صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد

موضوع: عبدالوهاب قاسمى

تاریخ سند: 23 مرداد 1357


موضوع: عبدالوهاب قاسمى


متن سند:

سند شماره (557)
به: 312 0523 تاریخ گزارش: 23 /5 /37
از: 2 ه‍ 1 موضوع: عبدالوهاب قاسمى شماره گزارش: 2384 /2 ه‍ 1
مورخه 21 /5 /37 شخصى بنام قایخلو (قایقلو) با منزل عبدالوهاب قاسمى تماس ضمن سلام و احوالپرسى درباره اوضاع روز صحبت و مى‌گوید حاجى آقا من کمى حقایق را نمى‌دانم خیلى در انزجار افتادیم و اضافه مى‌کند وضع قزوین خیلى ناجوره قاسمى مى‌گوید شیراز هم وضع ناجورى دارد. قایخلو دومین حکومت نظامى در شیراز خواهد بود و مى‌گوید پس هیچ کارى نکنیم من دوست مهندسى دارم که اصفهانى است او امروز 1000 تا حرف بد به من زد گفت شما که مؤمنید اگر دین دارید و نماز مى‌خوانید آخر یک تظاهرات آرام انجام دهید. قاسمى در پاسخ گفت من تظاهرات آرام را قبول دارم. قایخلو گفت نمى‌خواهم بگویم کشت و کشتار. قاسمى افزود شما خودت را نگاه نکن مردم اینجا همان مردمى هستند که با این همه اصرار آقاى صدوقى در نیمه شعبان و بعد از آن 8 دکان را بستند عزیزم قربون تو برم آخر پذیرش مردم هم شرطه قبول دارى یا نه. قایخلو گفت مى‌دانم حاجى آقا ولى روزهاى نوزدهم تا 23 رمضان تقریبا چهلم حادثه مشهد و رفسنجان مى‌باشد و هم مربوط به 24 نفر دانشجوى بابلى است که در دادگاه محاکمه مى‌شدند قاسمى گفت البته ما در انتظار هستیم من امشب سفارش کردم که در اسرع وقت وضع مراجع تقلید را به ما اطلاع دهند وظیفه ما است اگر قرار باشد مشهد و قم مراسم بگیرند ما هم قطعا در اینجا مىگیریم. قایخلو در پاسخ گفت آقاى قاسمى ما مى‌گوئیم مبارزه فصلى است بیست‌ویکم ماه رمضان اگر تمام بشه و کارى نکنیم ما در انزجار قرار مى‌گیریم. قاسمى گفت همین طور هم هست لکن باید حساب کرد همه مسائل و همه ابعادش را دید تنها یک بعدش را نباید مطالعه کرد باید وضعى بوجود آورد که فردا آقاى شیخ عبداللّه‌ نظرى در گوشه زندان و تبعید نخوابد. قایخلو گفت تازه اون اول افتخار حاجى آقا نظرى است. قاسمى گفت ببین آقا مسئله شخص نظرى نیست مسئله اینست که اگر ایشون بروند اینجا خالى مى‌شود و دولت همین را مى‌خواهد قاسمى افزود اگر بنده را بگیرند فردا آقاى پیشنمازى مى‌خواهد حرف بزند قایخلو گفت قبول دارم. قاسمى گفت در شیراز اگر دستغیب رفت 10 نفر دیگر هستند و در اصفهان اگر طاهرى1 رفت 10 نفر مثل طاهرى هستند اما در سارى اگر شیخ نظرى برود کسى هست قایخلو گفت در جریان تظاهرات محاکمه متهمان بابل موقعى که ما به آرامى از کنار دادگسترى تا میدان ولیعهد مى‌رفتیم کسى به ما کارى نداشت و حالیه کارى کردیم همین برنامه را روز بیست و یکم انجام بدهیم مى‌خواهیم شما همکارى کنید و مضافا به اتفاق برویم نزد حاجى آقا (نظرى) تا من حقایق را به ایشان بگویم. قاسمى انشاءاللّه‌ قایخلو گفت من به جوانها گفته‌ام خداى نکرده اگر یک مو از سر شما کم بشود براى ما خیلى ارزشى دارد.
نظریه شنبه: صحت خبر مورد تأیید است.
نظریه چهارشنبه: 1 ـ در مورد شناسائى قایخلو و مراقبت از وى اقدام گردیده است مراتب بشهربانى و ژاندارمرى جهت مراقبت و پیش‌بینى لازم اعلام گردید. رومى
در کلاسه 18268 به نام فوق بایگانى شود. قاسم‌پى

توضیحات سند:

1. آیت‌اللّه‌ سید جلال طاهرى حسین آبادى معروف به طاهرى اصفهانى فرزند عبدالخالق در سال 1304 ه‍ ش یا 1303 در اصفهان متولد شد. و پس از این که در سال 1323 دیپلم گرفت در مدرسه صدر اصفهان به تحصیل علوم حوزوى پرداخت و دو سال بعد به قم رفته و از محضر آیات خوانسارى بروجردى و محقق داماد بهره‌مند گردید و همچنین در درسى خصوصى به همراه شهیدان مطهرى و بهشتى و آیت‌اللّه‌ منتظرى از محضر امام استفاده نمود در سال 1344 به اصفهان مراجعت نمود و در سال 1346 به پیشنهاد آیت‌اللّه‌ منتظرى و با اجازه امام ره که در نجف با ایشان ملاقات نموده بود نماز جمعه اصفهان را برپا مى‌دارد که با استقبال مردم از آن تحت فشار ساواک قرار مى‌گیرد و نهایتا نماز جمعه به تعطیلى کشیده مى‌شود و ایشان در طول مبارزات خود بارها دستگیر بازداشت و تبعید مى‌شود. ایشان بعد از انقلاب اسلامى از اعضاى مجلس خبرگان قانون اساسى، مجلس خبرگان رهبرى نماینده امام ره و امام جمعه اصفهان بودند و پس از رحلت امام نیز به عنوان نماینده مقام معظم رهبرى و امام جمعه اصفهان بود. یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌اللّه‌ صدوقى، مرکز بررسى اسناد تاریخى وزارت اطلاعات، و مجله پیام انقلاب ش 54 و 55، اسفند و فروردین 60

منبع:

کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، روزشمار استان مازندران(ساری)، جلد 1 صفحه 419


صفحه قبل برو به صفحه
صفحه بعد
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.