صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: سخنرانی آقایان فصیحی و هاشمی نژاد

تاریخ سند: 18 آبان 1342


موضوع: سخنرانی آقایان فصیحی و هاشمی نژاد


متن سند:

در ساعت 1900 روز 21 /7 /42 آقای هاشمی نژاد در مسجد فیل سخنرانی مینمود در مسجد مزبور و همچنین کاروانسرائیکه جنب آن میباشد و حتی در کنار پیاده رو در حدود پنجهزار جمعیت جهت استماع سخنرانی آقای هاشمی نژاد گرد آمده بودند ابتدا در مورد سخنرانی های قبلی بطور فهرست اظهاراتی نمود و بحث را درباره حقوق زنان شروع کرد در زمان قبل از اسلام این کشور بطوریکه در شب گذشته بعرض رسانیدم دارای مفاخر زیادی از نظر نویسندگان و شعرا و اطباء مانند ابوعلی سینا و ذکریای رازی و خواجه نصرالدین طوسی و شعراء پرمایه که در زمان شاه عباس و سایر پادشاهان بعد از اسلام بودند کجا وجود داشتند اگر هم بودند نه تعداد آنها و نه علم آنها نمیشود به پای علما و نویسندگان و اطباء بعد از اسلام بحساب آورد ولی از نظر قوای نظامی اسلام طبق مدارک تاریخ در حدود 700 سال در کشورهای اروپا مانند اسپانیا و فرانسه و سایر کشورها حکومت کرد در مورد قوانین اسلام اظهاراتی نمود که از بهترین قوانین جهان است و کشور ما احتیاج بقوانین اروپا ندارد اگر دستگاه بخواهد ما بهترین قوانین را عرضه میداریم قوانین قرآن کامل ترین قوانین جهان است آیا وقتی که کشوری دارای سرمایه باشد دیگر احتیاج به وام گرفتن از کشور بیگانه را دارد مسلما خیر اگر از نظر عظمت نظامی بخواهید که عرض شد اسلام دارای چه قدرت عظیمی بود اگر از نظر مفاخر علمی و ادبی میخواهید بعرض رساندم که مانند بوعلی سیناها داشتیم آیا در عصر حاضر که زنان لخت و عور داریم مانند بوعلی سینا هم داریم در آن زمان ابومسلم خراسانی در یکی از جنگهایش خواهرش را که بر اسبی سوار شده بود و برای دیدن ابو مسلم آمده تعصب این مرد بزرگ بقدری بود که حاضر نشد مرد بیگانه دیگر در روی زین اسبی که خواهرش سوار بر آن شده سوار شود دستور داده زین اسب را سوزانیدند آیا در آنموقع که زنان ما در چادر و یا بقول بعضی ها در کفن بودند چه عیبی داشت حالا تا از قوانین اسلام سخن بمیان میاید شاه سلطان حسین را برخ میکشند این مرد سست عنصر و بی لیاقت قوانین اسلام را اجرا نمیکرد وگرنه کشور به آن وضع دچار نمیشد چرا از شاه عباس کبیر و نادر شاه و سایر شاهنشاهان با عظمت بعد از اسلام نمیگوئید دکتر استون لوان نویسنده فرانسوی میگوید در زمانیکه ارتش دلیر و قوی اسلام کشور فرانسه را میخواست تصرف کند پادشاه فرانسه گفت با این ایمان که مسلمانان دارند در همه جا پیروز میشوند بگذارید آنها بیایند و در تمدن ما در زنان زیبا و شراب خواری و بی بندباری ما شرکت کنند آنوقت سست و بی ایمان خواهند شد در آنموقع میتوان بانها غلبه کرد آری این نتیجه بی بند وباری و زنان لخت و عور داشتن است یک شاعر آلمانی بنام گوته درباره قوانین اسلام گفته است در این جهان بهترین قوانین را میتوان از قرآن اسلام گرفت تعالیم قرآن بهترین راهنما برای جهان امروز است برنارد شاو نویسنده معروف میگوید بزودی قوانین اسلام در تمام اروپا جایگزین قوانین فعلی خواهد شد من با صدای رسا میگویم بکوری چشم آنهائیکه نمیتوانند بببنند تمام علما و حکما و نویسندگان و شعرا که حالا مفاخر این کشور هستند همه دارای عبا و عمامه و نعلین پوش بودند و زنان آنها هم در چادر بسر میبردند ما بر طبق قوانین انتقاد قانونی خود را مینمائیم بر طبق اصل 27 قانون اساسی سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه حق ندارند در کار یکدیگر دخالت کنند دولت قوه مجریه است مجلس شورای ملی و سنا قوه مقننه است انتخابات با شرکت زنان در قانون انتخابات قبلی ممنوع بود و با یک تصویب نامه دولت حق دخالت در امور مقننه را ندارد شرکت زنان را در انتخابات آزاد دانسته ما میگوئیم نظر باینکه قوه مقننه ای در کار نبوده که تصویب نامه دولت را در مجلس تصویب نماید و دوره فعلی که با شرکت نمایندگان مرد و زن بمجلس رفته اند غیر قانون بوده اصولاً نبایستی زنان را در امر نمایندگی شرکت داشته باشند و روحانیت بر طبق اصل دوم قانون اساسی میتواند و اجازه دارد چنانچه قانونی از مجلس بگذرد که مضر تشخیص داده شود اعتراض نموده و آنرا لغو نماید در کشور سویس که از نظر تمدن سر آمد کشورهای اروپا است هنوز حق رأی بزنان آن نداده اند در کشور کمونیست شوروی که از نظر تمدن به پایه بی ایمانی رسیده فقط در هیئت وزرایش زن شرکت دارد و در پارلمان آن یک زن [.
] در کشور آمریکا که 48 سال است بزنان آن حق رای داده اند تا کنون یک رئیس جمهور زن نداشته و در مجلس آن 8 زن شرکت دارند در صورتیکه آراء زن و مرد در این کشور مساوی باشد اگر از نظر طبّی اختلافات ناشی از مغز و قلب و بدن و اختلافات روحی زن و مرد را بسنجید خواهید دانست زن نمیتواند با مرد مساوی باشد.
در این کشور فقط یک مجله مذهبی وجود داشت که آنرا هم توقیف نمودند با اینکه دادستان شهر قم کتبا نوشت هیچگونه ایرادی جهت آزادی این مجله نیست هنوز هم در توقیف است طبق اصل 13 قانون مطبوعات نوشته های زنان که اینهمه بروحانیت حمله نمودند جرم است طبق اصل 10 و 11 متمم قانون اساسی احترام فقها و مراجع تقلید مساوی با بزرگترین شخصیتهای کشور است چرا بایستی نسبت به دو نفر از مراجع تقلید حضرت آیت اله خمینی و آیت اله قمی بی احترامی شود ما از دستگاه سئوال میکنیم اگر این دو نفر روحانی عالیقدر مقصر بوده اند چرا در حدود پانزده ساعت بانها آزادی مطلق دادند و بعد در محاصره قرار داده اند مگر دولت در رادیو و روزنامه ها انتشار نداد چون سوء تفاهم از بین رفته آقایان خمینی و قمی بمنازل خصوصی خود رفته اند اگر این اعلامیه درست است چرا تا بحال این دو روحانی بزرگ را در محاصره قرار داده اند و آنها را آزاد ننموده اند اگر مقصر هستند چرا تا کنون آنها را محاکمه ننموده اند چرا و بچه علت تا کنون آنها را زندانی کرده اند ما از دولت میخواهیم هر چه زودتر این مراجع و دو نفر عالم روحانی را از بازداشت آزاد نمایند در مورد اینکه سیاست و دین یکی است اظهار نمود ائمه اطهار همیشه در سیاست دخالت داشته اند بر طبق اصل نهم قانون اساسی فقها و مراجع تقلید بایستی در امر سیاست دولت و مردم مسلمان شرکت داشته باشند مطالبی در اینمورد گفت راجع به انجمن ایالتی و ولایتی1 و اینکه یکبار با تشکیل آن مخالفت و یکبار موافقت داشته اند چیست از دولت خواستار جواب شده در پایان که از مصیبت حضرت زهرا میگفت اجتماع را بر پایداری و خواستن حق خود تشویق نمود ضمن خواندن چند کلمه روضه دعا نمود و مجلس پایان یافت.
18 /8 /42اداره دوم ـ بخشی 312 (721ه ـ الف)

توضیحات سند:

1ـ بعد از انحلال مجلس بیستم به وسیله امینی در اوایل سال 40 مقررات مورد نیاز است دولت با فرم ابتکاری! تصویب نامه انجام می گرفت.
در اصول 91 و 92 متمم قانون اساسی تشکیل انجمن های ایالتی و ولایتی پیش بینی و شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در مواد 7 و 9 نظامنامه انجمن مصوب دوره اوّل مجلس معین شده بود و سه امر را در برداشت : 1ـ باید متدین به دین حنیف اسلام باشند و فساد عقیده نداشته باشند.
2ـ به قرآن مجید سوگند یاد کنند.
3ـ طایفه نسوان از انتخاب کردن و انتخاب شدن محرومند.
روز 16 مهر 41 مطبوعات اعلام داشتند که دولت لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی جدید را تصویب کرده است و متن آن را انتشار دادند.
در متن مصوب قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف و به جای سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی قید شده بود و به زنان حق رأی داده بودند.
به محض رسیدن خبر این مصوبه، حضرت امام خمینی (سلام اللّه علیه) مراجع تقلید را به تشکیل جلسه ای در خانه مرحوم شیخ عبدالکریم حائری دعوت کرد.
حاصل این جلسه ارسال تلگرافی به شاه برای لغو تصویب نامه و تصمیم بر گرد همائی هفتگی رهبران مذهبی جهت مشورت پیرامون مسائل مختلف بود.
شاه پاسخ سرد و غیر محترمانه ای داد و بر تصمیم دولت تأکید نمود.
سایر علماء اعلام ایران هم هر یک با ارسال تلگرافی به عَلَم لغو تصویب نامه را طلب کردند.
اعتراضات بالا گرفت و به رغم همه توطئه های رژیم فاسد، سرانجام با اصرار و پافشاری حضرت امام خمینی، در روز شنبه دهم آذر ماه اسداللّه عَلَم رسما اعلام کرد که مقررات تصویب نامه شانزدهم مهر 41 مربوط به انتخابات انجمن های ایالتی و ولایتی قابل اجرا نخواهد بود.
ر.ک: شاهنشاهی پهلوی در ایران، ج 3، صص 154 ـ 153، عبدالامیر فولاد زاده تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج 1، صص 644 ـ 622، دکتر سید جلال الدین مدنی 2ـ در گزارش مشابه دیگری از سوی ساواک که مربوط به سخنرانی همین روز می باشد، مسئله «اصلاحات ارضی» نیز توسط شهید هاشمی نژاد مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است.
ر.ک: ضمائم، اسناد 15 و 16 2ـ استقبال مردم از سخنرانی شهید هاشمی نژاد که به نقل ساواک چند هزار نفر بوده است، بر حکومت گران آمده و توطئه ای که در اسناد بعدی تحت عنوان «فاجعه مسجد فیل» به آن پرداخته می شود، طراحی می گردد.

منبع:

کتاب شهید حجت‌الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد به روایت اسناد ساواک صفحه 105


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.