برگ بازجویی و صورت جلسه از سید محمدرضا سعیدی در جلسه دوم
متن سند:
تاریخ:۸/۵/۱۳۴۵
وزارت کشور
شهریانی کل کشور
برگ بازجویی و صورت جلسه از سید محمدرضا سعیدی در جلسه دوم
س - با آشنایی به هویت شما، ملتزم به حقیقت گویی میشوید؟
ج - بنا بر این است که هرچه سئوال بکنید به درستی جواب بگویم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - شما روزهای جمعه، یعنی شب شنبه در مسجد غیاثی در جلساتی شرکت میکنید، این جلسات به چه نامی تشکیل میشود و بانی آن چه کسی است و شما چه سمتی در این جلسات دارید؟
ج - پس از ماه مبارک رمضان، شبهای شنبه در تفسیر آیه مبارکه واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا۱ که درباره اتحاد و ضرر اختلاف است، بحث میکردم جلسات مزبور بنام جلسه تفسیر بود و بانی نداشت و حقیر سمت پیشنماز و مفسر را داشتم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - جلسات مکتب حسین (ع) چه روزهایی تشکیل میشد.
ج - روزهای جمعه عصر، جلسه سیار مکتب حسین (ع) تشکیل میشد و گاهی هم در مسجد مزبور اتفاق میافتاد (سید محمدرضا سعیدی)
س - جلسات مکتب حسین چند جمعه و در چه تاریخهایی در مسجدی که شما پیش نماز آن هستید تشکیل شده؟
ج – تقریباً چهار جمعه و تاریخش در نظرم نیست. (سید محمدرضا سعیدی)
س - روز جمعه ۱۹/۱/۴۵ جلسه مکتب حسین (ع) در مسجد موسی بن جعفر تشکیل شده بود یا خیر.
ج - نمیدانم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - روز جمعه ۱۹/۱/۴۵ ساعت ۱۹:۳۰ جلسه مکتب حسین در مسجد سعیدی یا غیاثی یا موسی بن جعفر تشکیل گردیده و شما در این جلسه ضمن بیاناتی درباره اتحاد و اختلاف اظهار داشتهاید: ما پیرو و طرفدار آیتالله خمینی هستیم و در عین حال نباید به علماء دیگر با نظر بدبینی بنگریم و ناسزا بگوییم، زیرا در اسلام فحش و ناسزاگویی بکلی منع شده و در این مورد باید از کشورهای خارجی پند گرفت، چنانچه گلدواتر و جانسون که دو رقیب انتخاباتی بودند در تمام مدت مبارزه یک حرف به یکدیگر نزدند و به محض اینکه جانسون رییس جمهور شد گلدواتر۱ اولین کسی بود که تلگراف تبریک به او مخابره کرد. این جلسه در ساعت ۲۰:۴۰ پایان یافته.
ج - مطالب را گفتهام ولی نه در جلسه مکتب حسین (ع)، زیرا آن جلسه، غروب تمام میشد و جلسه خودمان پس از نماز شروع میشد. (سید محمدرضا سعیدی)
س - مطالبی را که روز ۱۹/۱/۴۵ در مسجد مزبور عنوان نمودید که در سئوال بالا نوشته شده صحیح است و این گزارش در مورد اظهارات خود را تأیید مینمایید؟
ج - بلی مطالب بالا صحیح است و گزارش رسیده راجع به خصوص این مطالب، صحیح و مورد تأیید اینجانب است. (سید محمدرضا سعیدی)
س - روز جمعه ۲/۲/۴۵ باز در همان مسجد جلسه هفتگی مکتب حسین (ع) ساعت ۱۹:۴۵ با حضور عدهای در حدود دویست نفر تشکیل گردیده بود، ابتدا شما پیرامون حضرت امام حسین (ع) سخنرانی نموده و از فداکاریهای آن حضرت به خاطر شیعهها مطالبی اظهار نمودهاید. این مطالب و گزارش مورد تأیید شما میباشد؟
ج – بنده ابدا ارتباطی به این جلسه ندارم و هیچ گاه در این شرکت به هیچ عنوان نکردهام ولی مطالب بالا را ممکن است در جلسه خودمان، پس از نماز گفته باشم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - روز جمعه ۳۱/۴/۴۵ در جلسه ساعت ۲۰:3۰ مسجد موسی بن جعفر با حضور قریب یکهزار نفر از طبقات مختلف مردم صحبت کردهاید. ابتدا پس از چند دقیقه صحبت، مردم با فرستادن صلوات و شعار، ناراحتی شما را به ظاهر فراهم نموده در نتیجه اظهار نمودهاید: خواهش میکنم مجلس را شلوغ نکنید و باعث تعطیل آن نشوید. سپس درباره تعالیم قرآن مجید بیاناتی ایراد نمودهاید. لازم است توضیح دهید کدام قسمت از رفتار شما باعث تحریک مردم برای فرستادن صلوات و شعار شده بود که از آنها خواهش نمودید ساکت باشند.
ج - فرستادن صلوات برای خاطر بردن نام آیتالله العظمی الخمینی بوده و خواهش ترک شعار برای این بوده که مبادا شعار بدهند و مجلس را متشنج کنند. (سید محمدرضا سعیدی)
س - طبق گزارش رسیده که چند قسمت از این گزارشات مورد تأیید خودتان بوده) روز ۳۱/۴/۴۵ بدواً در مورد آیتالله خمینی صحبت کرده سپس در مورد کتک زدن طلبهها در قم اظهاراتی نمودهاید که باعث تحریک مستمعین شده مبادرت به صلوات فرستادن و شعار دادن شده.
ج - درباره ایشان صحبتی نبوده بلکه به مناسبت مسئله یا مطلبی که از ایشان نقل کردم نام ایشان را بردم و مردم صلوات فرستادند بنده مردم را نصیحت کرده و گفتم شما که صلوات میفرستید ممکن است مأمورینی اینجا باشند و مأمورین هم همه شان باسواد و متوجه نیستند گاهی ممکن است مطلبی را اشتباه گزارش دهند آن وقت نمونهای برای اشتباه کاری مأمورین نقل کردم، گفتم شبی در مسجد امام علیه السلام در قم مجلس فاتحهای بود، پس از ختم مردم، بیرون رفتند، طلاب شعار دادند، مأمورین آمدند و آنها را کتک زدند برای اسکات، ولی در این بین که یکی از طلاب از حرم مطهر برگشته بود در کناری قرار گرفته بود تماشا میکرد یکی از مأمورین متوجه او شد و با با تون بسر او کوبید که زخم شد و از فرزندش سئوال کرد تو پسر این آقا شیخ هستی گفت آری یک باتون هم به او زد البته این اشتباه بود به جهت اینکه قطعا چنین مأموریتی را نداشته پس بنابراین نباید کاری کنیم که بهانه دست مأمورین بیافتد. (سید محمدرضا سعیدی)
س - در همین جلسه ضمن بیانات خود اظهار نمودهاید یهودیان کارشان در این مملکت بالا گرفته و دستشان در همه کار باز است و کسی از آنها جلوگیری نمیکند ولی جلسات ما را تعطیل مینمایند سپس به یهودیان فلسطین و ایران و آمریکا حمله نمودهاید.
ج - آنچه یادم هست این است که در ضمن بحث تفسیری در ذیل آیات مربوط به یهود گفتم یهودیان در این مملکت راه پیدا کردهاند و پستهایی را و مشاغلی را برحسب آنچه شنیدهام گرفتهاند و این همان است که آیتالله خمینی سه سال قبل پیش بینی میفرمودند و دولت را از ارتباط با یهود منع میفرمودند و ضمن گفتم که بر حسب مسموع، اینها همان یهودیانی هستند که به کمک آمریکا فلسطین را اشغال نمودند و الحمدالله که ظلم آمریکا نسبت به ویتنام آن طور واضح شده که تمام بزرگان دنیا او را تقبیح و توبیخ کردند. (سید محمدرضا سعیدی)
س - در همان جلسه مطالبی باین مضمون اظهار نمودهاید: اگر ما تشکیلات منظمی داشته باشیم میتوانیم هدفها را معلوم کنیم و در مقابل دشمنان خود مقاومت کنیم آن وقت میتوانیم با دولتی که علماء ما را زندانی و تبعید میکند مبارزه نماییم. آن وقت میتوانیم با کسانی که با ما و دین دشمنی میکنند مبارزه کنیم.
ج - صحبت حقیر در پیرامون این مطلب بوده که ما چیزی نداریم که مبارزه با دولت کنیم و صحیح نیست چنین فکری. ما بایست بدانیم که چکارهایم و چه از ما میآید و تا چه حدی از ما ساخته است که با دشمنان دین و مملکت مبارزه کنیم، آن وقت مبارزه کنیم ما بایستی تشکیلات صحیحی برای باسواد شدن و آشنا شدن به وضع روز داشته باشیم. ما بایستی بدانیم که ایادی دشمنان دین و مملکت به چه نحوی عمل میکنند. ما بایستی امروز درس بخوانیم و وظیفه شناس شویم، من هیچ وقت نمیگویم بیایید مبارزه با دولت کنید بلکه میگویم بیایید مبارزه با دشمن کنید، دشمن را بشناسید و تمام اینها از راه با سواد شدن و وظیفه بدست میآید. (سید محمدرضا سعیدی) امروز بایستی منویات آیتالله خمینی را از راه درس بدست آورد، هر روز که صحیح نیست با هیاهو و شعار و جنجال مطلب را گذراند، ما نباید قانع شویم در راه علاقه به آیتالله خمینی به اینکه شعار بدهیم، بلکه هدفها و منویات عالی ایشان را بایستی دانست و آن از راه تشکیل دادن جلسات درس و بحث است و مبارزه ما همین است. (سید محمدرضا سعیدی)
س - در جلسه ۳۱/۴/۴۵ ضمن اظهار مطالبی گفتهاید: در این مملکت کتب مربوط به یهودیان و بهائیان آزادانه چاپ و منتشر میشود ولی روحانیون حق انتشار اعلامیه را ندارند.
ج - بلی گفتهام. (سید محمدرضا سعیدی)
س - در قسمتی دیگر از سخنرانی خود در روز مزبور اظهار کردهاید: امروز که جناب ارباب جانسون در آمریکا و اروپا و آسیا شناخته شده و ثابت شده است که چه جنایتکار و خونخواری است و در ایران حتی بیوه زنان هم به خوبی متوجه شدهاند. چرا دولت ایران مرجع تقلید ما را به ترکیه و نجف تبعید نموده است؟
ج - آنچه گفتهام در این مورد چنین است که آیتالله خمینی دو سال قبل پیش بینی کردند و آمریکا و رئیس جمهور، آن را به ما معرفی کردند. امروز همه مردم حتی پیرزنها به خوبی فهمیدهاند که آمریکا چه جنایتکاری است. آیا مزد چنین مردی با چنین پیش بینی این است که او را تبعید کنند. سید محمدرضا سعیدی)
س - در قسمت آخر بیانات خود اظهار نمودهاید من راهی را میروم که امام حسین (ع) رفت، راهی را انتخاب کردهام که آیتالله خمینی رهبر عالیقدر دین اسلام انتخاب نمود و تا پای جان ایستادگی کرده حرف خود را میگویم و مبارزه را ناتمام نمیگذارم..
ج - آنچه در این باره گفتم همین است چون در راه امر به معروف و نهی از منکر و یاری دین بایستی تا به آخر ایستادگی کرد، منتها ایستادگی ما بیش از حرف زدن نیست چون قدرتی غیر از آن نداریم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - در خاتمه بیانات خود ضمن دعا به تمام علماء دین آزادی و سلامت آیتالله خمینی را از خداوند خواستار شدید که مردم با صدای بلند صلوات میفرستادند.
ج - بلی صحیح است. (سید محمدرضا سعیدی)
س - با توجه به گزارشات رسیده که بعضی از قسمتهای آن را تأیید و اعتراف نمودهاید که تمامی آنها دال بر غیر موجه قلمداد نمودن تبعید آقای خمینی از ناحیه دولت بوده و سعی میکردید که با گفتار تند و تحریک آمیز خود مستمعین را بر علیه دولت تحریک نمایید، لازم است توضیح دهید انگیزه مبادرت به این گفتار در شما چه بوده؟ با توجه به اینکه در قسمتی از گزارشات رسیده اشاره شد: شدیداً و صریحا به دولت ایران و رییس جمهوری آمریکا و حتی در اشارات به شاهنشاه آریامهر حمله نمودهاید.
ج - برحسب تشخیص خودم معتدل صحبت کردم و تحریکی نکردهام و انگیزه من در همین مطالب غیر از دین و علاقه به روحانیت و مملکت چیز دیگری نیست زیرا من خود را مجتهد و صاحب رای میدانم و احتیاجی به تذکر یا تحریک دیگری ندارم اما در موضوع اعتراض به دولت ایران و آمریکا راجع به تبعید آیتالله خمینی صحیح است ولی اشارات راجع حمله به شخص شاه را تکذیب میکنم و خلاصه افکار من تطبیق میکند با منویات آیتالله خمینی همان طوری که معظم له روزی به عنوان نصیحت فرمودند شما آقایان منبریها نباید (سید محمدرضا سعیدی) خود را طرف شخص اول قرار دهید. بنده هم تشخیصم همین طور است که در صحبتها نبایستی گوینده خود را طرف ایشان قرار دهد. دیگر آن که به عقیده خودم امروز بایستی حقایق دینی هرچه باشد با استدلال و منطق بیان کرد نه با فرمایش بی منطق تحریک آمیز. زیرا اثرش آنی و ضررش بیش از نفعش میباشد. بنده تشخیصم چنین است که قدر آیتالله خمینی شناخته نشد و به غلط افراد تند تروریستی و احزاب سیاسی خود را جزو تابعین ایشان میدانند و هم چنین غلط است که ایشان ضد شاه است بلکه ایشان همان راه صاف و خالص امام حسین علیه السلام را دارد و پدر مهربان شیعیان است. هرکس از افراد، دشمن خدا باشد، خمینی هم دشمن اوست و هرکس دوست خدا باشد خمینی هم دوست اوست و آیتالله خمینی طرفدار ملت و مملکت و مذهب است و پدر بزرگوار ناصح است برای همه، مانند سایر علماء و مراجع، و به عقیده من افراد روحانی مطلع روشن خیرخواه بایستی اذهان دولت و طبقات مختلف مملکت را روشن کنند بهمان طریق بالا تا حل اختلاف بشود و اختناق از بین برود. (سید محمدرضا سعیدی)
س - تحصیلات خود را در کجا و از محضر چه کسی استفاده مینمودید.
ج - دوره ابتدایی و متوسطه را در مشهد مقدس و دوره نهایی در محضر مرحوم آیتالله بروجردی و آیتالله خمینی در قم استفاده نمودم. (سید محمدرضا سعیدی)
س - اظهاراتی که نمودید و نوشته شده با پاسخهایی که در مقابل جوابها نوشتهاید گواهی نمایید.
ج - بلی امضاء میکنم. (سید محمدرضا سعیدی)
توضیحات سند:
۱- واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا: سوره آل عمران، آیه ۱۰۳
۲- گلدواتر، رقیب انتخاباتی لیندون جانسون در سال ۱۹۶۵ میلادی /۱۳۴۴، شاه که با پیروزی جانسون از حزب جمهوریخواه آمریکا موقعیت خود را مستحکم مییافت، بر این گمان بود که با تبعید حضرت امام، مشعل قیام خاموش شده است
منبع:
کتاب
شهید آیتالله سیدمحمدرضا سعیدی به روایت اسناد ساواک صفحه 21