آیت الله اصفهانی.
5ـ رساله عملیه و تمام کتب مذکوره مخطوط می باشد.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صص 41 /640 8ـ حجت الاسلام و مروج الاحکام آقای حاج آقا حسن اثنی عشری تحصیلات اولیه را در شهرستان انجام داد و برای ادامه تحصیلات به قم مهاجرت نمود و پس از اتمام سطوح به ری مراجعت فرمود و به خدمات دینی و ارشاد مسلمانان آن ناحیه پرداخت.
9ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالرحیم کنی در سال 1323 ه ق در شهرری متولد شد، مقدمات و ادبیات را نزد والدش خوانده، برای ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم مهاجرت نمود و سطوح را از محضر آیت الله آخوند ملاعلی همدانی و آیت الله میرزامحمد همدانی استفاده و سطوح عالی را از مرحومین آیتین آقامیرزا محمد فیض و آقامیرزا محمد کبیر بهره مند شده سپس از حوزه درس مرحوم آیت الله حجت و آیت الله حاج سیدمحمدتقی خونساری و مرحوم آیت الله العظمی حایری مؤسس حوزه استفاضه نموده و در طول سالها با رشته های علوم اسلامی آشنا و به اخذ دانشنامه مدرسی در رشته معقول و منقول به اعتاب عالیات مهاجرت نموده و از محض آیات عظام نجف مانند مرحوم آیت الله اصفهانی و آیت الله آقاضیاءالدین عراقی بهره مند و به دریافت اجازه نائل آنگاه به وطن برگشته و در مسجد صحن مطهر حضرت عبدالعظیم به اقامه جماعت و ترویجات دینی و انجام وظایف مذهبی و روحی پرداخت.
ر.ک: گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3.
10ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج میرزا سیدحسن معینی در سال 1309 (هزار و سیصد و نه) قمری در زاویه مقدسه متولد شده، مقدمات و ادبیات را در شهرستان ری خوانده و آنگاه به تهران رفته و سطوح وسطی و نهایی را از آقاشیخ آقابزرگ ساوه ای و مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدعلی لواسانی و مرحوم آیت الله آقامیرزا محمدعلی شاه آبادی فرا گرفته و در سال 1343 ق مهاجرت به قم نموده و از محضر مرحوم آیت الله مؤسس حایری و آیت الله آقاشیخ ابوالقاسم کبیر و آیت الله حاج شیخ حسن فاضل و مرحوم آیت الله خونساری استفاده نموده و با دریافت گواهی علم و تصدیق جامعی در سال 1354 قمری مراجعت به شهرری نموده و مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و به خدمات دینی از قبیل اقامه جماعت و ترویج مذهب و تبلیغ احکام پرداخته.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صص 2 /641 11ـ حجت الاسلام والمسلمین آیت الله آقای حاج سیدحسن مدرسی یزدی در سال 1318 قمری هجری به دنیا آمده و در سن 17 سالگی در سال 1335 قمری برای تحصیل عزیمت یزد نموده و در آنجا در خدمت مرحوم حجت الاسلام آقاسیدحسین باغ گندمی و آقامیرزا سیداحمد مدرس و آخوند ملاحسن اردکانی و مرحوم آقاسیدمهدی یزدی تهرانی تحصیل ادبیات و سطوح نموده و در سال 1342 قمری که آیات عظام حوزه نجف در قم بسر می بردند مهاجرت به قم نموده و از محضر مرحوم آیت الله حجت استفاده نموده و پس از ورود مرحوم آیت الله العظمی بروجردی یز در حدود ده سال به درس آن مرحوم حاضر و بهره مند گردیده تا سال 1375 قمری که مرحوم حجت الاسلام آقاسیدمیرزا جندقی امام مسجد جامع کرج فوت نمودند بنا بر اصرار مردم کرج و امریه حضرت آیت الله العظمی بروجردی منتقل به کرج و به اقامه نماز جماعت و خدمات دینی پرداخت.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 4، صفحه : 671 12ـ حجت الاسلام والمسلمین آیت الله حاج سیدرضا زابلی در سال 1323 ق در شهر زابل متولد شد و پس از خواندن مقدمات در سن 18 سالگی برای تحصیل به مشهد مقدس مشرف و در مدرسه باقریه ساکن و به تحصیل ادبیات و سطوح پرداخته و پس از چند سال برای تکمیل مبانی علمی مهاجرت به نجف اشرف نموده و در مدرسه قوام اقامت و از محضر آیات عظام مرحوم آقاضیاءالدین عراقی و آیت الله العظمی اصفهانی و ضمنا مباحث اخلاقی و سلوکی جمال السالکین و سیدالعارفین آیت الله آقاسیدعلی آقای قاضی طباطبائی استفاده نموده آنگاه به امر مرحوم آیت الله اصفهانی منتقل به سامرا و چندی سرپرستی مدرسه علمیه مرحوم میرزا شیرازی را به عهده گرفته و پس از فوت مرحوم آیت الله اصفهانی به قم آمده و مورد لطف و محبت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی قرار گرفته و به امر آن بزرگوار برای ارشاد و هدایت مردم کرج به این شهرستان عزیمت و در مسجد اعظم خیابان کشاورز آنجا به اقامه جماعت و تبلیغ احکام دینی پرداخت.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 4، صص : 1 /670 13ـ حجت الاسلام والمسلمین آیت الله آقامیرزا عبدالرحیم صامت در ماه ربیع الثانی 1321 ق در شهرستان قزوین متولد شده و پس از رشد مدت پنج سال در قزوین تحصیل و بعد از آن به قم مسافرت نموده و مدت پنج سال در قم توقف و از محاضر آیات و مدرسین حوزه مانند آیت الله آقاشیخ یحیی مفیدی و آیت الله حاج شیخ میرزا ابوالفضل زاهدی و مرحوم آیت الله میرزا محمد همدانی استفاده نموده و پس از آن مهاجرت به نجف اشرف نموده و حدود ده سال اقامت و از محضر مرحوم آیت الله اصفهانی فقها و آیت الله عراقی آقاضیاءالدین اصولاً و آیت الله نائینی و آیت الله آقامیرزا ابوالحسن مشکینی و آیت الله حاج آقا شیخ محمدحسین اصفهانی استفاده نموده و در سال 1362 قمری مراجعت به قزوین و به خدمات دینی و اقامه نماز جماعت در مسجد سلطانی و مسجد ملاباشی و تدریس فقه و اصول و غیرذلک پرداخت و دارای اجازات روایتی و اجتهادی و غیره از مرحوم آیت الله العظمی اصفهانی و غیره می باشد.
آثار علمی ایشان از این قرار است: 1ـ تقریرات مباحث مرحوم آیت الله اصفهانی در طهارت و بیع و حج 2ـ تقریرات اصول مرحوم آقاضیاءالدین عراقی یک دوره کامل 3ـ تقریرات مباحث فقه مرحوم میرزا ابوالحسن مشکینی در صلوۀ و نیز اصول ایشان در حجیت ظن و اصل برائت 4ـ تقریرات مباحث فقه مرحوم نائینی در خیارات 5ـ تقریرات مرحوم آقاضیاء عراقی در غصب و قضا و زکوۀ و غیره.
14ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدفضل اللّه امامت حسینی کاشانی در سال 1333 قمری در بیت فضل و فضیلت بدنیا آمده و در کودکی ادبیات را خوانده و به تحصیل فقه و اصول پرداخته و از محضر والدش و جد امی خود مرحوم آیت الله ملاحبیب اللّه شریف کاشانی و آیت الله آقاسیدمحمد علوی بروجردی استفاده نموده آنگاه به قم مهاجرت و از درس و محضر مرحوم آیت الله العظمی حایری و آیت الله حاج سیدمحمدتقی خوانساری و آیت الله آقاسیدمحمد حجت و آیت الله صدر و غیرهم بهره مند شده آنگاه در شهر خود به امات و انجام وظایف دینی پرداخته.
از جمله آثار تألیفی ایشان کتاب تحفه الطالبین است و تألیفات دیگر ایشان در صرف و نحو و فقه و اصول مخطوط است.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 6، صفحه : 364 15ـ رضا مدنی کاشانی در سال 1321 ه ق در شهر کاشان در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود.
تحصیلات مقدماتی و سطح را در کاشان و در محضر علما بزرگواری نظیر مرحوم والدشان، شیخ محمود نجفی، سیدمحمد علوی مجتهد کاشانی، ملاحبیب اللّه شریف کاشانی و شیخ محمدرضا نجفی حاضر گردید.
در سال 1340 ه ق جهت ادامه تحصیل عازم حوزه تازه تأسیس یافته قم شده و در درس آیت اللهالعظمی شیخ عبدالکریم حائری حضور یافت و در سنین جوانی به درجه اجتهاد نائل آمد و سپس به کاشان بازگشت و ضمن تدریس در حوزه علمیه کاشان به نگارش و تألیف کتب فقهی پرداخت.
در جریان نهضت حضرت امام (ره) در سال 1342 ه ش با صدور اعلامیه و سخنرانی همراهی و همگامی خود را با رهبر نهضت اعلام و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 همچنان حضوری چشمگیر داشت.
آیت الله مدنی در کارهای عام المنفعه از قبیل احداث مدرسه، حمام، کتابخانه و ...
اهتمام داشت.
سرانجام در سال 1371 ه ش جان به جان آفرین تسلیم و دار فانی را وداع گفت.
ر.ک : فروغ فقاهت (زندگینامه آیت الله العظمی مدنی کاشانی) 16ـ حجت الاسلام والسلمین حاج سیدمحمد وزیری یزدی در خانواده باتقوا و ورع پرورش یافته و در سنین کودکی به تحصیل علوم فارسی و ادبی و پس از آن علوم عربی و ادبیات تازی پرداخته و مسافرت های عدیده به شیراز و کرمان و طهران و خراسان و قم و اصفهان و اعتاب عالیات نموده و در همه جا به محضر بزرگان علم و مراجع بزرگ و آیات عظام و دانشمندان عالیمقام رسیده، از راه منبر و تبلیغ خدمات بسیار ارزنده ای به دین اسلام و مذهب حقه جعفری نموده و در هر حال در رفع نیازمندی ها و حل مشکلات مردم آنی غافل نبوده.
آقای وزیری در سال 1324 شمسی حدود هزار جلد از کتاب های شخصی خود را به عنوان کتابخانه عمومی وقف می نماید و از همین جا کتابخانه وزیری در مرکز یزد پایه ریزی می شود.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 7، صفحه : 4 /462 17ـ حجت الاسلام والمسلمین آیت الله حاج شیخ محمدحسین غروی در سال 1308 قمری در رفسنجان متولد شده و تا سن 17 سالگی ادبیات و فقه و اصول را از محضر والدشان فرا گرفته و سپس عزیمت به اصفهان نموده و در آنجا از محضر اساتید و فحول علمی چون مرحوم آیت الله حاج سیدمحمد باقر درچه ای و آخوند گزی و آیت الله ارباب به تکمیل فقه و اصول و حکمت و هیئت پرداخته و سپس به نجف اشرف مهاجرت نموده و از محضر مرحوم آیت الله نائینی و آیت الله آقاضیاءالدین عراقی و آیت الله حاج سیدمحمد فیروزآبادی و دیگران استفاده نموده تا به مدارج عالیه اجتهاد رسیده و با دریافت اجازات اجتهاد در سال 1346 قمری به ایران مراجعت و پس از فوت مرحوم والدشان آیت الله آخوند ملاعلی محمدعلی طاب ثراه در رفسنجان توقف نموده و تا حد قدرت و استطاعت مشغول ترویج احکام و تعظیم شعائر مذهبی و پرورش و تربیت طلاب علوم دینی و تأسیس مدرسه علمی به همراهی مرحوم اخوی خود آیت الله نجفی گردیده و در ماه رمضان به موعظه و ارشاد مردم پرداخته.
آثار علمی ایشان از این قرار است : 1ـ تقریرات درس مرحوم آیت الله نائینی 2ـ حکومت عقل در پیرامون خلافت بلافصلی امیرالمؤمنین (ع).
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 7، صفحه : 207 18ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا کاظمی هرسینی کرمانشاهی در سال 1326 ه ق در لرستان متولد و پس از طی دوران صباوت در خود سال 1337 قمری به عتبات عالیات مشرف و از محضر مرحوم آقاشیخ محمد رشتی و حاج شیخ غلامحسین دارابی شیرازی و آیت الله العظمی اصفهانی استفاده نموده آنگاه مراجعت به وطن و تا حدود چهار سال به تبلیغات و ارشاد پرداخته و در سال 1354 مهاجرت به قم نموده و تا حدود 6 سال از محضر و درس آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی نجفی مرعشی و مرحوم آیت الله خونساری و آیت الله صدر و بعضی دیگر استفاده نموده و در حدود 1360 ق مهاجرت به کرمانشاه به خدمات دینی از اقامه جماعت و ارشاد مردم پرداخت.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 6، صفحه : 5 /374 19ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدباقر محمدی عراقی مشهور (به حاج آقا بزرگ) در ماه رجب 1317 قمری در قریه کرهر و داراک بدنیا آمده و در سال 1336 قمری در خدمت مرحوم پدرش به کنگاور رفته به تحصیل علوم دینیه از مقدمات و سطوح متوسط فقه و اصول و تفسیر قرآن مجید و غیره پرداخته و علوم مذکوره را از مرحوم والدش فرا گرفته و در سال 1358 که مرحوم پدرش فوت نمود، به خدمات پدرش در تبلیغ و تدریس و خدمت به مردم مسلمان آن سامان پرداخت.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 6، صفحه : 8 /387 20ـ حجت الاسلام والسملمین آیت الله حاج سیدمحمدرضا خراسانی در حدود سال 1302 قمری به دنیا آمده و پس از خواندن مقدمات و سطوح از محضر مدرسین بزرگ چون مرحوم آیت الله حاج سیدابوالقاسم ده کردی و آیت الله حاج میرزا محمدصادق یزدآبادی و آیات دیگر اصفهان استفاده نموده، همه روزه قبل از ظهر در مدرسه صدر و بعدازظهرها در مدرسه چهارباغ تدریس خارج فقه و اصول و در مسجد فلکه شاه عباس اقامه نماز جماعت نموده و به خدمات خود به مردم مسلمان اصفهان ادامه داد.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 6، صفحه : 1 /270 21ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج میرسید احمد روضاتی اصفهانی در هفتم ماه رجب سال 1347 ق در اصفهان بدنیا آمده و پس از تحصیلات علوم جدید به تحصیل علوم دینی پرداخته و مقدمات و سطوح عالی را در اصفهان خوانده آنگاه به قم آمده و کفایه را از محضر آیت الله العظمی مرعشی نجفی و آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری فرا گرفته و به درس خارج مرحومین آیتین خونساری و حجت شرکت نموده و در خلال آن شرح تجرید و شرح شوارق لاهیجی را از حضرت آیت الله العظمی حاج احمد خونساری استفاده نموده و از محضر و درس فقه و مقداری اصول آیت الله العظمی بروجردی اعلی اللّه مقامه بهره مند گردیده و تقریرات دروس ایشان را به رشته تحریر آورده خصوصا مسئله لباس مشکوک را به صورت رساله جداگانه ای با عنوان : «السبیل المسلوک فی اللبایس المشکوک) نوشته، پس از ده سال اقامت در قم به اصفهان مراجعت و به تدریس و تحقیق و تألیف و خدمات دینی پرداخت.
از جمله تألیفات ایشان: 1ـ المستدرکات علی روضات الجنات 2ـ متاهج المعارف یا فرهنگ عقاید شیعه 3ـ گفتگوی شیعه و سنی 4ـ فلسفه روزه و ...
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صص : 5 /471 22ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای شیخ محمد ولی حیدری پس از تحصیل مقدمات در کرمانشاه در سال 1304 ه ق به نجف اشرف رفت و به تحصیل و استفاده از بحث مراجع بزرگ نجف پرداخته.
آنگاه به ایران مراجعت و در قم به بحث و تدریس مشغول و از محضر و درس آیت الله حایری استفاده نموده و پس از رحلت معظم له از محضر مرحوم آیت الله خونساری بهره مند شده و در خلال توقف در قم مدت دو سال از آیت الله حایری به هرسین برای اداره امور مذهبی و تبلیغ رفته تا این که بعد از تکمیل تحصیلات در سال 1368 قمری به تقاضا و درخواست اهالی نهاوند عزیمت به آنجا نموده و به امور دینی و انجام وظایف مذهبی پرداخت.
خدمات برجسته مذهبی و اجتماعی معظم له در شهر نهاوند و قرا و قصبات اطراف آن در خلال 25 سال بر اهالی این شهر و آنهایی که ارتباطی دارند و به آنجا مسافرت کرده اند پوشیده نیست.
1ـ در سال 1335 شمسی اقدام به ساختمان و تأسیس مدرسه علمیه نموده اند برای سکونت و تحصیل طلاب و مبلغینی که به این شهر رفت وآمد می کنند.
2ـ حسینیه ای در شهر نهاوند با اراده و اقدامات و همت اهالی ساخته که در منطقه غرب کم نظیر است.
آثار قلمی ایشان که به طبع رسیده است به قرار زیر است.
1ـ تنبیه الغافلین و ارشاد الجاهلین 2ـ خلاصه البیان فی احکام النسوان 3ـ دیوان شعر ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 7، صفحه : 9 /327 23ـ آیت الله حاج سیداسداللّه نبوی دزفولی در ششم ماه صفر سال 1313 قمری در دزفول متولد.
تحصیلات را تا درجه اجتهاد در زادگاه کامل کرد.
و خود به تدریس و تربیت طلاب و فضلا و خدمات عام المنفعه پرداخت.
در سال 1363 قمری مدرسه علمیه دزفول را بنا نهاد.
خدمات اجتماعی ایشان نظیر تأسیس بیمارستان و ...
در خوزستان معروف است و از آثار علمی مرحوم آیت الله نبوی تعلیقاتی بر بعضی از مباحث رسائل، تعلیقه بر شرح شمسیه، رساله در جواز بقا بر تقلید، جزواتی در مباحث الفاظ و رساله عملیه به نام مناهج الحق را می توان نام برد.
24ـ آیت الله آقای حاج سیدعلی بهبهانی (رامهرمزی) از مراجع معظم خطه خوزستان، در سال 1303 و یا 1304 قمری در بهبهان متولد شد.
در سن 18 سالگی سطوح را در زادگاه تکمیل نمود.
در سال 1322 قمری عازم نجف اشرف می شود، مدت شش سال از محضر آیات عظام آیت الله محمدکاظم خراسانی (صاحب کفایه) آیت الله سیدکاظم یزدی و آیت الله سیدمحسن کوه کمری استفاده کرد.
پس از نیل به درجه اجتهاد و اخذ اجازه از اساتید و مراجع وقت به بهبهان مراجعت نموده و به تدریس و خدمات دینی می پردازد.
مجددا در سال 1329 به نجف اشرف عزیمت و پس از یک سال تدریس به دلیل کسالت و نامساعدت هوا ناگزیر به بهبهان مراجعت فرمود.
هفت سال به تدریس می پردازد.
در سال 1338 قمری به درخواست جمعی از فضلا درس آیت الله سیدمحسن کوه کمری برای بار سوم به نجف اشرف مشرف شده پس از چندی برای انتقال خانواده به نجف اشرف به ایران و بهبهان مراجعت فرموده با توجه به بیماری خانواده و مصادف با تابستان و وجود تحولات سیاسی در عراق از رفتن به نجف منصرف و در رامهرمز سکونت می نماید (از این جهت با عنوان رامهرمزی معروف می گردد) در سال 1362 قمری به عتبات مشرف و بنا به دعوت آیت الله حاج آقاحسین قمی حوزه درسی تشکیل و دو سال در آنجا به تدریس خارج فقه و اصول می پردازد.
سپس بنا به اصرار علما و فضلا نجف اشرف به آنجا رفته و حوزه درس فقه و اصول تشکیل داده تا آنکه در سال 1365 بر اثر دعوت های مکرر اهالی خوزستان و رامهرمز مراجعت و به خدمات دینی و تربیتی می پردازد از آیت الله بهبهانی علاوه بر تربیت علما و فضلا بی شمار آثار جاویدان و خدمات عام المنفعه باقی مانده است : برخی آثار تألیفی ایشان عبارت است از : مصباح الهدایۀ فی اثبات الولایۀ القواعد الکلیۀ در دو جلد مقالات حول مباحث الالفاظ در علم اصول فوائد هشتگانه اساس النحو کشف الاستار، در شرح حدیث ابوالاسودوئلی در پیدایش علم نحو الأشتقاق التوحید القائق فی معرفۀ الخالق حواشی عروه الوثقی حواشی وسیله النجاۀ و از جمله خدمات عام المنفعه ایشان عبارت است از دارالعلم در اهواز که همواره مورد استفاده علما و فضلا و محصلین علوم دینی آن دیار است.
25ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالرسول قائمی در سوم ماه رمضان هزار و سیصد و بیست و یک (1321 ق) متولد شده و در خدمت والدش پرورش یافته و پیش از بلوغ در قریه دیزچه از توابع اصفهان درس مقدمات را خدمت مرحوم آقاشیخ فرج اللّه شریعت آموخته و در سن نوزده سالگی به اصفهان رفته و سطوح فقه را در محضر حجت الاسلام والمسلمین آقای آقاسیداحمد درب امامی و آقای آقاشیخ علی یزدی استفاده کرده و در درس خارج آیت الله حاج سیدمحمدرضا خراسانی و آیت الله العظمی حاج سیدعلی نجف آبادی و آیت الله آقای سیدمحمد نجف آبادی استفاده نموده و در سال 1364 ق مشرف به مکه معظمه شد و در مراجعت از طریق کویت به آبادان وارد شده و چون عده ای از همراهان حجش اهل آبادان بودند چند روزی ایشان را نگاه داشته و پذیرایی شایانی نموده و در این میان مطلع می شوند که حدود پنج هزار نفر از پیروان کسروی در آنجا هستند و برخلاف ضروریات دین فعالیت می کنند و نسبت به مقدسات مذهبی جسارت می کنند ایشان تصمیم گرفت چند شبی در مسجد مرحوم سیدعلینقی منبر رفته در مدت هشت شب پنجاه نفر از پیروان احمد کسروی توبه نمودند.
پس عده ای از متدینین آبادان به مرحوم آیت الله العظمی اصفهانی قدس اللّه سره نوشتند که آن کس که بتواند با این گروه گمراه مبارزه کند آقای قائمی است و چون ایشان متوجه نامه اهالی آبادان شدند فورا حرکت به اصفهان نمودند از طرف مرحوم آیت الله اصفهانی جواب آمد که باید آقای قائمی در آبادان بمانند.
اهالی جواب نوشتند که ایشان به اصفهان رفته اند و آدرس او را نوشتند مرحوم آیت الله مستقیما به آدرس اصفهان نامه نوشتند که لازم است شما به آبادان بروید و اقامت کنید و سد گمراهان گمراه کننده باشید ایشان معذرت خواستند که من مشغول تحصیل و هوای آنجا هم ناسازگار است با مزاج من.
نامه دوم آیت الله ـ ره ـ آمد که تا شما بخواهید اسلحه تهیه کنید جنگ علیه اسلام تمام شده لازم است به آبادان بروید.
ایشان عین نامه را به آیت الله خراسانی ارائه دادند فرمودند حکم نموده و حکم آیت الله اصفهانی لازم الاجرا است و باید بروید، پس برحسب امر مرجع علی الاطلاق شیعه آیت الله العظمی اصفهانی به آبادان آمده و به مبارزات دامنه داری پرداختند، از چند طریق: 1ـ از طریق منبر خرافات و گفتار کسروی را با بیان رسایی که همه عوام نیز استفاده می کردند تشریح می کرد که خرافات و مبانی او مخالف صریح قرآن مجید و اهل بیت عصمت علیهم السلام است.
2ـ مضرات سیاسی برنامه احمد کسروی را به متصدیان و مأمورین دولت تذکر می داد و آنها را به عواقب وخیم برنامه های وی متوجه می نمود.
3ـ چند نفر از متدینین را دستور دادند در تیپ آنان وارد شده و از برنامه های آنها و کیفیت فعالیت آنها اطلاع تا به سهولت بتوان از آنها جلوگیری نمایند.
در یکی از شبها شخص مراقب آمد و در مسجد نو آبادان محل اقامت جماعت آقای قائمی خبر داد که امشب بناست چهل نفر در فلان منزل اجتماع نموده و برنامه کشتن شما را ترتیب دهند ایشان اعتنا نکرده ولی بعد از مغرب غیر از چند نفر پیرمرد و پیرزن همه مردم به خانه مزبور حمله کرده و آنها را تنبیه و مجازات و کیفری بسزا دادند تا بعضی از آنان فرار و به خانه عربها پناه بردند و زن های عرب با چوب به جان آنها افتاده و آنها را کوبیده و بیرون کردند.
کسروی ملعون پس از اطلاع در تهران شکایت و فعالیت کرد تا عده ای از مسلمانان غیور و بعضی از گمراهان پیروان کسروی را به زندان بردند و در زندان نیز تحریکاتی شده تا آن بدبخت ها را کتک زدند تا مأمورین اتباع کسروی را در یک اطاق گرم زندانی کردند که کشته نشوند و مسلمانان با قید کفالت آزاد شدند و طولی نکشید که بحمداللّه انحراف آنان روشن و شکست عجیبی بر آنها وارد و جز معدودی، همه توبه کردند و فتنه آنان خوابیده و دیگر اثری از آنان در شهرستان آبادان نیست.
سپس جریان نهضت کمونیست ها پیش آمد و آقای قائمی در مقابل آنها قیام نمود و دومرتبه مسجد ایشان را سنگباران کردند و ایشان هم بعد از مبارزات منبری و سیاسی در مقابل آنها قیام کرد و در یک شب که 14 نفر آنها قصد خرابکاری در مسجد داشتند مورد حمله مردم متدین شده و مجروحانه فرار کردند و به خواست خداوند و قیام مردانه ملت مسلمان کوبیده شدند.
در موقع ورود ایشان به آبادان غیر از چهار مسجد خرابه کوچک مترو که بیشتر نبود ولی فعلاً از اقدامات علما فعال و مردم متدین این شهرستان دارای 33 مسجد مدرن با بهترین ساختمان و نظافت و پرجمعیت می باشد.
علما آبادان دارای اتحاد و هم آهنگی عجیبی هستند و لذا مردم آن در اخوت و یگانگی و حسن معاشرت در ایران کم نظیر است و اکنون دوازده سال است که جلسات روزهای جمعه در مساجد این شهرستان دایر و تمام روحانیون شرکت می کنند و هر جمعه به طور سیار در یکی از مساجد است و همچنین دعا ندبه صبح جمعه با کیفیت جالبی برگزار و به برکت حضرت ولی عصر دایر و منتج نتیجه بوده و می باشد.
یکی از آثار آقای قائمی تأسیس پرورشگاه ایتام است که در سنه 1327 شمسی تأسیس نموده و فعلاً قریب یکصد و شش نفر یتیم را تربیت نموده و چند نفری از همین ایتام از طلاب مبرز شده و در حال حاضر در بعضی از شهرستان ها مشغول ترویج و اقامه جماعت هستند و برخی هم کاسب متدین شده و بعضی هم در رشته دکتری وارد و یا سخنگوی رادیو شده و چند نفری از آنها هم با زن و فرزند به مکه مشرف و 3 نفر از آنها در دبیرستان انصاری که به دست علما این شهرستان تأسیس شده و بهترین دبیرستان هاست فعلاً مشغول تحصیل می باشند.
دیگر از آثار ایشان مدرسه علمیه است که برای طلاب و وعاظ وارد بنا نموده و تمام وسایل تابستانی و زمستانی را دارد و در محرم و صفر قریب هفتاد نفر از واردین در آنجا اقامت و استفاده می کنند.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صفحه : 20 /16 26ـ حجت الاسلام آقای آقاسید محمدکاظم دهدشتی پس از خواندن مقدمات و ادبیات و قسمتی از سطوح مهاجرت به نجف اشرف نموده و مدت پانزده سال در جوار مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) اقامت و سطوح نهایی را از مدرسین بزرگ فرا گرفته آنگاه به درس خارج فقه آیت الله العظمی حکیم و آیت الله آقامیرزا باقر زنجانی حاضر و مبانی فقه را از این دو اسطوانه علمی فرا گرفته و مبانی اصول را از محضر زعیم اعظم حضرت آیت الله العظمی حاج سیدابوالقاسم خوئی فرا گرفته و به مباحثات اشتغال داشته تا سال 1381 قمری که عده ای از اهالی آبادان طوماری به محضر مقدس آیت الله العظمی شاهرودی و آیت الله العظمی آقاسیدعبدالهادی شیرازی قدس اللّه سره مرقوم داشته که ایشان را برای ارشاد و هدایت به آبادان اعزام فرمایند.
پس حسب الامر آقایان مذکور به آبادان آمده و مسجد بزرگی به نام آقای سیدکاظم دهدشتی بهبهانی های مقیم آبادان تأسیس و به اقامه جماعت و تنویر افکار و تبلیغ احکام و نشر معارف اسلام پرداخته است.
از آثار ایشان است کتابخانه ای به نام حضرت ولی عصر عجل اللّه فرجه در جنب مسجد مزبور.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صفحه : 16 /15 27ـ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدتقی مصدرالاموری (چاپلقی) در شهر مذهبی قم به دنیا آمده و پس از تحصیل مقدمات و سطوح به نجف مسافرت نموده و از محاضر مراجع عالیقدر شیعه مرحوم آیت اللهالعظمی حاج سیدعبدالهادی شیرازی و آیت الله العظمی حاج سیدجمال الدین گلپایگانی و آیت اللهالعظمی خوئی استفاده کرده و با مراجعت به ایران و حدود دو سالی در قم توقف و از محضر مرحوم آیت اللهالعظمی بروجردی استفاده کرده و مجددا به نجف مراجعت و در سال 1337 شمسی بنا بر دعوت عده ای از متدینین آبادان به ایران برگشته و در شهر آبادان رحل اقامت افکنده و به خدمات دینی پرداخته است.
آثار و خدمات ایشان در آبادان از این قرار است: 1ـ مسجد جامع کارون 2ـ مسجد امام حسن (ع) 3ـ مسجد امام حسین (ع) 4ـ دبستان متین 5ـ دبستان وحید 6ـ دبستان زهره 7ـ دبیرستانی که آن را با معیت سه نفر از علما محترم آبادان تأسیس نموده و اما آثار قلمی آن جناب به قرار زیر است : 1ـ بخش گهرها، یا نثراللئالی که به طبع رسیده است.
2ـ القرآن فی کل موضوع.
3ـ اشعه الفوائد فی قانون لاتعاد.
4ـ فلسفه متافیزیک یا جهان پس از ماده.
5ـ تأسیس کانون عقاید و مذاهب که شامل برنامه های اعتقادی و اجتماعی و اقتصادی است.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صفحه : 21 /20 28ـ حجت الاسلام آقای حاج سیدحسین مکی روز 12 ذی الحجه الحرام 1344 ق در مشهد مقدس متولد شده و پس از تحصیل مقدمات و ادبیات به قم رفته و چند ماهی در قم توقف و تحصیل نموده آنگاه در سال 1346 ق مهاجرت به نجف اشرف نموده و در مدرسه مرحوم آخوند خراسانی اقامت و از محضر اساتید نجف مانند آیت الله مدنی و مرحوم آیت الله حاج میرزا حسن یزدی متون فقه و اصول را فرا گرفته آنگاه به حوزه درس زعیم اعظم و مرجع اعلی آیت الله العظمی خوئی و مرحوم آیت الله العظمی آقا میرزا عبدالهادی شیرازی و مرحوم آیت الله العظمی حکیم استفاده نموده و بنا بر تقاضای عده ای از اهالی آبادان در سال 1374 ق مراجعت به ایران و در آبادان رحل اقامت افکنده و در (مسجد الزهرا) به اقامه جماعت و ترویجات دینی و خدمات روحی پرداخت.
خدمات و آثار جناب آقای مکی در آبادان و حومه آن از این قرار است: 1ـ مسجد الزهرا که خود در آن به انجام وظایف دینی مشغول می باشد در محله جمشیدآباد آبادان.
2ـ مسجد الحجه.
3ـ انجمن مبارزه با فرقه ضاله بهائیه در آبادان و حومه آن.
4ـ اعزام مبلغ به دهات هندیجان و ساختن بیش از 20 مسجد در دهات آن که حدود صد پارچه آبادی است.
5ـ تأسیس فاطمیه برای تعلیم و تربیت دوشیزگان.
6ـ تأسیس درمانگاه برای مستمندان و بیچارگان و غیره.
7ـ تأسیس مکتب پیروان امیرالمؤمنین (ع) که در ماه رمضان سال 1392 قمری موفق به این عمل خیر شدند.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، محمدشریف رازی، جلد 3، صفحه : 3 /21 29ـ سید عبدالعلی تقوی شیرازی فرزند سید هدایت اللّه در سال 1362 قمری برابر با 1320 شمسی در تهران متولد شد.
در سن 14 سالگی برای تحصیل به قم رفته ادبیات و سطح را در قم خواند، پس از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به تهران مهاجرت و بخشی از سطوح را در مدرسه عالی سپهسالار از محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ علی لواسانی استفاده و سپس به نجف اشرف عزیمت نموده و بقیه سطوح عالی را از آیت الله حاج سید اسداللّه مدنی و آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی فرا گرفته و از درس خارج آیت الله حاج شیخ محمد حسن صافی اصفهانی بهره مند شده و در سال 1391 قمری به واسطه کسالت پدرش که منجر به فوت ایشان شده به تهران مراجعت، و بعد از رحلت آن مرحوم بنا به اصرار جمعی از متدینین و امر آیات عظام خوئی و شاهرودی و مراجع قم برای اداره مسجد والدش (مسجد سنگی) به اقامه نماز جماعت و تبلیغ احکام و ترویج دین و تدریس علوم دینی و نشر معارف اهل بیت اشتغال ورزید.
ر.ک : گنجینه دانشمندان، ج 8، صص 3 /143.

منبع:

کتاب آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک - جلد دوم صفحه 147




صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.